کد خبر: ۱۵۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 18
ظرفیت شبکه امداد هوایی جمعیت هلال احمر در دولت یازدهم 40 درصد افزایش یافته و در حال حاضر سراسر کشور تحت پوشش کامل قرار دارد
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس جمعیت هلال احمر گفت: ظرفیت شبکه امداد هوایی جمعیت هلال احمر در دولت یازدهم 40 درصد افزایش یافته و در حال حاضر سراسر کشور تحت پوشش کامل قرار دارد.

به گزارش شفا آنلاین، امیرمحسن ضیایی شامگاه شنبه در نشستی با خبرنگاران اظهارکرد: امیدواریم تا پایان امسال برای هر استان یک بالگرد امدادی در طول شبانه روز داشته باشیم.

وی با تشریح عملکرد هلال احمر در این دوره اظهارکرد: یکی از اقدامات انجام شده، تدوین سند چشم انداز 10 ساله هلال احمر(Red Crescent) است که بر اساس آن مشخص شده چه فعالیت های مهمی قرار است در این مدت انجام شود.

** افزایش نیروی واکنش سریع به 3500 نفر تا پایان امسال
رئیس جمعیت هلال احمر همچنین به طرح ایجاد خانه های هلال به عنوان یکی از ابتکارات این جمعیت اشاره کرد و افزود: هدف از اجرای این طرح، افزایش مشارکت مردمی در برنامه های بشردوستانه است.

ضیایی بر ضرورت پاسخگویی در سوانح اشاره کرد و گفت: آنچه در مدیریت سوانح مهم است، آمادگی پاسخگویی قبل از سانحه است و در واقع، باید در موضوع پیشگیری و کاهش ریسک خطر پذیری کار کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 500 نیروی امدادی با 40 هزار نفر ساعت آموزش، به نیروهای واکنش سریع تبدیل شده اند،‌ تصریح کرد: برنامه ریزی کرده ایم تا پایان امسال این تعداد نیرو به 3500 نفر برسد و در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت، تیم های واکنش سریع داشته باشیم.

**جمال الدینی سخنگوی جمعیت هلال احمر
ضیایی در ادامه اظهارکرد: در بخش پاسخ به سوانح اقدامات خوبی انجام شده و پیشرفت داشته ایم ولی این کافی نیست و باید در حوزه پیشگیری فعالیت جدی شود.

او ایجاد ترس منطقی از بلایا در مردم را یکی از راهکارها عنوان کرد و گفت: در این خصوص مشکلات زیادی داریم زیرا مردم ما هنوز شناخت درستی از خطر ندارند و نمی دانند هنگام مواجهه با بحران ها چه واکنشی باید نشان داد.

ضیایی گفت: برای افزایش این آگاهی، هلال احمر و رسانه ها ظرفیت خوبی دارند و به این منظور سیدحمید جمال الدینی به عنوان سخنگوی جمعیت هلال احمر منصوب شده است.

جمال الدینی در حال حاضر مسئولیت معاونت آموزش پژوهش و فن آوری را در جمعیت هلال احمر ایران عهده دار است.

**تفاوت رفتار مردم در حوادث گرنفل و پلاسکو
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به واکنش مردم لندن در آتش سوزی برج گرنفل و مردم تهران در حادثه ساختمان پلاسکو،گفت: رفتار مردم ما 180 درجه با واکنش مردم لندن در مواجهه با آتش سوزی این 2 ساختمان و ضرورت تخلیه محل حادثه به منظور فراهم شدن شرایط برای امداد رسانی تفاوت داشت.

او با بیان اینکه رسانه ها ظرفیت خوبی برای افزایش آگاهی مردم در مواجهه با خطرات و بلایا دارند، افزود: نوع رفتاری که مردم ما در مواجهه با خطرات و بلایا دارند، نشان دهنده ضعف آگاهی آنها است؛ البته نمی توان آنها را مقصر نهایی دانست چرا که تا کنون آموزش های لازم در این زمینه آن طور که باید، ارائه نشده است.

وی ایجاد ترس منطقی از بلایا در مردم را یکی از راه کارها عنوان کرد و گفت: در این خصوص مشکلات زیادی داریم زیرا مردم ما هنوز شناخت درستی از خطر ندارند و نمی دانند در هنگام مواجهه با بحران ها چه واکنشی باید نشان داد.

ضیایی همچنین توسعه نامتقارن را یکی دیگر از زمینه آسیب پذیری در کشور اعلام کرد و گفت: مواردی مانند فقر و جهل سطح آسیب پذیری را افزایش می دهد.

روز چهارشنبه گذشته و بنا به دلایلی نامعلوم ساختمان 24 طبقه گرنفل در غرب لندن آتش گرفت و این آتش سوزی تا سحرگاه روز پنجشنبه ادامه یافت.

در آخرین گزارش پلیس متروپلیتن لندن، تعداد قربانیان این حادثه 30 نفر عنوان شده بود. اما در عین حال به احتمال افزایش شمار قربانیان اشاره شده بود.

فرمانده پلیس متروپلیتن لندن روز شنبه اعلام کرد که 58 نفری که از شب آتش‌سوزی برج گرنفل ناپدید شده‌اند را باید جزو قربانیان این حادثه دانست.

ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی نیز حدود ساعت هشت صبح روز پنجشنبه (30 دیماه سال گذشته) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفا حریق، ساختمان به یک باره فروریخت. پس از 9 روز تلاش امدادگران، پیکر 15 شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان خارج شد که با احتساب شهادت یک آتش نشان در بیمارستان شهید مطهری، 16 آتش نشان در حادثه پلاسکو به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. همچنین در این حادثه چهار شهروند (کسبه و مالکان مجتمع تجاری پلاسکو) جان خود را از دست دادند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: