کد خبر: ۱۵۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۶ - 2017June 27
هاری معمولا توسط گازگرفتن حیوان یا انسان آلوده به فرد سالم منتقل می شود. هنگامی که علائم بیماری هاری ظاهر شوند، در اکثر موارد کشنده خواهد بود.
شفا آنلاین: بیماری هاری یک بیماری کشنده است که توسط ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند ایجاد می شود.

  1. به گزارش شفا آنلاین:، هاری معمولا توسط گازگرفتن حیوان<Bite the animal> یا انسان آلوده به فرد سالم منتقل می شود. هنگامی که علائم بیماری هاری ظاهر شوند، در اکثر موارد کشنده خواهد بود.

هاری بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می شود. ویروسی از خانواده رابدو ویریده این بیماری را ایجاد می کند. این ویروس در تمام حیوانات خون گرم از جمله انسان می تواند ایجاد بیماری کند. ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی می رود و شروع به تکثیر می نماید.

مرگ در صورت ابتلاء به بیماری هاری تقریباً قطعی است و در طول تاریخ تنها ۶ انسان از هاری جان سالم به در برده اند.در گزارشی که «اتحاد جهانی علیه هاری» در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده نشان می دهد سالانه حدود ۵۹،۰۰۰ نفر در جهان با ابتلاء به این بیماری عفونی در اثر گازگرفتگی سگ جان خود را از دست می دهند.

علایم اولیه

– سرفه

– خستگی

– تب

– سردرد

– بدن درد

– سوزش در محل گاز گرفتگی

– کاهش اشتها

– احساس تهوع

– درد عضلانی

– گلو درد

تحقیقات نشان داده است که این علایم حتی پس از چند روز و یا چند هفته پس از آلودگی فرد به ویروس هاری نیز می تواند ایجاد شود. بنابراین نباید فردی که مورد حمله و گاز گرفتن سگ قرار گرفته است، علایم ذکر شده را دست کم بگیرد. فردی که مورد گاز گرفتگی سگ قرار گرفته، در طول این دوره ممکن است به صدا و نور بسیار حساس شود.


 

علائم نهایی

مرحله نهایی بیماری هاری ، دوره حاد عصبی نام دارد. در طول این دوره، ویروس هاری سیستم عصبی مرکزی فرد را آلوده می کند. علایم نهایی هاری عبارت است از:

– اضطراب

– رفتارهای خشونت آمیز

– توهم و افسردگی

– ترس از آب ( ترس از آب به دلیل بیرون آمدن کف از دهان فرد بیمار)
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: