کد خبر: ۱۵۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۴ تير ۱۳۹۶ - 2017July 05
اشتباه پزشکی سومین دلیل اصلی مرگ در میان آمریکایی‌ها است
شفا آنلاین:به عقیده محققان دانشگاه جان هاپکینز بعد از سرطان و بیماری قلبی اشتباه پزشکی سومین دلیل اصلی مرگ در میان آمریکایی‌ها است. آن‌ها تخمین می‌زنند که اشتباه پزشکی<Medical mistake> هرساله باعث مرگ بیش از 250هزار نفر می‌شود. شما می‌توانید با انجام بعضی از چیزها به تیم پزشکی‌تان کمک کنید که از مرسوم‌ترین اشتباهات پزشکی جلوگیری کنند.

به گزارش شفا آنلاین:دارو: اگر یک داروی اشتباه بخورید یا اگر میزان زیادی از یک دارو را مصرف کنید باعث بروز مشکلات خطرناکی برای خود می‌شوید. بعضی از داروها بسیار قوی هستند و مشخص کردن دوز مصرفی سالم و موثر آن پیچیده است. کمبود آموزش، اشتباه انسانی و ارتباط ضعیف می‌توانند منجر به اشتباهات شوند. به مصرف داروهای خود توجه کنید و از پزشک خود یا دیگران در مورد نحوه مصرف دارو سوال کنید. علاوه بر این، لیستی از داروهای مصرفی خود تهیه کنید و به پزشک خود نشان دهید تا متوجه شود که چه داروهایی را مصرف می‌کنید.
استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها: آنتی‌بیوتیک‌ها به داروها حمله می‌کنند، بنابراین به درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر بیماری‌های ناشی از ویروس کمکی نمی‌کنند. و اگر این داروها را غالبا در زمان‌های غیر موردنیاز استفاده کنید، این داروها دیگر هیچ کارایی برای شما نخواهند داشت. نکته مهم این است که پزشک شما این داروها را برای یک دلیل مناسب و با دوز مشخص تجویز می‌کند. به‌طورکلی، اگر نیازی به این داروها ندارید آن‌ها را مصرف نکنید.
اقامت در بیمارستان: خیلی زیاد یا خیلی کم. ماندن در بیمارستان یک سرگرمی محسوب نمی‌شود، اما نباید در مرخص شدن پیش از موعد از بیمارستان تعجیل کنید. بر اساس نتایج تحقیقات افرادی که خیلی سریع، مخصوصا پس از یک عمل جراحی بیمارستان را ترک می‌کنند و به خانه خود می‌روند، بیشتر در معرض مریض شدن مجدد به دلیل مشکلات مربوطه هستند. علاوه بر این، مدت اقامت شما در بیمارستان نباید بیش‌ازحد باشد. مدت اقامت بیش‌ازحد در بیمارستان با میزان بالاتر ابتلا به عفونت و دیگر مشکلات در ارتباط است. اگر با پزشک خود در مورد علائم خود صریح و صادق باشید، درمان مناسب را دریافت خواهید کرد و سپس به خانه خواهید رفت و آنجا استراحت خواهید کرد.
جراحی محل اشتباهی: چشمگیرترین نمونه از جراحی اشتباهی زمانی رخ می‌دهد که جراح به‌اشتباه دست و پای سالم بیمار را قطع می‌کند. علاوه بر این، این امکان نیز وجود دارد که جراح روی یک اندام اشتباه یا حتی روی یک شخص دیگر عمل جراحی را انجام دهد. طرح و شکل اتاق عمل، عوامل حواس‌پرت کن و شلوغی اتاق عمل می‌توانند منجر به جراحی یک محل اشتباهی شوند. یکی از کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید این است که پیش از جراحی مطمئن شوید که اندام درست بدن شما برای جراحی مشخص‌شده است.
چیزی که جاگذاشته شده: در موارد نادر این امکان وجود دارد که تیم جراحی به‌طور تصادفی چیزی همچون اسفنج یا ابزار پزشکی را درون بدن فرد جا بگذارند. چنین اتفاقی می‌تواند منجر به مشکلات درونی خطرناک من‌جمله آبسه (چرک یا مایع عفونی‌شده درون بافت ملتهب)، لختگی خون، بریدگی‌های کوچک، عفونت یا التهاب شود. از علائم این مشکلات می‌توان به درد شدید، ورم، تب، حالت تهوع و تغییرات در حرکت‌های روده اشاره کرد. به‌طورکلی، اگر پس از جراحی خود با چنین علائمی مواجه شدید فورا به پزشک خود اطلاع دهید.
تاخیر در درمان: تاخیر در درمان به زمانی گفته می‌شود که در زمان موردنیاز مراقبت پزشکی را دریافت نمی‌کنید. تاخیر در درمان می‌تواند در طول فرایند تشخیص یا در طول درمان رخ دهد، به این معنا که فرد در زمان مناسب تحت آزمایش‌های تشخیصی قرار نمی‌گیرد و درنتیجه ممکن است با تشخیص اشتباه مواجه شود یا پس از تشخیص بیماری در درمان خود سهل‌انگاری می‌کند. به‌طورکلی، اشتباه انسانی، ارتباط نامناسب و برنامه‌ریزی ضعیف و دیگر چیزها از عواملی هستند که می‌توانند منجر به تاخیر تشخیص یا درمان شوند. اگر در مورد نتایج آزمایش خود هیچ تماسی از سوی پزشک با شما گرفته نشد به این معنا نیست که هیچ مشکلی ندارید، بلکه خودتان باید پیگیر نتایج خود باشید و از پزشک خود بخواهید که چه گام‌هایی را باید بردارید.
استراحت مطلق: در 10 روز اول استراحت مطلق، شروع به از دست دادن توده عضلانی و تراکم استخوان می‌کنید. اگر بیشتر از این در رخت خواب باقی بمانید، قلب، ریه‌ها و مغز شما تحت تاثیر قرار می‌گیرند و دچار زخم بستر می‌شوید. به همین دلیل است که بسیاری از پزشک‌ها از بیماران خود می‌خواهند که هرچه زودتر از تخت خود بلند شوند و تحرک داشته باشند. علاوه بر این، امروزه دانشمندان در حال یافتن شیوه‌های سالمی هستند که افراد مبتلابه هر مشکلی را به تحرک وامی‌دارند.
کاری که می‌توانید انجام دهید: امر مسلم را نپندارید. صرف بیان اسم داروهای مصرفی خود به یک پزشک به این معنا نیست که تمام پزشک‌های شما اسم داروهای مصرفی شما را می‌دانند. اگر دارو مصرف می‌کنید یا اگر با مصرف بعضی از داروها با واکنش‌های بدنی نامناسب مواجه می‌شوید آن را با تمام افراد مراقبت‌کننده از سلامتی خود در میان بگذارید، حتی اگر قرار باشد چندین بار چنین کاری را انجام دهید. نوشتن اسم داروهای مصرفی خود روی کاغذ و مطلع نگه‌داشتن عزیزان خود از این داروهای مصرفی نیز فکر خوبی است. به‌طورکلی، حواستان به داروهای مصرفی خودتان باشد، چون در ارتباط بین متخصص‌های مراقبت از سلامتی مختلف ممکن است که داروهای شما قاتی یا گم شوند یا حتی ممکن است که مصرف آن‌ها را فراموش کنید.
کاری که می‌توانید انجام دهید: افزایش آگاهی. از پزشک خود در مورد بیماری و درمان‌های آن بپرسید و در اینترنت منابع معتبری را برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد بیماری خود بیابید. فهم نحوه تاثیر داروها و روش‌های درمانی حائز اهمیت است. و هرگز از سوال کردن از پزشک خود نترسید و به او بگویید که چرا چیزی را به شما پیشنهاد می‌دهد.
کاری که می‌توانید انجام دهید: بلندتر حرف بزنید. اگر سوال‌ها یا نگرانی‌هایی دارید از مطرح ساختن آن‌ها برای پزشک خود ترسی نداشته باشید. شما این حق را دارید که از پزشک خود یا از هر شخص درگیر در فرایند درمان خود سوال‌هایی را بپرسید. با بیان سوال‌ها یا نگرانی‌های خود می‌توانید از بروز اشتباه پزشکی از سوی پزشک خود جلوگیری کنید.
کاری که می‌توانید انجام دهید: یک فرد مسئول مراقبت از سلامتی خود انتخاب کنید. می‌توانید برای هماهنگ ساختن فرایند مراقبت از سلامتی خود یک متخصص مراقبت از سلامتی مانند یک پزشک مراقبت‌های اولیه برای خود انتخاب کنید. چنین فردی می‌تواند از میزان اشتباهات و سردرگمی‌ها بکاهد، مخصوصا اگر مشکلات سلامتی متفاوت و پزشک‌های گوناگونی دارید یا اگر در بیمارستان بستری هستید.
کاری که می‌توانید انجام دهید: با یک دوست تماس بگیرید. وقتی‌که نزد پزشک خود می‌روید یا وقتی‌که مجبور به بستری شدن در بیمارستان هستید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را به همراه خود ببرید تا از فرایند درمانی شما آگاهی داشته باشد. شاید فکر کنید که تمام جزئیات مربوط به درمان شما در ذهنتان باقی می‌ماند و نیازی به یک همراه ندارید، اما وقتی‌که بیماری شما پیشرفت می‌کند یا درمان شما آغاز می‌شود، مخصوصا اگر یک جراحی داشته باشید دیگر حواستان به جزئیات نیست و یک فرد دیگر باید در کنار شما باشد تا از شما مراقبت کند.
کاری که می‌توانید انجام دهید: بیمارستان مناسب را انتخاب کنید. اگر نیاز است که برای عمل جراحی یا آزمایش خود مدتی را در بیمارستان بمانید قبل از آن از امکانات بیمارستان آگاهی یابید. اگر فرصت انتخاب دارید توصیه می‌شود که بیمارستانی را انتخاب کنید که درزمینه درمان بیماری شما تجربه فراوانی دارد.سپید

WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: