شفا آنلاین>اجتماعی>سازمان تأمین اجتماعی یکی از شناختهترین سازمانهای بیمهگری عمومی غیردولتی به شمار میرود که با هدف پوشش اجباری بیمهٔ کارگران، حقوقبگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و مشاغل آزاد توانسته بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش قرار دهد. جمعیتی که به گستره صنوف، هر یک دارای انتظاراتی از بیمهگر خود هستند؛ انتظاراتی که برآورده کردن آن از سوی مسوولان بعضا این سازمان را در تنگناهای مالی نیز قرار میهد.
به گزارش شفا آنلاین، با این حال مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری روز گذشته خود تاکید کرد که علی رغم مضیقه های اعتباری به کلیه تعهدات خود عمل کرده و حقوق مستمری بگیران را طی چهارسال گذشته بالاتر از نرخ تورم افزایش داده و برای افزایش سوددهی شرکتها و مجموعههای اقتصادی خود تلاش کرده است.
واریز حق بیمه از سوی بیمهپردازان از یک سو و همچنین وجود شرکتهای دارویی و سرمایهگذاریهای اقتصادی، از تامین اجتماعی، سازمانی با منابع مالی بسیار و بهاصطلاح پولدار در بین اذهان و حتی بزرگان ایجاد کرده؛ تفکری که موجب دستدرازی به اموال بیمهشدگان در سالهای اخیر شد و حتی بحث «حقالناس» در اموال سازمان مذکور را ایجاد کرد. موضوع جدایی بخش درمان تامین اجتماعی و واگذاری آن به وزارت بهداشت از همین حیث بود که در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مورد موافقت قرار نگرفت.
تامین اجتماعی که در طول دولتهای نهم و دهم با فراز و فرودها و حاشیههای سیاسی و تعهدات بدون منابع مواجه شد، در دولت یازدهم توانست به یک آرامش نسبی دست یابد و بر فعالیتهای اقتصادی، بیمهای و درمانی متمرکز شود. هرچند چالشهای پیش روی این سازمان ـ که مهمترین آنها بحث بدهی میلیاردی دولت و وجود پروندههای حقوقی به جای مانده از دولتهای قبلی درخصوص واگذاری املاک است ـ هنوز به طور کامل حل نشده است، باید در دولت دوزادهم، مورد توجه و مساعدت جدی قرار بگیرد.
در ماه پایانی فعالیت دولت یازدهم و در آستانه هفته تامین اجتماعی مروری بر مهمترین اقدامات انجام شده سازمان تامین اجتماعی در حوزه بیمه، درمان و اقتصاد خواهیم داشت:
عملکرد تامین اجتماعی در حوزه بیمهای
سازمان تامین اجتماعی(Social security) در بخش بیمهای، جهتگیری سازندهای در پیاده سازی و ترویج این تفکر و فرآیند راهبردی دارد و با طرحریزی و اجرای طرحهای عملیاتی گامهای مهمی را در تولید گفتمان اقتصاد مقاومتی برداشته است که مهمترین آنها به این شرح است:
۱- تجمیع وصولی و افزایش منابع حاصل از مطالبات سازمان در دوره رکود اقتصادی، یکی از موفقیتهای حوزه بیمهای سازمان تامین اجتماعی در طول دولت یازدهم بوده است و همواره و در تمام شرایط سخت در کنار جامعه بیمه شدگان و کارفرمایان است و به وظایفش عمل کرده است.
۲- در شرایط سخت اقتصادی و رکود حاکم بر آن که صاحبان بنگاههای تولیدی نقدینگی لازم برای پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی ندارند در سایه کمک و همراهی دو طرفه و درک متقابل و ایجاد حس اعتماد ضمن کمک به ایجاد اشتغال و رفع بیکاری با اخذ تدابیر و تمهیدات مقتضی همچون صدور بخشنامههای راهگشا، تهاتر مطالبات پیمانکاران از وزارتخانه ها، شفاف سازی دستورالعمل ها، اعتمادسازی، سالم سازی و آموزش هیات ها، مکانیزه شدن بررسی پرونده ها و الکترونیکی کردن ارائه لیست ها و ابلاغ ها، افزایش تعداد هیاتها و کوتاه شدن مدت زمان رسیدگی به پروندهها وصولی مطالبات سازمان را در دوره پنج ساله افزایش داده است.
۳- بخشودگی جرائم بیمهای کارفرمایان خوشحساب، یکی از مهمترین فعالیتهای حوزه بیمهای سازمان تامین اجتماعی است که در دولت تدبیر و امید با هدف حمایت از تولید و رونق فضای کسبوکار اجرا شد.
۴- سازمان تأمین اجتماعی در راستای افزایش رضایتمندی شرکای اجتماعی و بهمنظور کمک به کارفرمایان بدهکار با اجرایی نمودن مصوبه توقف ممنوعالخروج نمودن و توقیف ابزار تولید و تجهیزات کارفرمایان مدیون تا پایان برنامه پنجم توسعه، راه را برای توسعه اقدامات تجاری و اقتصادی کارفرمایان گشوده است.
۵-عدم نیاز کارفرمایان کارگاههای دارای زیر ١٠٠ نفر متقاضی تسهیلات بانکی به دریافت مفاصا حساب، تعامل و گفتمان با تشکل های کارفرمایان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی کشور به عنوان شبکه اثر گذار بر اقتصاد مقاومتی، ایجاد امکان تقسیط پرداخت ٤ درصد بازنشستگی در مشاغل سخت و زیانآور و اجرای ماده ١٠ قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور در برنامه پنجم توسعه از دیگر فعالیت های حوزه بیمهای سازمان تامین اجتماعی در مدت مذکور است.
۶- اجرای بند "و" ماده ٨٠ برنامه پنجم توسعه در خصوص معافیت حق بیمه سهم کارفرما از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی است که بر اساس آئیننامه اجرایی بند «و» ماده (٨٠) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، کارفرمایان کارگاههای خصوصی و تعاونی که پس از اعلام نیاز به ادارات کار و اموراجتماعی، نیروی کار جدید را علاوه بر نیروی کار موجود به کار گمارند، از تخفیف حق بیمه سهم کارفرمایی موضوع ماده (٢٨) قانون تأمین اجتماعی بابت نیروی کار جدید در طول برنامه پنجم توسعه برخوردار خواهند شد.
۷- طرح نامنویسی متمرکز مخاطبان و تخصیص شماره تأمین اجتماعی (SSN) در کل کشور به عنوان یکی از مهمترین برنامههای این سازمان اجرا شد.
۸- ایجاد تسهیلات قانونی برای شرکتهای دانشبنیان، بیمه کارفرمایان (اشخاص حقیقی) و مدیران اشخاص حقوقی غیردولتی، قانون معافیت بیمه کارفرمایی کارگاههای کشاورزیمشمول نظام صنفی کشاورزی و راه اندازی سامانه ارسال پیامک به کارفرمایان در هیاتهای تشخیص مطالبات از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم است که می توان به آن اشاره کرد.
۹- تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمهشدگان از دیگر توفیقات سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم است که بر این اساس با توجه به افزایش چشمگیر تعداد بیمهشدگان و تنوع خدمات قابل ارائه به آنان و لزوم تسریع و تسهیل در ارائه خدمت به مخاطبین، صرفهجویی در هزینهها، حفظ امنیت اطلاعات و اطمینان از نحوه نگهداری مدارک و اسناد دریافتی، تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمهشدگان، با جدیت در دستور کار این سازمان قرارگرفت. در حال حاضر پروژه مذکور در سطح ٥٩ شعبه این سازمان برای بیمهشدگان جدیدالورود، عملیاتی شد و مقرر است در آینده نزدیک به تمامی واحدهای اجرایی تعمیم یابد.
۱۰- امکان صدور و پرداخت غیرحضوری (اینترنتی) حق بیمه تمامی بیمهشدگان خاص از جمله صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه بهطور اختیاری، رانندگان، باربران، بافندگان قالی و شاغلین صنایعدستی شناسه دار، زنبورداران از سوی سازمان تامین اجتماعی فراهم شده است.
۱۱-مشاهده اینترنتی سوابق بیمهشدگان با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان تأمین اجتماعی به نشانی www.tamin.ir از خدمات مهم این سازمان است که در راستای تسهیل دسترسی بیمهشدگان به سوابق پرداخت حق بیمه خود و جلوگیری از رفتوآمدها انجام شده است. بیمه شدگان در منزل یا در هر مکانی که دسترسی به اینترنت داشته باشند می توانند تمامی سوابق پرداخت حق بیمه خود نزد سازمان تأمین اجتماعی را رؤیت کنند.
۱۲-واگذاری تعهدات کوتاهمدت به کارفرمایان، حضور نماینده اتاق تعاون در هیأتهای تجدیدنظر تشخیص مطالبات، ایجاد هیئت تجدیدنظر تشخیص مطالبات در تمامی ادارات کل استانها، توسعه و تعمیم گسترش بیمهای (نخبگان و استعدادهای برتر) و اجرای طرح مربوط به محاسبه پرداخت و تمرکز مستمریها و بیمه بیکاری از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در جهت ارتقای خدمات است.
۱۳- طرح پرونده الکترونیک و ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی نیز از سوی سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم اجرا شد. هدف از اجرای پرونده الکترونیک در سراسر کشور، پاسخدهی به تمامی سؤالات بیمهشدگان در تمامی شعبههای سازمان تأمین اجتماعی است. در فرآیند این پرونده، تمامی اطلاعات فرد بیمهشده به صورت الکترونیک ثبت و به دیتاسنتر و یا مرکز اطلاعات و دادههای سازمان منتقل میشود. پروندههای نامنویسی، مطالباتی و مستمریبگیری در این طرح به صورت الکترونیکی ذخیره میشوند. این طرح فعلاً به صورت پایلوت در چند شعبه تأمین اجتماعی در حال اجراست.
۱۴- در راستای برونسپاری، مکانیزه کردن امور و حرکت به سوی تحقق حکمرانی الکترونیک به جهت کاستن زمان پاسخگویی، بهبود انعطافپذیری، سرعت ارائه خدمات به شرکای اجتماعی، افزایش کیفیت ارائه خدمات و کاهش قیمت تمامشده خدمات، کارگزاریهای رسمی تأمین اجتماعی ایجاد و بیش از ١٧٥ میلیون خدمت توسط کارگزاریهای رسمی تأمین اجتماعی در دولت تدبیر و امید انجام شد. علاوه بر کارگزاریهای داخلی، مجوز فعالیت برای ١٢ کارگزاری برونمرزی صادر شده است. کارگزاریهای رسمی برونمرزی تأمین اجتماعی در کشورهای چین، امارات، عراق، ترکیه، ایتالیا، انگلستان، عمان، روسیه، استرالیا، کانادا، سوئد و آمریکا پس از انجام مراحل قانونی و اخذ استعلامهای لازم و انعقاد قرارداد، تأسیس میشود.
۱۵- از دیگر فعالیتهای سازمان تامین اجتماعی در حوزه بیمهای در دولت تدبیر و امید میتوان به معافیت حق بیمه سهم کارفرما در کارگاههای تولیدی و صنعتی، تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامهها و دستورالعمل های حوزه امور فنی بیمهشدگان و کاهش زمان تعیین بدهی کارفرمایان به شش ماه در سال (صدور بیلان ٢ بار در سال) ارسال و ابلاغ احکام مطالباتی از طریق صندوق پست الکترونیکی اشاره کرد.
عملکرد تامین اجتماعی در حوزه درمان
بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم به جایگاه اصلیاش برگردانده شد و عدالت در خدمت رسانی به بیمه شدگان تامین اجتماعی، در اولویت حوزه درمان قرار گرفت که مهمترین این اقدامات در حوزه درمان به این شرح است:
۱۶- حوزه درمان این سازمان طی چهار سال دولت یازدهم، با توسعه ظرفیتهای ارائه خدمات بر مبنای سطح بندی، در مجموع ٨٢٤ تخت عادی و ١٤٠ تخت ویژه را افزایش داد و هفت بیمارستان جدید، یک بیمارستان جایگزین، ١٢ مرکز سرپایی جدید و ١٣ مرکز سرپایی جایگزین را افتتاح کرد.
۱۷- ایجاد ٨٧ ردیف تشکیلاتی تحت عنوان پزشک معتمد در مراکز درمانی بستری و دی کلینیکها و بکارگیری پزشکان معتمد از محل ردیفهای مذکور در جهت تقویت نظارت بر نحوه ارائه خدمات درمانی در مراکز بستری ملکی و همچنین نیاز سنجی مراکز درمانی به جذب پزشکان، بکارگیری حدود ٩٠٠ پزشک از محل ردیفهای بلاتصدی و حدود ١٥٠ پزشک متخصص ضریب k، اهم اقدامات حوزه درمان تامین اجتماعی درجهت توسعه نیروی انسانی محسوب میشود.
۱۸-توسعه همکاری مشترک با موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در حوزه های متعددی از قبیل تدوین دستورالعمل تجویز داروهای ضد سرطان، تدوین پروتکلها، تدوین دستورالعمل راهنمای تجویز داروهای هورمون رشد، تراستوزوماب در سرطان سینه، Alteplase در بیماران سکته مغزی(stroke)، سیتوکسی ماب (سروگردن، کولورکتال)، لیراگلوتاید در دیابت، بواسی زوماب در سرطانهای سینه، ریه، سر و گردن، کلورکتال، مغز، ریتوکسی ماب در بیماران پیوندی، داروهای مصرفی در هپاتیت سی، با همکاری انجمنهای تخصصی غدد اطفال، سرطان، گوارش، پیوند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام میشود.
این داروها از جمله داروهای وارداتی و ارزبر و همچنین گرانقیمت و پرمصرف در سازمان تامین اجتماعی هستند. به طوری که بخش زیادی از هزینه های دارویی سازمان در این موارد هزینه میشود.
۱۹-همچنین اهم اقدامات حوزه درمان تامین اجتماعی در راستای بهبود مستمر کیفیت خدمات شامل؛ پیگیری و نظارت بر استقرار سیستم بیمارستانهای دوستدار مادر، کودک و ایمنی در مراکز ملکی، ارتقای کیفیت ارائه خدمات درمانی به مستمری بگیران سالمند، اجرای پایلوت طرح مذکور درشهر مشهد در قالب درمانگاه سالمندان در سال ٩٥
۲۰- جلب همکاری موسسه عالی پژوهش و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای بازطراحی طرح سلامت سالمندان و طراحی درمانگاه خاص سالمندان، اخذ مصوبه هیات مدیره برای اعزام ١٠ نفر از پزشکان جهت طی دوره MPH طب سالمندان، راه اندازی برنامه ارزیابی علمی ارائه خدمات در مراکز درمانی بستری ملکی، استقرار نظام اعتباربخشی در تمامی بیمارستانهای تابعه سازمان و کسب درجه یک اعتباربخشی طی دو دوره ارزیابی اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیش از ٩٠ درصد بیمارستانهای تابعه سازمان است.
۲۱- استانداردسازی فضای فیزیکی و تجهیزات بخش اورژانس ١٣ بیمارستان، اجرای برنامه عملیاتی استانداردسازی اتاقهای ایزوله در ٣٥بیمارستان، استقرار نظام مراقبت عفونتهای بیمارستانی از سال ٩١ تاکنون، پیشگیری و کنترل عفونت، استانداردسازی فضای فیزیکی CSSD در ٧ بیمارستان تابعه سازمان، اجرای بازنگری ها و ارتقای خدمات دندانپزشکی(Dental) در تعهد بیمههای پایه و اجرای کنترل کیفی داخلی و ارزیابی خارجی کیفیت آزمایشگاه رفرانس نیز از دیگر اقدامات مهم بخش درمان تامین اجتماعی در راستای بهبود مستمر کیفیت خدمات به شمار می رود.
۲۲- حوزه درمان تامین اجتماعی در راستای افزایش کارایی نیز به اقدامات مهمی شامل؛ اصلاح اداره بیمارستان ها، اجرای برنامه عملیاتی کاهش آسیب پذیری و ارتقای آمادگی مراکز درمانی در برابر سوانح طبیعی طی سالهای ٩٣و ٩٤، ارتقای منابع علمی و قانونی سنجش پزشکی توام با هوشمند سازی، بهینه نمودن نظام پرداخت مزایای انگیزشی کارکنان غیر پزشک، نظارت و بازرسی مستمر از مراکز طرف قرارداد، اجرای بازرسیهای حضوری از عملکرد دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی، ساماندهی معاینات قبل از استخدام با انعقاد تفاهم فیمابین سازمان تامین اجتماعی و پزشکان دارای مجوز انجام معاینات سلامت شغلی، ساماندهی طرح خانههای بهداشت کارگری با همکاری وزارتخانههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و طراحی، برنامه ریزی و اجرای واگذاری پذیرش اسناد خسارت متفرقه به کارگزاریهای رسمی سازمان در ١٨ استان کشور پرداخته است.
۲۳- در حوزه فناوری اطلاعات نیز اقدامات زیادی در بخش درمان تامین اجتماعی از جمله استقرارHIS تحت وب در کلیه مراکز درمانی ملکی، حذف نسخ کاغذی و جایگزینی نسخ الکترونیک، اجرای برنامه ارجاع و بازخورد الکترونیک در ٥ استان، تشکیل ١٨٠ هزار پرونده الکترونیک بیماریهای مزمن در راستای پیشگیری و کنترل عوارض کوتاه و بلند مدت اینگونه بیماریها، توسعه و پشتیبانی خدمات عمومی پورتال معاونت درمان، طراحی و ایجاد وب سرویس ارائه اطلاعات نسخ دارویی و آمار موجود در سیستمهای مکانیزه، طراحی و ایجاد وب سرویس دریافت اطلاعات تغییر قیمت داروها، طراحی و برنامه ریزی پرداخت برخط به پزشکان، داروخانه ها و سایر مراکز طرف قرارداد به هنگام تجویز و تایید اینترنتی نسخ، طراحی، برنامه ریزی واجرای فرایند ثبت برخط و تایید جلسات دیالیز، طراحی، برنامه ریزی و استقرار وب سرویس جهت ارتباط با سازمان نظام پزشکی و طراحی، برنامه ریزی و اجرای پایلوت پذیرش اسناد سرپایی مراکز طرف قرارداد استان تهران از طریق اتصال کارگزاریهای منتخب به سامانه TMDS انجام شده است.
۲۴- همچنین شروع اجرای برنامه در ٢٢ مرکز درمانی با محورهای تاسیسات و ساختمان، تجهیزات و امکانات، نظافت و بهداشت، رفاهی در سال ٩٤ و پیگیری تکمیل آن تاکنون، آغاز اجرای برنامه در ٤٧ مرکز با محورهای تاسیسات و ساختمان، تجهیزات و امکانات، نظافت و بهداشت، رفاهی در سال ٩٥، آغاز محور امور اداری و گردش کار و محور منابع انسانی در سال گذشته و انتشار کتاب «راهنمای ارتقاء هتلینگ بیمارستانی» و تدوین کتاب «راهنمای حفظ و نگهداشت هتلینگ بیمارستانی» برای اولین بار در کشور، از اقدامات حوزه درمان سازمان در ارتقای هتلینگ بیمارستان های ملکی بوده است.
۲۵- بسترسازی به منظور عملیاتی نمودن طرح گردشگری(Tourism) درمانی در ١٥ بیمارستان منتخب سازمان، برگزاری نشستهای مشترک به منظور اجرایی نمودن پروژه گردشگری درمانی، تعامل با وزارت بهداشت برای اخذ الزامات قانونی و امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان و هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هگتا) و عقد قرارداد بین بیمارستانهای طرح گردشگری درمانی با شرکت بین المللی گردشگری تامین، انجام شده است.
۲۶- اهم اقدامات فراسازمانی حوزه درمان تامین اجتماعی نیز شامل همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای تحقق اهداف طرح تحول سلامت و اجرای طرح در بیمارستان های شازند، بندر عباس و زرند، مشارکت فعال درخصوص ویرایش های مختلف احکام پیشنهادی برنامه ششم توسعه، مشارکت فعال در بازبینی و تدوین کتاب ارزش نسبی مراقبت های درمانی، همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای ایجاد سامانه پنجره واحد بیماران خاص، مشارکت مستمر با وزارت بهداشت(Ministry of Health)، درمان و آموزش پزشکی و سایر سازمانهای بیمه گر پایه برای ایجاد وحدت رویه در فرآیندها و دستورالعمل های رسیدگی، مشارکت فعال و ارائه نظر درخصوص پیشنهاد قوانین بودجه سالانه کشور، توسعه تعامل و حضور فعال در عرصههای تدوین سیاست های کلان کشور، انتشار کتب و گزارشات تخصصی در حوزه سیاست گذاری بخش درمان سازمان و برگزاری جلسات و شرکت در همایش های متعدد با حضور ذینفعان سازمان اعم از مستمری بگیران، انجمنهای پزشکی، نمایندگان مجلس و غیره بوده است.
عملکرد تامین اجتماعی در حوزه اقتصادی و فرهنگی
۲۷- راه اندازی دبیرخانه اقتصاد مقاومتی و تدوین ٣٢ پروژه اقتصاد مقاومتی، از فعالیتهای مهم حوزه معاونت اقتصادی و برنامه ریزی این سازمان است. پنج روز پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، دبیرخانه مذکور تشکیل و اقدامات لازم آغاز شد.
۲۸- تدوین برنامه راهبردی و پروژههای اقتصاد مقاومتی شرکتهای تابعه برای اولین بار و با تاکید هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نسبت به فراخوان تدوین برنامه راهبردی شرکتهای تابعه اقدام شد. اکثر شرکتهای تحت پوشش این سازمان دارای برنامه راهبردی و پروژه اقتصاد مقاومتی هستند.
۲۹- کمک به تامین مالی پروژه های مهم ملی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس، انعقاد ٢٠ یادداشت تفاهم همکاری بین شرکتهای زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی(شستا) با طرف های خارجی از دیگر اقدامات این حوزه در دولت تدبیر و امید است.
۳۰- پروژه افزایش ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه نفت بندر عباس در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اجرا شد که موجب جلوگیری از صدور نفت و تبدیل آن به روزانه سه تا سه و نیم میلیون لیتر بنزین می شود.
۳۱- تولید ٦٠ قلم دارو و مواد اولیه مورد نیاز کشور که برای اولین بار در کشور تولید شده از دیگر فعالیتهای حوزه اقتصادی سازمان تامین اجتماعی است که با صرفه جویی سالانه ٨٨ میلیون دلار، ارزش تولید آنها بالغ بر ٣٠٥ میلیارد تومان میشود.
۳۲- ساخت ماشین آلات "های تک" برای تولید پوکه کپسول دارویی برای نخستین بار در کشور از دیگر عملکردهای معاونت اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی در دولت تدبیر و امید است که با این اقدام، ایران در شمار ٥ کشور تولید کننده این تجهیزات قرارگرفته است.
۳۳- انعقاد قرارداد ساخت ١٢ واگن مسافری با سازندگان داخلی که به مرحله بهره برداری رسید و انعقاد قرارداد بازسازی ٢٥٠ واگن مسافری که تا کنون ٣٩ واگن آن در مدار بهره برداری قرار گرفته است و استانداردسازی کد فعالیت اقتصادی سازمان براساس طبقه بندی بین المللی ISIC واستانداردسازی کد مشاغل بیمهشدگان سازمان براساس طبقه بندی بین المللی ISCO از دیگر فعالیتهای مهم حوزه اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم است.
۳۴- راه اندازی واحد ارتباطات مردمی در جهت ارتقای پاسخگویی به بیمه شدگان در سال ۹۵. در سال ٩٥ واحد ارتباطات مردمی این سازمان به ٤٧ هزار و ١٦١ مورد تماس تلفنی بیمه شدگان پاسخ داده است و همچنین در ٢ماه ابتدای سال جاری، این واحد پاسخگوی ٢٠ هزار و ٢٠٥ مورد تماس تلفنی بوده است.