کد خبر: ۱۵۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۶ - 2017July 06
مراسم بزرگداشت زنده‌یاد عباس کیارستمی ۱۲ تیرماه با حضور هنرمندانی چون محمدرضا اصلانی، ابراهیم فروزش، حبیب رضایی، جابر قاسمعلی و ... در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
شفا آنلاین>اجتماعی>حمدرضا اصلانی و ابراهیم فروزش کارگردانان سینما در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی از ویژگی‌های او سخن گفتند.

به گزارش شفا آنلاین:مراسم بزرگداشت زنده‌یاد عباس کیارستمی ۱۲ تیرماه با حضور هنرمندانی چون محمدرضا اصلانی، ابراهیم فروزش، حبیب رضایی، جابر قاسمعلی و ... در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
کیوان کثیریان اجرای این مراسم را بر عهده داشت و در ابتدا از افتتاح سینما تک خانه هنرمندان با فیلم «جاده» کیارستمی یادکرد و اینکه او نسخه فیلم را برایش فرستاده است و حتی پول آژانس را هم حساب کرده بود.
محمدرضا اصلانی مستندساز اولین کسی بود که پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به ویژگی‌های کیارستمی گفت:« خوشحالم که این‌همه مشتاق می‌تواند در این سالن جمع شوند چراکه جهان فرهنگی ما به زنده‌یاد کیارستمی مدیون است.»
او ادامه داد: «من می‌خواهم از نکته‌ای بگویم که اغلب مغفول است و آن نقش مدیریت فرهنگی در هدایت افرادی چون کیارستمی است.»
اصلانی با اشاره به تاریخچه‌ای از افتتاح بخش سینمای کودک در کانون پرورش فکری کودکان عنوان کرد: «افرادی مثل کیارستمی به کانون آمدند و ابتدا به ساختن کارهای خلاق تبلیغاتی اقدام کردند. اگر آن زمان مدیران کانون نبودند شاید کسانی مثل کیارستمی در مسیر فیلم‌سازی قرار نمی‌گرفتند و به‌طور مثال نمی‌توان نقش کسانی مثل ابراهیم فروزش را نادیده گرفت.»
او یادآور شد: «کانون پرورش فکری کودکان در آن زمان توانسته بود اعتباری جهانی کسب کند که مرهون همین مدیریت فرهنگی در آن نهاد بود. کیارستمی به همت چنین مدیریتی آزاد بود که اگر امشب فکری دارد بتواند آزادانه آنچه را که می‌خواهد، بسازد.»
بعد از سخنان او فیلم کوتاه «مرا به خانه ببر» ساخته عباس کیارستمی به نمایش درآمد.
در ادامه این مراسم ابراهیم فروزش با تشکر از سخنان محمدرضا اصلانی به فیلم‌های کیارستمی و اثر به نمایش درآمده او اشاره و گفت:« از اولین کارهای ساده و تاثیرگذار کیارستمی «نان و کوچه» بود که این فیلم «مرا به خانه ببر» مرا به یاد آن فیلم انداخت.»
او ادامه داد: «در این‌یک سال حرف‌های بسیاری درباره کیارستمی بیان‌شده است و این به دلیل شخصیت کیارستمی است که به قول شعر معروف که می‌گوید «رفت اما ماند» بعد از رفتنش هنوز مانده است. من و کیارستمی باهم دوست بودیم و گاهی درد و دل‌هایی باهم می‌کردیم. او حرف‌های زیادی داشت که در نقاشی‌ها، عکس‌ها وعلی‌الخصوص در فیلم‌هایش که جهانی شده‌اند آن‌ها را بیان می‌کرد و من می‌دیدم که چقدر زیبا دنیا را می‌شکافد و به درون هر چیزی وارد می‌شود.»
این کارگردان سینما در پایان با اشاره به یکی دیگر از ویژگی‌های کیارستمی یادآور شد: «گاهی در پروژه‌ای من به کیارستمی می‌گفتم این کار نمی‌شود اما او بیان می‌کرد که سینما جای شدن است و جایی نیست که ما از چیزی بگذریم و بگوییم این نمی‌شود.»
این مراسم در حالی برگزار شد که دو روزبه سالگرد درگذشت کیارستمی‌ مانده، البته همانند برنامه‌های این‌چنینی بیشتر با محوریت سخنرانی بود و تعدادی از هنرمندانی که اعلام‌شده بود در این مراسم حضور خواهند داشت هم، نیامده بودند. اما یک ویژگی قابل‌توجه این مراسم پخش فیلمی از یک‌ مصاحبه با زهرا کیارستمی‌ مادر این فیلم‌ساز فقید بود که طبق گفته شاهد شرافت خواهرزاده و سازنده این فیلم قرار بود در مراسمی ویژه به بهانه بزرگداشت کیارستمی‌ و با حضور خود او به نمایش درآید اما این فرصت دست نداد هرچند تدوین نهایی فیلم با همراهی عباس کیارستمی انجام‌شده است.
در این برنامه بخش کوتاهی از مصاحبه صمدیان با ژیل ژاکوب و مصاحبه ژان میشل فرودون با ژولیت بینوش و نیز مصاحبه با یک فیلم‌بردار ایتالیایی که پیش‌ازاین در جشنواره جهانی فجر هم به نمایش درآمده بود، پخش شد.
در بخشی دیگر، حبیب رضایی نیز در سخنانی بیان کرد: «من مثل همه شما مخاطب فیلم‌های آقای کیارستمی بودم و این شانس را داشتم که چند معاشرت شخصی با ایشان داشته باشم که هر بار حیرت و شگفتی من بیشتر می‌شد.»
او افزود: «من از آیدین آغداشلو وام گرفتم بیانی را که می‌گوید آقای کیارستمی پروای سادگی دارد. این پروای سادگی در همه وجوه آدم‌های بزرگ قابل رصد است از پوشش گرفته تا کلام و لحن؛ و ما تا ابد زیر بیرق کسی همچون کیارستمی‌ هستیم.» او گفت: «نبود کیارستمی فاجعه است اما آثاری که گذاشته تا نسل‌ها بعد از ما قابل تحقیق است چون رسیدن به آن پروای سادگی جای کار دارد.»
این بازیگر ادامه داد: «عباس کیارستمی دغدغه نداشته که خیابانی به اسمش باشد ولی ما این نیت و دغدغه راداریم چنین جایی باشد که وقتی به آنجا رفتیم برای رفتن به آنجا و ماندن در آنجا کمی ساده‌تر برویم.‌ هرچند در این بلبشو بعید است فرصتی برای رسیدن به چنین دغدغه‌ای باشد ولی بااین‌حال خوشحالم که او آدرسی از خانه دوست به ما داده که حالا دیگر همه می‌دانیم کجاست.»
جابر رمضانعلی (فیلم‌نامه‌نویس) یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که اظهار کرد:« من در این سال‌های طولانی حضورم در سینما، با فیلم‌سازان بسیاری ازجمله مهرجویی و کیمیایی ارتباط داشتم اما نمی‌دانم چرا هیچ‌گاه نشد که با آقای کیارستمی ارتباط داشته باشم.»
بر اساس این گزارش احمد شجاعی رئیس پزشکی قانونی در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پرونده کیارستمی گفت: «نسبت به هیچ پرونده‌ای اظهارنظرهای غیرقانونی را قبول نداریم. این سازمان متولی قصور و تعیین آن در رابطه با فوت‌ها است؛ و با توجه به اینکه پزشکی قانونی هیچ معاینه‌ای بر روی جسد این هنرمند نداشته است، نمی‌تواند اظهارنظری داشته باشد.»
مدیر کل امور کمیسیون‌های پزشکی قانونی هم از ارائه شکایت خانواده کیارستمی به دادسرای تهران خبر داد و افزود: «پس‌ازاین شکایت پرونده به پزشکی قانونی ارجاع داده شد و سه بار تیم کارشناسی بر روی پرونده بررسی انجام داد و نتیجه را به دادسرا اعلام کرد. اما با توجه به عدم انجام کالبدشکافی، علت فوت برای پزشکی قانونی مشخص نبود.»
سلطانی افزود:«با توجه به اینکه کالبدشکافی انجام نشد باید پرونده بالینی از فرانسه ارجاع داده می‌شد که این امر رخ نداد. آن چیزی که به‌نظام پزشکی ارجاع شده طبق توضیحات پزشک معالج بوده که ما این توضیحات را به‌عنوان پرونده قبول نداریم.» حبیب رضایی نیز در آستانه نخستین سالگرد درگذشت عباس کیارستمی، گفت: «اگرچه این فیلم‌ساز دغدغه‌ای برای نام‌گذاری جایی به اسم خودش نداشته، اما ما نیاز داریم لااقل خیابانی به اسم کیارستمی باشد.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: