کد خبر: ۱۵۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 17
طرح تحول سلامت جزو اقداماتی است که در هر دولتی باید ادامه یابد. این طرح بار سنگینی را از دوش مردم ایران در زمینه تامین هزینه‌های درمانی آنها برداشت. به‌رغم فشارهای مالی وارده به دولت و وزارت بهداشت، قدم بسیار مثبت و مهمی برداشته شد.
شفاآنلاین>سلامت>چهار سال قبل وقتی حسن روحانی فهرست اعضای کابینه خود را به مجلس ارائه کرد میان اسامی مطرح شده، نام حسن قاضی‌زاده هاشمی به چشم می‌خورد. این فرد سابقه اجرایی زیادی نداشت؛ اما اگر اکنون به موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی مراجعه کنید صدها صفحه به اسم او می‌بینید که از اقدامات موثر و تاثیرگذار او در آنها ذکر شده است. طرح بیمه سلامت، ایجاد و تجهیز مراکز درمانی در مناطق دورافتاده و محروم، ثبات در بازار دارو و... تنها بخشی از اقدامات مثبت این وزیر است.

به گزارش شفاآنلاین، ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی با اشاره به عملکرد وزیر بهداشت دولت یازدهم به تشریح اقدامات مورد نیاز در دولت دوازدهم پرداخته و می‌گوید: «وزیر بهداشت اقدامات موثری در بخش درمان داشته و وزیر بعدی باید در زمینه آموزش و پیشگیری از بیماری‌ها قدم بردارد. دولت و مجلس باید برای اجرای برنامه‌های وزارت بهداشت، بودجه و اعتبار کافی را در اختیار وزیر دولت دوازدهم قرار بدهند.»

مهم‌ترین اولویت‌های دولت دوازدهم در زمینه بهداشت و درمان چیست؟

وزیر بهداشت آینده باید به آموزش‌های بهداشتی و درمانی بیشتر توجه کند. اقدامات وزارت بهداشت در سه بخش بهداشت، درمان و آموزش طبقه بندی می‌شوند. سرمایه‌گذاری در بخش پیشگیری به معنای از دست دادن سرمایه و بودجه نیست. سرمایه‌گذاری در این بخش باعث می‌شود که در سال‌های آتی از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی پیشگیری شود. شیوع این بیماری‌ها هزینه زیادی را برای دولت و مردم به همراه دارد. واکسیناسیون(vaccination) به ویژه در مناطق دوردست و مرزی باید انجام شود و با بیماری‌هایی مانند سل مزمن و مقاوم به درمان که در حال افزایشند مقابله و از ورود افراد مبتلا به این بیماری به پایتخت و مراکز استان‌ها جلوگیری شود. این افراد به مسافرخانه‌ها و مراکز عمومی مراجعه می‌کنند و در سال‌های آینده احتمال افزایش شیوع این بیماری را در سطح جامعه بالا می‌برند. تب مالت نیز در حال حاضر در برخی نقاط ایران شیوع پیدا کرده و باید از شیوع آن جلوگیری شود. وزیر فعلی بیشتر به امر درمان پرداخته و مشکلات درمانی را تا حدود زیادی رفع کرد، به‌گونه‌ای که مردم در هنگام مراجعه به مراکز درمانی مشکل پرداخت هزینه‌های خود را ندارند. در سال‌های قبل هنگام مراجعه افراد به مراکز درمانی مشکل اصلی پرداخت هزینه‌ها‌ بود، اما در سال‌های اخیر مساله هزینه در وهله دوم قرار دارد و اولویت بیمارستان‌ها رسیدگی به وضعیت بیمار است. توجه خاص به بحث آموزش از ویژگی‌های وزیر آینده است. متاسفانه در حال حاضر آموزش پزشکان عمومی، متخصصان داخلی و جراحان عمومی تحت الشعاع قرار گرفته و کمتر به آن توجه می‌شود.

مهم‌ترین اقدامات درمانی دولت یازدهم که باید در دولت دوازدهم استمرار یابد چیست؟

طرح تحول سلامت جزو اقداماتی است که در هر دولتی باید ادامه یابد. این طرح بار سنگینی را از دوش مردم ایران در زمینه تامین هزینه‌های درمانی آنها برداشت. به‌رغم فشارهای مالی وارده به دولت و وزارت بهداشت، قدم بسیار مثبت و مهمی برداشته شد. مجلس نیز باید در اجرای بهتر این طرح همراه با دولت و وزیر بهداشت آینده باشد، زیرا برای اجرای طرح تحول سلامت به بودجه زیادی نیاز است. سازمان‌های بیمه‌گر اکنون در اجرای این طرح همراه وزارتخانه نیستند و میلیاردها تومان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بدهکار هستند. در صورتی که سازما‌ن‌های بیمه‌گر به روند فعلی ادامه دهند بدون شک طرح تحول سلامت با شکست رو‌به رو می‌شود. مراکز درمانی در برخی استان‌ها به دلیل مشکلات مادی قادر به ادامه کار نیستند و بودجه بسیاری از آنها نزد سازمان‌های بیمه‌گر است و حتی دارو هم به آنها داده نمی‌شود، بنابراین طرح تحول سلامت باید با همکاری مجلس، دولت و سازمان‌های بیمه‌گر ادامه یابد.

اقدامات مجلس برای همراهی با دولت به منظور استمرار طرح تحول سلامت باید چه باشد؟

مجلس باید به این نکته توجه کند که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نحوی به اندازه سه وزارتخانه مسئولیت دارد. این وزارتخانه وظیفه آموزش را مانند وزارت علوم برعهده دارد، وظیفه ساماندهی و مدیریت مراکز درمانی کشور را برعهده دارد و همچنین اقداماتی را باید در راستای پیشگیری از بیماری‌ها انجام دهد. این وزارتخانه برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها به بودجه هنگفتی نیاز دارد. بودجه این وزارتخانه نباید به میزان وزارتخانه‌های دیگر باشد. به منظور سلامت افراد جامعه باید به درمان، آموزش و پیشگیری از بیماری‌ها بودجه کافی اختصاص داد.

مهم‌ترین وظیفه دولت برای کمک به وزارت‌ بهداشت چیست؟

بودجه فعلی وزارت بهداشت(ministry of health) در حال حاضر بودجه هنگفتی نیست و بنابراین تمام زحمات چهارساله وزیر بهداشت و دولت نیمه کاره مانده و زیر سوال می‌رود. دولت باید همگام با وزیر قدم بردارد و مساعدت خود را مشابه سال‌های قبل با این وزارتخانه داشته باشد. اکنون این وزارتخانه در بعضی از مقاطع زمانی از نظر بودجه مشکل دارد که سبب نواقصی در اجرای طرح‌های آن می‌شود.

آیا انتصاب مجدد وزیر بهداشت در اذهان عمومی جامعه قابل‌قبول است؟

از میان گزینه‌های احتمالی برای وزارت بهداشت، قاضی‌زاده هاشمی گزینه اصلح است و حضور او به دولت برای پیشرفت در مقاصد درمانی و پزشکی کمک می‌کند. افراد جامعه نیز او را دوست دارند و بهتر است در سمت خود باقی بماند.

همکاری سازمان‌های مختلف را در راستای حمایت از وزارت بهداشت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه نمی‌توان به قطعیت حمایت و همکاری وزارتخانه‌های دیگر را تایید کرد. برای مثال بودجه در دست یک وزارتخانه است، در حالی که اقدامات را وزارت بهداشت انجام می‌دهد. بودجه درمانی و خدمات پزشکی باید در یک وزارتخانه واحد باشد. برخی وزارتخانه‌ها مانند وزارت رفاه با وزارت بهداشت در زمینه تامین بودجه همگام نبوده و در بعضی مواقع دست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پوست گردو گذاشته شده و مشکلاتی برای این وزارتخانه ایجاد شده است.

چه وزارتخانه‌ و سازمان‌هایی در حال حاضر از بودجه وزارت بهداشت استفاده می‌کنند؟

وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی متاسفانه بودجه کافی را در اختیار وزارت بهداشت قرار نمی‌دهند و مجلس نیز تاحدودی در تخصیص بودجه به این وزارتخانه اهمال می‌کند. دولت با مشکل تامین بودجه برای این وزارتخانه مواجه است و نمی‌تواند به میزان کافی به آن کمک کند، بنابراین مجموعه این عوامل سبب مشکلات مالی این وزارتخانه و عدم تامین بودجه برای اجرای برنا‌مه‌های آن شد.

وضعیت ایجاد و تجهیز مراکز درمانی را در مناطق محروم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عدالت در درمان و سلامت باید وجود داشته باشد و میزان دسترسی شهروند سیستانی به امکانات، تجهیزات پزشکی و پزشک متخصص باید به اندازه شهروند تهرانی باشد. در حال حاضر بودجه کافی در اختیار دانشگاه‌های پزشکی در اقصی نقاط کشور گذاشته شده ، اما بعضی نقاط محروم کشور با کمبود پزشک متخصص مواجه هستند و بیمار به این دلیل باید به مراکز استان‌ها برای درمان مراجعه کند. اگر این مناطق بودجه و تجهیزات کافی در اختیار داشته باشند نیازی به مراجعه بیماران به تهران و مراکز استان‌ها برای درمان نیست. ساختمان‌های بیمارستان‌های قدیمی در سراسر کشور نیاز به بازسازی دارند که برای این کار به بودجه زیادی نیاز است. این ساختمان‌ها با وقوع یک زلزله تخریب شده و جان بیماران و پزشکان را به خطر می‌اندازند.

وضعیت انتقال و اشتغال پزشکان فارغ‌التحصیل را در دولت یازدهم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انتقال اجباری پزشک به مناطق دوردست و محروم درست نیست. دانشگا‌ه‌های مناطق محروم باید افراد بومی را استخدام کنند تا آنها از حضور و سکونت در این مناطق امنیت خاطر داشته باشند. افراد باید در مناطق سکونت خود دوره کارورزی را بگذرانند تا کارایی آنها افزایش یابد. دانشگاه‌‌های مناطق محروم باید بومی‌سازی شوند و وزیر آینده باید بر این موضوع تمرکز کند. اکنون شهرهای بزرگ به مراکز و امکانات درمانی مجهز شده‌اند و باید اقداماتی برای تجهیز و ایجاد مراکز درمانی در حاشیه‌شهرها و شهرهای کوچک انجام داد.آرمان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: