کد خبر: ۱۵۶۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۶ - 2017June 22
هزینه درمان باید در کشور صرف آموزش شود تا در گام نخست که پیشگیری محسوب می شود با روش های اصولی اقتصاد سلامت جایگاه ترمیم شود.
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص ژنتیک گفت: هزینه درمان باید در کشور صرف آموزش شود تا در گام نخست که پیشگیری محسوب می شود با روش های اصولی اقتصاد سلامت جایگاه ترمیم شود.

به گزارش شفا آنلاین،قاسم آهنگری عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک(Genetic Engineering) و زیست فناوری اظهار کرد: آموزش در موضوع سلامت از مباحثی است که اگر به آن پرداخته شود و تنها نیمی از هزینه های درمان به آموزش بازگردد شاهد تجویزهای بی رویه، مصرف بالای دارو و عوارض ناشی از آن در کشور نخواهیم بود.

وی مطرح کرد: موضوع جنبه های پیشگیری از بیماری ها از مباحثی است که باید رسانه و سایر متولیان سلامت به آن بپردازند زیرا با آگاه سازی در خصوص سبک زندگی سالم و بسیاری از موضوعاتی دیگر می توانیم شاهد کاهش هزینه های درمان در کشور باشیم.

آهنگری با بیان اینکه اگر هزینه درمان صرف آموزش و مباحث پیشگیری شود، پزشکان در کشور نیز با تمرکز بیشتر و اطلاعات دقیق تری به تشخیص و تجویز بیماری ها می پردازند، مطرح کرد: متاسفانه به واسطه زندگی شهر نشینی سبک زندگی افراد تغییر کرده که بسیاری از افراد تحصیلکرده نیز با تغییر سبک زندگی دچار بیماری های گوناگون می شوند.

وی گفت: در بحث درمان تنها نباید به تجویز برحسب عوارض اکتفا کرد به عنوان مثال بسیاری از افراد در شهرهای سرد ژن سرمای هوا را دارند و این افراد با ورود به مرکز شهر در مواجهه با آب و هوای گوناگون پاسخگویی ژن گوناگونی خواهند داشت، از آنجایی که ساختار ژن به گونه ای طراحی شده است که سطح چربی را بالا نگه می دارد، این فرد آمادگی فعالیت های سنگین را دارد و با تغییر عملکرد ژن  عوارض بسیاری در شخص ایجاد می شود.

آهنگری افزود: موضوعات ژنتیکی مباحث پیچیده ای هستند به عنوان مثال بحث اثرات ژن و تغییرات آب و هوایی اگر مورد توجه بسیاری از افراد باشد می توانیم شاهد اتفاقات خوبی در نظام‌ سلامت باشیم.

وی تصریح کرد: اگر در درمان بیماری ها ریشه یابی نکنیم و بی توجه از موضوعات قابل تامل نظیر افزایش چربی بدن و سایر موارد گوناگون که در پیشگیری حائز اهمیت هستند بگذریم تنها با افزایش آمار بی رویه بیماری ها مواجه می شویم و با تجویز دارو که به نوبه خود عوارضی را برای فرد ایجاد می کند مواجه خواهیم بود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک(Genetic Engineering) و زیست فناوری در پایان گفت: ریشه یابی بیماری ها توسط محققان از موضوعاتی است که باید آن را دنبال کنیم تا شاهد هزینه های بالای درمان و افزایش بی رویه دارو نباشیم.

برچسب ها: دارو ، سلامت ، جامعه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: