کد خبر: ۱۵۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 18
معمولا انتخابات نظام پزشکی دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته برگزار می‌شد که این دوره اولین دوره‌ای است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.
شفا آنلاین:جلال‌الدین میرزای رزار، رئیس انجمن تغذیه ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در خصوص انتخابات پیش روی سازمان نظام پزشکی <Medical Council> و اهمیت شرکت در این انتخابات گفت: « این دوره از انتخابات نظام پزشکی که به دلایلی نشات گرفته از وضعیت عمومی جامعه است به نوعی کاملا با دوره‌های قبلی که برگزار می‌شد متفاوت خواهد بود.

به گزارش شفا آنلاین:معمولا انتخابات نظام پزشکی دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته برگزار می‌شد که این دوره اولین دوره‌ای است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.»وی ادامه داد: «میزان مشارکت انتخابات نظام پزشکی در آخرین دوره‌ای که برگزار شد حدودا 12 درصد بوده است.

یعنی جامعه پزشکی ما در آن زمان به بزرگترین و اصلی‌ترین کانون صنفی خود اقبالی نداشتند و شاید به دلیل این بود که نظام پزشکی را چندان موثر نمی‌دانستند و در زندگی روزمره اجتماعی خود به عنوان کانون تاثیرگذار اعتقادی به آن نداشتند. این میزان مشارکت در گذشته عدد خوبی نیست ولی در این دوره انتظار این است که شرایط بهتر شود.»

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: «در این انتخابات بحث فراهم کردن امکان رای‌دهی آنلاین و دیجیتال را مطرح کرده بودند که به هر ترتیب چه این امکان فراهم شود و یا نشود، ما انتظار داریم که میزان مشارکت به چند برابر برسد. اگر امکان رای‌دهی آنلاین فراهم شود میزان مشارکت به 60 الی 70 درصد خواهد رسید و اگر نشود انتظار داریم که چند برابر دوره های گذشته باشد.»
وی ادامه داد: «به لحاظ تکنیکال شاید به مرحله ای نرسیده باشیم که انتخابات را به صورت آنلاین برگزار کنیم . برای برگزاری آنلاین ویژه‌گی‌ها و زیرساخت‌هایی لازم است که نیازمند زمان و صرف هزینه است تا بحث صیانت آراء به درستی رعایت شود و کسانی که در این انتخابات شرکت می‌کنند با ضمیری مطمئن شرکت کنند و مطمئن باشند که آراء آنها درست محاسبه می‌شود. شاید ما با آن زیرساخت‌ها فاصله داشته باشیم و برای این دوره این اتفاق نیفتد ولی چیزی که استنباط می شود این است که میزان مشارکت برای جامعه پزشکی خیلی مهم است.»

رزاز در خصوص عملکرد سازمان نظام پزشکی در طی این سالها بیان کرد: «نظام پزشکی به هر دلیلی طی سالها و دهه‌های گذشته به جای اینکه مسئولیت اصلی خود یعنی دفاع از حقوق صنفی اعضای خود را انجام دهد همانند مبصری که نقش آرام کردن مجموعه خودش را دارد عمل کرده است و این چیزی نیست که بتواند کارنامه قابل قبولی از مجموعه فعالیت‌های نظام پزشکی در تمام ادواری که در گذشته بوده داشته باشد.

 البته بسته به تیمی که در دوره‌های قبل در نظام پزشکی بودند این مساله بالا و پایین داشته ولی هیچ وقت ما شرایط ایده آلی را نمی توانیم مثال بزنیم که در دوره‌ای ایده آل‌ترین شرایط فراهم بود . ما همیشه با ایده‌آل‌ها فاصله بسیار زیادی داشتیم . نظام پزشکی به عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین نهاد صنفی جامعه پزشکی است که در تمام عرصه‌ها می‌تواند پشتوانه بسیار خوبی برای جامعه پزشکی باشد. نظام پزشکی می‌تواند نقش تعاملی و سازنده جامعه پزشکی با تمام مجاری ذی ربط دولتی و غیر دولتی در جامعه و بستر مناسب همکاری با دانشگاه‌ها را فراهم کند که متاسفانه چندان شاهد نبودیم که در سال‌های گذشته به این موارد توجه شود.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار