کد خبر: ۱۵۷۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۶ - 2017June 29
تنیا ورسیکالر نوعی از عفونت است به عنوان یک پوشش نازک قارچی بر پوست شما. تنها علائم شامل لکه های تغییر رنگ داده پوست که به آهستگی رشد می کندو جلوگیری از رنگ گرفتن پوست می شود
شفا آنلاین:تنیا ورسیکالر ، همچنین موسوم به پیتریازیس ورسکالر ، یکی از شایعترین عفونت های قارچی پوست<The most common skin fungal infections> است. قارچ تداخل با رنگ طبیعی پوست میکند. این منجر به محوطه های کوچکی که کم رنگ تر از پوست اطراف است می شود.

به گزارش شفا آنلاین:کرم های ضد قارچ، لوسیون ها یا شامپوها می تواند کمک به درمان تنیا ورسیکالر کند. اما بعد از درمان موفق نیز ، رنگ پوست ممکن است ناهموار برای چند هفته باقی بماند، و عفونت ممکن است باز گردد، بخصوص در محیط های گرم و مرطوب.

علائم و نشانه ها
تنیا ورسیکالر نوعی از عفونت است به عنوان یک پوشش نازک قارچی بر پوست شما. تنها علائم شامل لکه های تغییر رنگ داده پوست که به آهستگی رشد می کندو جلوگیری از رنگ گرفتن پوست می شود.لکه های فلسی کوچک پوست می تواند در رنگهای متنوع باشد شامل، سفید، صورتی، برنزه، یا قهوه ای تیره. لکه ها ممکن است در ماههای تابستان زیاد قابل توجه باشد وقتی که تغییرات در رنگ پوست طبیعی شما واضح می شود.عفونت ، که بیشتر در گرما، محیط مرطوب شایع است، معمولا تاثیر بر گردن ، كمر ، سینه یا قسمت بالای بازوها گذاشته و ایجاد خارش خفیف می کند.

علل
پوست سالم ممکن است بطور طبیعی قارچهایی که موجب این اختلال می شود داشته باشد که در سوراخهای پوست(محل باز شدن فولیکول های مو) در حال رشد هستند.

تنیا ورسیکالر زمانی اتفاق می افتد که قارچ ها بیش از حد رشد می کنند. تعدادی از عواملی که این رشد را تشدید می کنند عبارتند از :
آب و هوای گرم و مرطوب
عرق کردن زیاد
پوست چرب
کاهش مصونیت- وقتی که سیستم ایمنی قادر به محافظت از بدن بر علیه رشد قارچ یا کپک بر روی پوست یا هر جای دیگر نیست.

چه زمان نیاز به ملاقات با پزشک است ؟
در صورتی که با مراقبت های فردی پوست شما بهبود نمی یابد به پزشک مراجعه کنید، اگر عفونت قارچی برگشت یا اگر لکه ها قسمت وسیعی از پوست شما را پوشانده است > شما ممکن است نیاز به داروهای قویتر برای درمان عفونت داشته باشید.

غربالگری و تشخیص
پزشک ممکن است نیاز به معاینه پوست شما برای تشخیص تنیا ورسیکالر داشته باشد. در صورتی که هیچ شکی نباشد ، او ممکن است مقداری از پوست را تراشیده و در زیر میکروسکوپ نگاه کند.

درمان
اگر تنیا ورسیکالر شدید است یا به داروهای پیشخوانی جواب نمی دهد، شما ممکن است نیاز به توصیه داروهای قوی موضعی و خوراکی داشته باشید.

داروهای موضعی
سلینیوم سولفاید(سلسون، اکسل) 2.5%Selenium sulfide (Selsun,Exsel)
کرم یا ژل یا محلول سیکلوپیروکسCiclopirox(Loprox)
کتاکونازول کرم یا شامپوKetoconazole(Nizoral)

خوراکی
قرص های کتوکونازولKetoconazole(Nizoral)
کپسول ایتراکونازولItraconazole(Sporanox)
قرص فلوکونازولFluconazole(Diflucan)
حتی بعد از درمان موفقیت آمیز ، رنگ پوست شما ممکن است ممکن است تا هفته ها ناهموار باشد. همچنین عفونت ممکن است در هوای گرم و مرطوب برگردد. در موارد نادر، شما ممکن است احتیاج به گرفتن دارو یکبار یا دو بار در ماه داشته باشید تا از عود مجدد عفونت جلوگیری کنید.

پیشگیری
از مالیدن روغن یا محصولات روغنی به پوست یا پوشیدن لباس های تنگ ، محدود کننده یا بدون تهویه خودداری کنید. در معرض آفتاب قرار گرفتن عفونت های قارچی را خیلی بارز می کند.برای کمک به پیشگیری از عود مجدد تنیا ورسیکالر ، پزشک شما می تواند تجویز درمان های موضعی یا خوراکی کند که شما هر ماه یا هر دو ماه یکبار استفاده نمایید .

درمان های پیشگیری عبارتند از :
محلول سلینیو م سولفید(سلسون)Selenium sulfide(Selsun) که به ناحیه درگیر مالیده می شود هر دو تا سه هفته.
قرص کتوکونازول(نیزورال) Ketoconazole(Nizoral) هر یک ماه
کپسول ایتروکونازول(اسپورانوکس)Itraconazole(Sporanox) دو بار در روز یک روز در ماه.
توجه كنيد ، اين داروها بدون نسخه پزشك نبايد مصرف شوند و مصرف خودسرانه ميتواند عوارض جبران ناپذيرى بهمراه داشته باشد

مراقبت های فردی
برای یک مورد ملایم از تنیا ورسیکالر، شما می توانید از محلول های مالیدنی ، کرم یا پماد های بر پیشخوان داروخانه ها استفاده کنید.
بیشتر عفونت های قارچی به خوبی به این درمانهای موضعی جواب می دهند، که عبارتند از:
شامپو سلنیوم سولفید(سلسون آبی)Selenium sulfide(Selsun Blue)
میکونازول(میساتین)Miconazole(Micatin)
کلوتریمازول(لوتریمین)Clotrimazole(Lotrimin)
تربینافین(لامیسیل)Terbinafine(Lamisil)
ناحیه درگیر را بشویید و خشک کنید. سپس، یک لایه نازک ماده موضعی را یک یا دو بار در روز برای حداقل 2 هفته بر آن بمالید. اگر بعد از 4 هفته ، هیچ بهبودی مشاهده نشد با پزشک خود تماس بگیرید .شما ممکن است نیاز به داروی قوی تری داشته باشید.

پزشک آنلاین

دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: