کد خبر: ۱۵۶۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 20
در زندگی مدرن چرخه زیستنی نداریم و احساس می‌کنیم که کنترل کاملی روی زندگی خود نداریم.
شفا آنلاین:آیا گاهی از اوقات احساس می‌کنید که زندگی شما به‌مانند چرخ‌وفلکی است که توان متوقف ساختن آن را ندارید؟ جای هیچ انکاری نیست که جهان سریع‌تر از همیشه در حال سفر است و ما که در حال سواری گرفتن هستیم ممکن است در طول سفر با سردرد شدیدی<Severe headaches> مواجه شویم.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر نیرانجان سینگ، متخصص مغز و اعصاب در مرکز مراقبت از سلامتی دانشگاه میسوری شهر کلمبیا، با اشاره به خواب منظم و الگوی خواب اجداد ما می‌گوید: «در زندگی مدرن چرخه زیستنی نداریم و احساس می‌کنیم که کنترل کاملی روی زندگی خود نداریم.»


نتیجه این است که هر چیزی از برنامه‌ریزی‌های بیش‌ازحد تا وسایل با تکنولوژی بالا می‌تواند در ایجاد سردردها و میگرن‌ها سهیم باشد. به‌عبارت‌دیگر، وسایل مخصوص زندگی مدرن در ایجاد سردردها و میگرن‌ها دخیل هستند که در ادامه به 8 مورد از مهمترین عوامل سردردهای زندگی مدرن اشاره خواهیم کرد.


صفحه‌های نمایش‌تری دی (3D): هیچ‌چیزی بدتر از این نیست که پس از لذت بردن از تماشای یک فیلم تری دی با سردرد شدیدی مواجه شوید. اما سردرد پس از تماشای فیلم‌های تری دی بیشتر در میان افرادی رخ می‌دهد که چشم‌های حساسی دارند. بر اساس نتایج تحقیقات مختلف این را باید گفت که مردم تمایل بیشتری به استفاده از فیلم‌ها یا صحنه‌های غیرتری دی دارند، چون به هنگام تماشای این نوع از فیلم‌ها احساس فشار کمتری روی چشم‌های خود می‌کنند. به‌طورکلی، بخش‌هایی از فیلم که تاری، فرکانس و کنتراست غیرمعمولی دارند باعث سردرد می‌شوند. علاوه بر این، افراد مبتلابه اختلال‌های چشمی همچون لوچی (Strabismus) بیشتر در معرض سردردهای پس از تماشای فیلم‌ها یا صحنه‌های تری دی هستند.
زمان صفحه‌نمایش شخصی: امروزه صفحه‌های نمایش (صفحه‌نمایش موبایل، رایانه، لپ‌تاپ) همه‌جا هستند و فرصت مناسبی را برای پلک زدن نمی‌دهند. یکی از دلایل آزاردهنده زمان صفحه نمایش (هنگامی‌که در حال کار با آی پد، لپ‌تاپ یا تلفن همراه هستید) این است که اگر در طول یک دقیقه کمتر از 18 بار پلک بزنید چشم‌های شما اذیت خواهند شد. به‌طورکلی، یکی از عوامل سردرد این است که یکریز چشمتان خیره به وسایل الکترونیکی همچون تلفن همراه، لپ‌تاپ و ...باشد. دکتر سینگ توصیه می‌کند: «از استفاده مستمر وسایل الکترونیکی برای مدت بیش از 30 دقیقه خودداری کنید.»
استرس اقتصادی: دکتر سینگ می‌گوید که عدم تعادل «عجله و نگرانی» عامل بزرگ‌ترین سردرد در زندگی مدرن است و این روزها به‌سختی می‌توان از نگرانی مرتبط با وضعیت اقتصادی ضعیف و هزینه‌های فزاینده جلوگیری کرد. فشار و استرس اقتصادی موجب سردرد و میگرن‌ها می‌شود و همین سردردها باعث می‌شود که فرد بازدهی کافی را نداشته باشد و درنتیجه ترس از دست دادن شغل در او شکل بگیرد. تکنیک‌های مدیریت استرس نیز می‌توانند فشار روحی شما را تسکین دهند و به شما کمک کنند که از عهده زمان‌های سخت زندگی برآیید.
سروصدا: بنیاد سردرد ملی آمریکا یک نظرسنجی را انجام داده است که بر اساس نتایج آن 40 درصد از شرکت‌کننده‌ها گفتند که سروصدای بلند باعث سردرد آن‌ها می‌شود. دکتر رابرت کوان، استاد بالینی عصب‌شناختی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد می‌گوید که اگرچه در مورد رواج سردردها درگذشته، مثلا قرن هفدهم، داده‌های کافی نداریم، اما این را باید گفت که درگذشته خبری از غرش موتور ماشین‌ها و ترافیک‌ها نبود. دکتر کوان خاطرنشان می‌کند: «اگر در مورد پاتوفیزیولوژی میگرن فکر می‌کنید، این را باید که در زمان حال در مقایسه با زمان گذشته محرک‌های بسیار بیشتری برای میگرن وجود دارند.» اگر قادر نیستید که به‌طور کامل سروصدای اطراف خود را خاموش‌کنید، حداقل سعی کنید با کم نگه‌داشتن صدای آی پد یا دیگر رسانه دیجیتالی خود از تکرر ابتلا به سردرد کاهش دهید.
کافئین بسیار زیاد: کافئین چرخه معیوبی را ایجاد می‌کند. بسیاری از افراد عادت مصرف کافئین را ترک نمی‌کنند، چون از علائم ترک کافئین همچون سردردهای موقتی و دردناک می‌ترسند. علاوه بر این، در بازار امروز محصولات کافئین دار فراوانی وجود دارند که با ادعای بالا بردن سطح انرژی مردم را به مصرف آن‌ها وسوسه می‌کنند. اما این را باید گفت که مصرف بیش‌ازحد کافئین به همراه مصرف زیاد شکر افزوده می‌تواند منجر به سردردهای شدید در آینده شوند.
انجام هم‌زمان چندوظیفه: اگر در لیست وظایف روزانه خود وظایف زیادی داشته باشید و سعی کنید که همه آن‌ها را هم‌زمان یا فورا انجام دهید و درنتیجه از خواب خود بزنید در پایان روز با سردرد مواجه خواهید شد. استرس، کمبود خواب و تمرکز شدید از عوامل سردرد محسوب می‌شوند. بهترین راه این است که سرعت انجام وظایف را کاهش دهید، وظایفتی که در اولویت هستند را زودتر انجام دهید و در میان انجام وظایف وقت استراحتی را به خود اختصاص دهید.
نورهای روشن یا نور خیره‌کننده: دکتر کوان می‌گوید که اگر محیط خانه شما همواره روشن باشد به‌احتمال‌زیاد برنامه‌های زمانی‌تان از کنترل شما خارج خواهند شد، چون ممکن است که کار و بازی را تا پاسی از شب ادامه دهید و نور ثابت و همیشگی خانه مانع از متوجه شدن فرارسیدن شب و وقت استراحت می‌شود. و برای افرادی که به محیط‌زیست خود حساس هستند، تمام نورها و روشنایی‌ها می‌توانند تبدیل به یک عامل مستقیم سردرد و میگرن شوند. برای جلوگیری از سردرهای ناشی از نورهای روشن و خیره‌کننده از سایبان یا لامپ‌های با نور ملایم و نه نورهای خیره‌کننده استفاده کنید.
سیگارهای الکترونیکی: سیگارهای الکترونیکی طوری طراحی‌شده‌اند که شبیه به سیگارها باشند، اما در حقیقت سیگارهای الکترونیکی وسایل باطری داری هستند که با تبخیر کردن نیکوتین و دیگر محتویات گنجانده‌شده در آن سطوح مختلفی از نیکوتین را فراهم می‌آورند. این محصولات به‌طور کامل و دقیق موردبررسی قرار نگرفته‌اند، اما نظرسنجی انجام‌گرفته روی افراد استفاده‌کننده از این محصولات نشان می‌دهد که سردرد یکی از عوارض جانبی مرسوم و ناخواسته استفاده از سیگارهای الکترونیکی است. درنتیجه اگر سیگارهای الکترونیکی باعث سردرد شما می‌شوند از دیگر ابزار کمکی ترک سیگار استفاده کنید.سپید

everydayhealth
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: