کد خبر: ۱۵۶۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 20
براساس این فرضیه که تجویز کتامین می‌تواند درد پس از جراحی‌ها را کاهش داده و میزان مصرف ضددردهای اپیوئیدی پس از جراحی را کنترل کرده و به حداقل برساند، این دارو اغلب در مقادیر کمی طی پروسه‌های جراحی تجویز می‌شود.
شفا |آنلاین:همچنین، برخی تحقیقات نشان داده بودند که بجز این فایده، تجویز کتامین<Ketamine> در بیماران سالمند می‌تواند دلیریوم پس از جراحی را بهبود دهد.


به گزارش شفا آنلاین:اما یک مطالعه جدید که اخیرا در نشریه لانست به چاپ رسیده نشان می‌دهد که این فواید آنچنان که تصور می‌شوند، برجسته نیستند و ابعاد منفی این رویکرد را نیز باید درنظر گرفت. تحقیق مذکور توسط محققان دانشکده پزشکی واشنگتون در سنت لوئیز انجام شده و نشان داده که کتامین سطح تجربه درد یا میزان نیاز به داروهای اپیوئیدی ضددرد پس از جراحی را کاهش نمی دهد. به علاوه، طبق این مطالعه، بیماران سالمندی که طی جراحی کتامین دریافت می‌کنند، برای چندین روز پس از جراحی در معرض افزایش خطر توهم و کابوس‌های شبانه خواهند بود.

مایکل اس آویدان، استاد بیهوشی و جراحی در دانشگاه واشنگتون می‌گوید:"در سال‌های اخیر، افزایش قابل توجهی در میزان کتامینی که در اتاق‌های جراحی تجویز می‌شود ثبت شده است. زیرا متخصصان در تلاش هستند که از درد پس از جراحی بدون روی آوردن به داروهای اپیوئیدی و قرار دادن بیمار در معرض وابستگی دارویی، عبور کنند. ما دریافته ایم که دادن دوز پایین کتامین به بیماران طی جراحی، اثرات مورد انتظار ما را تامین نمی کند. حالا لازم است بررسی کنیم که آیا دوزهای بالاتر کتامین اثربخش هستند یا لازم است به دنبال آلترناتیوهای بهتری برای ضددردهای اپیوئیدی باشیم."


در این مطالعه، تعداد 672 بیمار جراحی با حداقل 60 سال سن از کشورهای آمریکا، کانادا، هند و کره جنوبی وارد شدند. بیماران در 3 گروه بررسی شدند. گروه اول هیچ دوزی از کتامین دریافت نکردند. برای گروه دوم بیماران، دوز پایین کتامین تجویز شد و در گروه سوم، دوز نسبتا بالاتری از کتامین مورد استفاده قرار گرفت. دوز کتامین ملاک قرار گرفته شده، میزانی بود که توسط متخصصان بیهوشی برای کاهش درد پس از جراحی بیماران به طور معمول تجویز می‌شود. پس از جراحی، از بیماران درباره تجربه درد پس از جراحی پرسش شد. همچنین، محققان میزان اپیوئید تجویز شده برای کنترل درد بیمار را اندازه گرفتند و شدت دلیریوم آنها با بررسی میزان گیجی، بی قراری و توانایی آنها در شناخت دوستان و اعضای خانواده، دوبار در روز ارزیابی شد.

آویدان می‌افزاید:"در شرایطی که بیماران پس از جراحی دچار دلیریوم می‌شوند، نیاز است که زمان بیشتری را در بخش مراقبت‌های ویژه بگذرانند. در نتیجه، مدت اقامت در بیمارستان آنها طولانی‌تر و خطر مرگ آنها بالاتر است. در کل، بیمارانی که دچار دلیریوم می‌شوند، نتایج درمانی بدتری خواهند داشت و در معرض خطر بالای کاهش قابلیت‌های شناختی درازمدت هستند؛ بنابراین لازم است تا جایی که امکان دارد از این وضعیت پیشگیری کنیم."

وی توصیه می‌کند که شیوه معمول تجویز روتین کتامین طی جراحی، مورد تجدیدنظر قرار گیرد.سپید
منبع:PRNewswire

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: