این مطالعه اولین پژوهشی است که نشان میدهد چگونه ژن چاقی بر پاسخ مغز نسبت به تبلیغات مواد غذایی و سایر محرکهای غذا خوردن تاثیر میگذارد.
شفا آنلاین:نتایج مطالعهای که در مجله PNAS منتشر شده،
نشان داد در کودکانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به چاقی هستند، در هنگام
تماشای تبلیغات مربوط به فستفودها مراکز پاداش در مغز فعالیت بیشتری
دارند.
به گزارش شفا آنلاین:این یافته نشان می دهد که چرا در برخی کودکان احتمال پرخوری بیشتر
است. این مطالعه اولین پژوهشی است که نشان میدهد چگونه ژن چاقی بر پاسخ
مغز نسبت به تبلیغات مواد غذایی و سایر محرکهای غذا خوردن تاثیر میگذارد.
در
این مطالعه تبلیغات مواد غذایی در تلویزیون مورد استفاده قرار گرفت تا
چگونگی پاسخ مغز را نسبت به نشانههای مواد غذایی در دنیای واقعی مورد
مطالعه قرار گیرد. زیرا در اکثر مطالعاتی که در گذشته انجام شده فقط
عکسهای مواد غذایی به شرکت کنندگان نشان داده شده بود.
در
مطالعه حاضر 78 کودک 9 تا 12 ساله شرکت کردند. به منظور شبیه سازی تماشای
تلویزیون، 12 دقیقه تبلیغات (نیمی مربوط به تبلیغات مواد غذایی و نیمی دیگر
مربوط به آیتمهای غیرغذایی) به کودکان نشان داده شد. شرکت کنندگان از نظر
استعداد ژنتیکی ابتلا به چاقی بر اساس ژن مرتبط با توده چربی و چاقی (FTO)
که احتمال ابتلا به چاقی را در سراسر عمر پیشبینی میکند، بررسی شدند. با
استفاده از MRI مشخص شد هسته اکومینس (منطقهای در مغز که با مصرف مواد
غذایی مرتبط است) نه تنها در کودکان با ژنوتیپ FTO نسبت به کودکانی که از
نظر ژنتیکی کمتر در معرض ابتلا به چاقی بودند، بزرگتر بود بلکه واکنش آن در
مواجهه با تبلیغات مواد غذایی قویتر بود.سپید
Your Doctor