کد خبر: ۱۵۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۶ - 2017July 01
رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛
دکتر رسول دیناروند با اشاره به گستردگی حوزه کالاهای پزشکی، گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی کالای پزشکی شامل فرآورده های آرایشی، دارو، مکمل های غذایی و تجهیزات پزشکی است که میزان آن حدود ۱۱ میلیارد دلار در ایران برآورد می شود.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو، ورود تجهیزات و ملزومات پزشکی قاچاق به بیمارستان های دولتی را رد کرد.

به گزارش  شفاآنلاین، دکتر رسول دیناروند  در برنامه «نبض» که با موضوع وضعیت تجهیزات پزشکی روی آنتن شبکه خبر رفت، با اشاره به گستردگی حوزه کالاهای پزشکی، گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی کالای پزشکی شامل فرآورده های آرایشی، دارو، مکمل های غذایی و تجهیزات پزشکی است که میزان آن حدود ۱۱ میلیارد دلار در ایران برآورد می شود.

وی با اشاره به ناچیز بودن سهم ایران از بازار تجهیزات پزشکی در دنیا، افزود: سهم ما از بازار جهانی در حوزه تجهیزات پزشکی زیر نیم درصد است و سهم ما در تولید کالاهای پزشکی ۶۰ درصد است و ۴۰ درصد دیگر آن وارداتی است همچنین در تجهیزات پزشکی ما سهم ۴۰ درصدی تولید را داریم و ۶۰ درصد دیگر آن از کشورهای دیگر وارد می شوند.

دیناروند گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت و راه اندازی بیمارستان های جدید سهم استفاده از تجهیزات و کالاهای پزشکی سرمایه ای و مصرفی تولید داخل افزایش خوبی داشت زیرا ۵۰ هزار تخت بیمارستانی در مدت ۲ سال گذشته به بیمارستان های دولتی افزوده شد و سهم کالاهای سرمایی را نسبت به گذشته ارتقاء داد.

رئیس سازمان غذا و دارو با رد آمار قاچاق مطرح شده از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: برآوردهای ما در بحث تجهیزات پزشکی حدود ۲۰۰ میلیون دلار است و بیشتر هم مربوط به تجهیزات لیزر زیبایی و تجهیزات خانگی است و به دلیل اینکه در بیمارستان ها نصب و استفاده نمی شوند نظارت بر آنها دشوار است.

دیناروند با اشاره به برخی روش های قاچاق کالاهای پزشکی در کشور گفت: متاسفانه در دندان پزشکی، مواد دندانی و ایمپلنت حجم زیادی ندارند و به صورت قاچاق چمدانی به کشور وارد می شوند همچنین کیت های تشخیص طبی در مسافرت ها و از طریق مبادی رسمی به کشور وارد می شوند و حساب و کتابی ندارند.

رئیس سازمان غذا و دارو(Food and Drug Administration) با اشاره به روند ثبت کالاهای پزشکی در سامانه ها سازمان غذا و دارو گفت: تمامی کالاهایی که مصرف انسانی دارند باید در سامانه غذا و دارو ثبت شوند و این اقدامات ما بر اساس پروتکل های سازمان جهانی بهداشت است که در گزارش اخیر آنها کشور ما در حوزه ثبت کالاهای پزشکی در میان کشورهای شرق مدیترانه بهترین وضعیت را داراست.

وی ادامه داد: با اطمینان می گویم که در بیمارستان های دولتی(Governmental hospitals) به هیچ عنوان امکان ورود کالاهای پزشکی قاچاق وجود ندارد و در بیمارستان های خصوصی هم این موضوع تا ۷۰ درصد کنترل شده است و آنها را مدیریت کرده ایم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: