کد خبر: ۱۵۸۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۶ - 2017July 10
مطالعه‌ای جدید نقش حیاتی ژن Dmrta2 را در تنظیم تقسیم سلولی و تولید سلول‌های تخصص یافته نشان داده است.
شفا آنلاین: محققین دانشگاه های کاردیف و بروکسل دریافته‌اند که چگونه عملکرد یک ژن کلیدی می‌تواند اثر بارزی روی رشد سلول‌های بنیادی عصبی بگذارد و چگونه در اثر موتاسیون یا تنظیم نامناسب می‌تواند منجر به تکوین غیرطبیعی مغز در جنین شود.      


به گزارش شفا آنلاین:مطالعه‌ای جدید نقش حیاتی ژن Dmrta2 را در تنظیم تقسیم سلولی و تولید سلول‌های تخصص یافته نشان داده است. این کشف نشان می‌دهد که موتاسیون در ژن Dmrta2 (در صورتی هموزیگوت بودن و به ارث رسیدن هم از پدر و هم از مادر) می‌تواند منجر به نوعی بدشکلی مغز به نام لیسنسفالی شود که یک اختلال نادر سیستم عصبی است و به موجب آن مغز جنین به طور کامل تکوین نمی‌یابد.

ژن Dmrta2 بخشی از ماشینی است که تنظیم می‌کند آیا میزان کافی سلول برای حفظ تعادل و تکوین مناسب مغز تولید شده یا خیر. این ژن تضمین می‌کند که سلول‌های بنیادی مغز در زمان و بازه زمانی مناسب از روند تکوین جنینی تکثیر می‌یابند و تعداد کافی از سلول‌های بنیادی مغزی را تولید می‌کنند. این محققین موتاسیونی را در ژن Dmrta2 سلول‌های بنیادی جنینی ایجاد کردند تا اثر مقادیر زیاد یا کم پروتئین حاصل از این ژن را روی تکوین مغز بررسی کنند. هم‌چنین آنها اثر این تغییرات را روی سلول‌های عصبی تولید شده در آزمایشگاه ارزیابی کردند تا ارتباط مستقیم بین موتاسیون Dmrta2 و دلایل میکروسفالی را نشان دهند.سپید
منبع: Stem Cel- News

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: