کد خبر: ۱۵۶۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 19
محققین کشف کرده‌اند که فلورمیکروبی دستگاه گوارش هر فرد سالم منحصر به خود او بوده و روی متابولیسم بعضی داروها تاثیرات متفاوتی دارند. به عبارت دیگر باکتری‌های موجود در بدن شما هستند که در امر تاثیر یا عدم تاثیر دارو بر شما نقش اصلی را ایفا می‌کنند.
شفا آنلاین:چکیده: دانشمندان دریافته‌اند که گروهی از باکتری‌های دستگاه گوارش<Gut bacteria> از تاثیر داروهای سرطان می‌کاهند. این یافته‌ها به ما کمک می‌کند که توسط انجام تست غربالگری باکتری‌ها، پیش از تجویز دارو از میزان موثر بودن آن برای هر شخص خاص آگاه شویم.


به گزارش شفا آنلاین:محققین کشف کرده‌اند که فلورمیکروبی دستگاه گوارش هر فرد سالم منحصر به خود او بوده و روی متابولیسم بعضی داروها تاثیرات متفاوتی دارند. به عبارت دیگر باکتری‌های موجود در بدن شما هستند که در امر تاثیر یا عدم تاثیر دارو بر شما نقش اصلی را ایفا می‌کنند. به طور خاص در تحقیقات اخیر مشاهده شد که داروی شیمی‌درمانی ایرینوتکان (irinotecan) در بعضی افراد که بدنشان بتا گلوکورونیداز (B-glucuronidas) تولید می‌کند، سبب بروز اسهال می‌شود. به طور طبیعی بدن انسان می‌تواند که ساختار این دارو و دیگر داروهایی را که عامل مشابه دارند توسط ماده شیمیایی گلوکورونیدات تعدیل کرده، آن را برای پالایش در کبد آماده سازد. بدین ترتیب این دارو خاصیت سمی خود را از دست می‌دهد. اما باکتری‌های موجود در بعضی افراد با تولید بتا گلوکورونیداز این ترکیب را به دام خود اندخته از متابولیسم کبدی دارو جلوگیری می‌کنند و مصرف داروی ایرینوتکان سبب ایجاد مسمومیت می‌شود.
باکتری‌ها در مصرف مواد تغذیه‌ای انعطاف‌پذیرند و تمامی موادی را که بدن در اختیار آنها بگذارد از جمله داروها مصرف می‌کنند. این ماهیت هم برای بدن و هم برای بقای باکتری بسیار مفید است ولی هنگامی که سبب ایجاد مسمومیت در بدن شوند عواقب این انعطاف‌پذیری بسیار خطرناک است.
در جستجوی راه حل
چنانچه گفته شد، در موارد مشاهده شده وجود بتا گلوکورونیداز در فلور میکروبی بدن فرد سبب اسهال می‌شود. همچنین میزان پروتیینی که گلوکز را به درون سلول‌ها هدایت می‌کنند در خون این افراد بالاتر است. وجود این پروتیین بیان کننده این واقعیت است که این افراد با جذب بالای مواد سمی ناشی از مصرف دارو به درون سلول‌ها دچار مشکلات گوارشی حاد می‌شوند. یافته‌های ذکر شده در کنار نتایج به دست آمده از دیگر تحقیقات به ما ثابت می‌کند که افزایش گوناگونی باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش به افزایش احتمال اثربخشی طیف گسترده‌تری از داروها در درمان سرطان منجر می‌شود. به کارگیری نتیجه‌گیری فوق در درمان ملانوما با پاسخ مثبت همراه بوده است. ماتیو ردینبو، بیوشیمیست و بیولوژیست دانشگاه کارولینای شمالی در گفتگو با مجله Nature می‌گوید که این تحقیقات پنجره‌ای است برای درک بهتر تاثیر متقابل آنزیم‌های بدن و داروها بر هم. در میان ده‌ها هزار دارویی که مورد استفاده انسان است همین یکی مورد بررسی قرار گرفته است. امیلی بالسکاس بیوشیمیست دانشگاه هاروارد به مجله نیچر می‌گوید که در اهمیت این تحقیقات همین بس که می‌توان با غربالگری میکروبی دستگاه گوارش هر فرد موثرترین دارو را در درمان وی شناسایی کرد. همچنین می‌توان تداخل عمل داروها را با باکتری‌ها با تغییر رژیم غذایی فرد یا مهارکننده آنزیم از بین برد. سپید
Nature news
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: