کد خبر: ۱۵۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 17
نباید خدمات دارویی را در قالب مقولاتی نظیر رقابت‌پذیری بازار مطرح کرد چرا که جز مخدوش شدن سلامت اقتصادی داروخانه‌ها و گشودن مسیر انحراف اقتصادی، ثمره دیگری نخواهد داشت.

شفا آنلاین>سلامت>مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: نباید خدمات دارویی را در قالب مقولاتی نظیر رقابت‌پذیری بازار مطرح کرد چرا که جز مخدوش شدن سلامت اقتصادی داروخانه‌ها و گشودن مسیر انحراف اقتصادی، ثمره دیگری نخواهد داشت.

به گزارش شفا آنلاین،حمید خیری، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در واکنش به خبر جریمه شدن وزارت بهداشت اظهار داشت: چند روزی است از سوی رسانه های مختلف خبری مبنی بر اینکه شورای رقابت، وزارت بهداشت را یک میلیارد ریال جریمه کرده، منتشر شده است. شاید عمق این خبر برای خیلی از افراد، چندان جدی به نظر نرسد ولی برای داروسازان، پیام آور شکل گیری خطوط اولیه یک بحران دیگر در ادامه سلسله چالش آفرینی های اخیر و در راستای تضعیف داروسازان است.

وی با تشریح دلایل جریمه شدن وزارت بهداشت(Ministry of Health)، ادامه داد: شنیده ها اینگونه است که این جریمه پیرو این موضوع بوده که شورای رقابت از وزارت بهداشت درخواست کرده که دو ماده از آئین نامه وزارت بهداشت که به مسئله جمیعتی و فاصله ای در صدور مجوز داروخانه اختصاص داشته، را از آئین نامه خود حذف کند. اما وزارت بهداشت از اجرای این مصوبه شورای رقابت امتناع کرده و به همین دلیل شورای رقابت، جریمه یک میلیارد ریالی را برای این وزارتخانه تعیین نموده است.

خیری با اشاره به ضرورت مراقبت از اقتصاد مراکز سلامت افزود: موضوعی که در این رابطه وجود دارد این است که آیا واقعا این موضوع حدنصاب جمعیتی و همچنین رعایت حدود فاصله ای، صرفا در خصوص داروسازان وجود دارد یا اینکه اغلب مراکز خدمات سلامت نظیر آزمایشگاه ها و رادیولوژی ها و... به جهت صیانت از اقتصاد مراکز خدمات سلامت چنین ضابطه ای را لحاظ کرده‌اند.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان اضافه کرد: بحث سلامت اقتصاد داروخانه‌ها و سایر مراکز سلامت موضوع حائز اهمیتی است و تعیین حد نصاب جمعیتی و فاصله ای، به همین منظور در ضوابط دیده شده و واقعیت این است که نمی توان خدمات چنین مراکزی را در قالب مقولاتی نظیر رقابتپذیری بازار مطرح و دنبال کرد و طرح چنین مسائلی، جز مخدوش کردن سلامت اقتصادی این مراکز و گشودن مسیر انحراف اقتصادی آن ها ثمر دیگری نخواهد داشت.

خیری با تاکید بر این که بحث رقابت پذیر کردن مراکز خدمات دارویی، عوارض و تبعات منفی متعددی بر نظام سلامت تحمیل خواهد کرد، اظهار داشت: دارو کالایی استراتژیکی است و همه دولت‌ها در خصوص تولید و همچنین توزیع آن، حساسیت و دقت نظر خاصی دارند و بهیچ وجه آن را هم سنگ سایر اقلام قرار نمی دهند. در همین راستا فعالیت داروخانه ها نیز مقوله بسیار حساس و سرنوشت ساز در نظام‌های بهداشت و درمان تلقی می شود و بهمین دلیل همه دولت ها تلاش می کنند شرایطی را فراهم سازند که اقتصاد داروخانه، خدشه دار نشود.

وی ادامه داد: فعالیت داروخانه‌ها فقط به عرضه دارو به بیماران خلاصه نمی‌شود و در واقع یک چهارچوب بسیار وسیع تری تحت عنوان خدمات دارویی، مشاوره دارویی را شامل می‌شود. حتی ماموریت داروخانه‌ها در توسعه سلامت عمومی، موضوعی فراتر از بحث دارو است و درکنار توجه به ارایه خدمات مراقبت دارویی، بحث پایش سلامت نیز می‌تواند محور فعالیت داروسازان باشد.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران افزود: در حال حاضر مبتنی بر تجربه یکصد سال اخیر، یک سری مقررات وضوابطی در کشور در خصوص راه اندازی داروخانه‌ها وجود دارد که البته هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که صد درصد صحیح و عاری از خطا است ولی به هرحال نظام دارویی ما روی پایه های آن استوار شده و الحمدلله دستاوردهای بزرگی نیز به دنبال داشته است، و بیم آن می رود که اظهار نظرهای غیر کارشناسی و وارد کردن مباحثی نظیر رقابت بخشی به فعالیت های دارویی که با سلامت و جان مردم مرتبط است، برای آن مخاطره آفرین باشد.

به گفته خیری، اگر هدف، ارتقاء خدمات دارویی در کشور است باید اذعان کنیم که این مهم از طریق توانمندسازی داروخانه ها و هویت بخشی به داروسازان محقق می شود، نه حذف حدنصاب جمعیتی و فاصله‌ای.

خیری تاکید کرد: جریمه شدن وزارت بهداشت در خصوص مسئله جمیعتی و فاصله ای در صدور مجوز داروخانه، از آن جهت بهت آور و شوکه کننده است که ده ها معضل بسیار بزرگ در سیستم ها و زیر سیستم های نظام بهداشت و درمان وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته و ناگهان بحث برهم زدن یک نظام منضبط که اتفاق نظر در رابطه با آن میان قاطبه صاحبنظران وجود دارد، مطرح می‌شود.

به گفته خیری، آنچه در بدو امر به ذهن خطور می‌کند این است که بازهم بحران دیگری در راستای راه اندازی داروخانه‌های زنجیره‌ای، برای داروسازان در حال شکل گرفتن است و این قضیه جریمه شدن وزارت بهداشت، مدخل ورودی آن است. فقط به گونه ای سناریوی آن نوشته شده که به نظر برسد نطفه آن در خارج از بدنه وزارت بهداشت است.

این داروساز افزود: ادامه یافتن چنین مباحثی و همچنین موضوعاتی از قبیل داروخانه‌های زنجیره‌ای و داروخانه‌های گیاهی، نتیجه ای جز تشدید فرسایش تدریجی داروسازان و ایجاد هرج و مرج در نظام دارویی کشور نخواهد داشت و باید خاطر نشان کنیم که عواقب آن در یک چرخه میان مدت، دوباره به نظام بهداشت و درمان کشور باز می‌گردد.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در پایان تصریح کرد: در همه نظام های پیشرفته دنیا، توانمندسازی داروسازان و داروخانه‌ها به عنوان بخشی از پروژه ارتقاء سلامت عمومی دیده شده است و در کشور ما نیز به جای بحران آفرینی برای این حوزه، باید شاهد تلاش ملی و فراگیر برای ارتقاء هویت داروسازان و صیانت از سلامت داروخانه‌ها باشیم تا از این طریق نظام بهداشت و درمان بتواند زمینه لازم برای افزایش رضایتمندی عمومی را فراهم سازد.

برچسب ها: بهداشت ، سلامت ، داروخانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: