کد خبر: ۱۵۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۶ - 2017June 22
درمان‌های ضد ویروسی جدید در سرکوب ویروس بسیار موثر هستند ولی به دلیل پایداری سلول‌های آلوده به HIV، امکان پاک‌سازی کامل ویروس وجود ندارد.
       

شفا آنلاین:محققان بخش عفونی بیمارستان بریگام آمریکا موفق به درک دلیل پایداری ویروس HIV، باوجود استفاده از داروهای ضد ویروسی شدند. این یافته در تولید دارهای موثرتر برای درمان ایدز<Producing more effective medicines to cure AIDS> مفید است.

به گزارش شفا آنلاین:بیشتر سلول‌های بدن عمر محدودی دارند و معمولا پس از چند روز یا هفته از بین می‌روند. ولی سلول‌های آلوده به ویروس HIV-1 حدود چند دهه در بدن باقی می‌مانند.

درمان‌های ضد ویروسی جدید در سرکوب ویروس بسیار موثر هستند ولی به دلیل پایداری سلول‌های آلوده به HIV، امکان پاک‌سازی کامل ویروس وجود ندارد.
محققان بخش عفونی بیمارستان بریگام مکانیسم پایداری سلول‌های آلوده به ویروس HIV را کشف کردند. این یافته نشان می‌دهد نیروی محرکه‌ای وجود دارد که سلول‌های آلوده به ویروس را در بدن میزبان تثبیت می‌کند و به همین دلیل است که با وجود استفاده از داروهای ضد ویروسی قوی، این سلول‌ها طول عمر بالایی دارند.
این یافته در تولید مهار کننده و واکسن‌های کارآمد برای درمان ایدز موثر است. محققان در این روش با توالی ویروسی، عفونت را در انواع مختلف سلول‌های ایمنی به نام CD4 T دنبال کردند و دریافتند یک سلول واحد آلوده به HIV بر اثر یک فرآیند به نام «تکثیر کلونال»، 10 تا 20 بار تکثیر می‌شود و میزان عفونت را تا یک میلیون برابر افزایش می‌دهد. مداخله در این سلول‌ها و جلوگیری از تکثیر آن‌ها راهکار مناسبی برای درمان است.
HIV نوعی ویروس نقص ایمنی است که سبب عفونت سلول‌های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آنان می‌شود. با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف‌تر می‌شود و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (AIDS) منجر می‌شود. 10 تا 15 سال طول می‌کشد تا فرد آلوده به ویروس HIV به ایدز مبتلا شود.
هیچ درمانی برای این بیماری کشنده وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی فقط قادرند روند سرعت بیماری را کند کنند.
رابطه جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده، به اشتراک گذاشتن سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنین و زایمان و شیردهی، مهم‌ترین علل انتقال بیماری هستند. از زمان تشخیص اولین مورد ابتلا به ایدز، تاکنون حدود 78 میلیون نفر به این عارضه مبتلا شده‌اند و 35 میلیون نفر بر اثر ایدز و بیماری‌های مرتبط با آن جان خود را از دست داده‌اند.سپید
MedicalXpress


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: