کد خبر: ۱۵۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۶ - 2017July 10
ایرج حریرچی بیان کرد:کمبود پرستار در کشور کاملا جدى است و کمبود حداقل ١٠٠ هزار نفرى مطرح است. در حال حاضر اکثر پرستاران در بخش دولتى با خواهش وزارت بهداشت اضافه کار اجبارى انجام مى‌دهند.
شفاآنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت گفت: حاملگی یکی از پدیده‌های طبیعی زندگی هر یک از زنان جامعه است که برخی از افراد هزینه‌های غیرضروری برای انجام برخی آزمایش‌های ژنتیکی صرف می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین،ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری در خصوص مسأله پزشکی‌سازی مطرح کرد: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنیم موضوع زیبایی و ظاهر افراد است. به طور مثال برخی از افراد در دوران کودکی از مسواک زدن خودداری کرده و اکنون برای به دست آوردن دندان یا خط لبخند زیبا روی به ترمیم‌های زیبایی می‌آورند و برای آن  هزینه بسیاری صرف می‌کنند.

وی افزود: همچنین زیبایی گونه و بینی نیز یکی از این موارد است که برخی از افراد در جامعه مبالغ سنگینی برای زیبایی آن هزینه می‌کنند. چاقی یکی دیگر از موضوعاتی است که افراد جامعه به جای رعایت کردن رژیم غذایی سعی دارند با روش‌های پزشکی و بوتاکس یا ساکشن که این موضوع را درمان کنند که باید گفت تمام این کارها دارای عوارض است. 

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: موضوع پیری نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که هر یک از افراد جامعه با آن مواجه می‌شوند که می‌توان آن را با یک زندگی سالم به تأخیر انداخت اما متأسفانه برخی از افراد جامعه برای پیشگیری از پیری زودرس نیز روی به مسأله پزشکی‌سازی می‌آورند. 

حریرچی در خصوص انجام آزمایش‌های ژنتیک برای خانم‌های باردار نیز، گفت: حاملگی یکی از پدیده‌های طبیعی زندگی هر یک از زنان جامعه است که برخی از افراد هزینه‌های غیرضروری برای انجام برخی آزمایش‌های ژنتیکی صرف می‌کنند به طور مثال انجام آزمایش‌هایی برای تعیین جنسیت یکی از موارد غیرضروری محسوب می‌شود.  یکی دیگر از موضوعات مسائل روانی است به طور طبیعی تمام انسان‌ها دچار حس خوشی، ناراحتی یا استرس می‌شوند اما برای به دست آوردن احساس رضایت از زندگی نیز به دنبال درمان‌های طبی می‌روند.

وی افزود: بسیاری از حالات منفی روانی انسان ناشی از فقر، عدم ثبات اقتصادی و اجتماعی است که باید برای برطرف شدن این حالات به  این موضوعات رسیدگی و حل شوند. 

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: تجربه نشان داده است که در زمان انتخابات وقتی یکی از کاندیداهای رقیب با سیاه‌نمایی وضعیت موجود را منفی و ناخوشایند جلوه می‌دهد باعث به وجود آمدن استرس در جامعه می‌شود. 

حریرچی با اشاره به موضوع تصادفات، گفت: تصادفات به عنوان سومین عامل مرگ و میر در کشور به حساب می‌آید که لازم است به جای آنکه در برخی محل‌ها آمبولانس و تکنسین‌های اورژانس را مستقر کنیم با روش‌های دیگر از بروز تصادفات پیشگیری کنیم. 

وی افزود: وظیفه دولت‌ها برای پیشگیری از بروز تصادفات استانداردسازی جاده‌ها و اتومبیل‌هاست اما خود افراد جامعه نیز باید با رعایت کردن برخی مسائل مانند پرهیز از صحبت کردن با تلفن همراه و سرنشینان در حین رانندگی از وقوع تصادفات خودداری کنند.

دومین عامل هزینه‌هاى سلامت در کشور ما هزینه دندان‌پزشکى است

وی افزود: تمام کشورهاى جهان در حال مقابله با این موضوع هستند و در انگلستان ٢5/٧5 درصد کسانى که به مطب‌ها مراجعه مى کنند، بدون دارو بهبود مى یابند. ما در استفاده از دارو هم پزشکى سازى را تعمیم مى دهیم. 

حریرچی گفت: بسیارى از اقدامات غیرضرورى باعث مى شود هزینه هاى غیرلازم افزایش یافته و نتوانیم اقدامات ضرورى پزشکى را انجام دهیم. دومین عامل هزینه هاى سلامت در کشور ما هزینه دندان پزشکى است که اگر در زمان مناسب پیشگیرى مى شد، در حال حاضر شاهد این هزینه‌ها نبودیم. نقش سیاست گذار و تولیت در هدایت به سمت خدمات صحیح بسیار مهم است. 

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: جامعه پزشکى(Medical Society) نیز باید به این سمت برود که خدمات ضرورى‌تر دریافت شوند. پیشگیرى باید در گام اول قرار بگیرد و بعد ارائه خدمات درمانى انجام شود. 

ظرفیت پرداخت خانوار‌ها کم است

ایرج حریرچى، سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى درباره راه‌هاى مقابله با هزینه هاى کمرشکن سلامت گفت: هزینه هاى کمرشکن سلامت در حال حاضر کمتر از ٢/4 خانوارهاست. یکی از مهم‌ترین علت‌ها این است که ظرفیت پرداخت خانوار‌ها کم است. مهم‌ترین راه مقابله با این هزینه‌ها، اول تامین درآمد مناسب براى خانوارهاست. 

وی ادامه داد: دومین راه مقابله این است که حکومت‌ها و دولت‌ها در مورد خانواده هایى که ظرفیت پایین دارند، بسته رایگان سلامت تامین کنند. اقدام بعدى این است که وزارت بهداشت و سازمان هاى بیمه گر(Insurance companies) و مردم در انتخاب نوع دریافت خدمات به منابع مالى خود دقت کنند. خانوارهاى فقیر یا ١٠ درصد جمعیت کشور اگر ماهانه 4٣ هزار تومان براى یک فرد خرج کنند، دچار هزینه هاى کمرشکن خواهند شد. بالا‌ترین درصد هزینه هاى کمرشکن در حال حاضر در خانوارهاى ثروتمند روستایى اتفاق مى افتد.

کمبود پرستار در کشور کاملا جدى است

حریریچی افزود: کمبود پرستار در کشور کاملا جدى است و کمبود حداقل ١٠٠ هزار نفرى مطرح است. در حال حاضر اکثر پرستاران در بخش دولتى با خواهش وزارت بهداشت اضافه کار اجبارى انجام مى‌دهند. 

وی گفت: اضافه کارى ٨٠ ساعته پرستاران، ساعت عینى است. در برخى شهر‌ها از جمله تهران، این کمبود جدى‌تر است. طى ١٠ سال گذشته تمام آگهى هایى که اعلام شده، میزان متقاضیان حدود 5٠ درصد یا کمتر بوده است. شاید این کمبود ناشى از اشتباهات در پذیرش در گذشته باشد. 

وی افزود: در سال ٩٢ ظرفیت پذیرش پزشکى تقریبا ٢ برابر پرستارى بود. در حال حاضر ظرفیت رشته پرستارى را افزایش دادیم و ظرفیت آموزش دانشگاهى مبتنى بر بیمارستان را بالا بردیم. همچنین به کار گیرى نیروهاى پرستارى از طریق استخدام هاى جدید را بالا بردیم. 

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: به ازاى پرستاران بازنشسته تقریبا طى سال‌هاى گذشته یک نیروى جایگزین هم نداشتیم. 

حریرچى درباره تربیت پرستاران بیمارستانى و اعتراضات پیرامون آن گفت: از سال گذشته در اصفهان با مشارکت گروه‌هاى مختلف، برنامه اى براى این منظور تدوین کردیم. مى‌خواهیم از امکانات و پرسنل بیمارستانى براى این منظور استفاده کنیم. البته باید ماهیت این کار به درستى تبیین شود. در فضاى مجازى گروه هایى که قبلا قدرت داشتند، فکر مى‌کنند مى‌توانند با ایجاد محدودیت در ورود، قیمت خود و دریافتىشان را بالا ببرند. در رده‌هاى مختلف پزشکى و پرستارى با توجه به معیارهاى روز دنیا و نیاز مردم باید نیرو جذب کنیم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: