کد خبر: ۱۵۵۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 14
هر بیماری که توان ایجاد همه گیری داشته باشد ممکن است از طریق انسان، دام، گیاه، حیوانات موذی، کالاها و آبی که در کشتی ها وجود دارد از یک کشور به کشور دیگر منتقل و باعث همه گیری شود که طیف این بیماری ها بسیار گسترده است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کنترل مرزهای آبی از بروز بسیاری از بیماری های واگیر مانند وبا، آنفلوانزا، بیماری های تنفسی و بیماری های منتقله از طریق آب، غذا و حیوانات موذی جلوگیری می کند.

به گزارش شفا آنلاین، محمد مهدی گویا روز چهارشنبه در نشست امضای تفاهمنامه همکاری وزارت بهداشت(Ministry of Health) با سازمان بنادر و دریانوردی برای پیشگیری از بروز بیماری های واگیر از مرزهای آبی به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه چه بیماری هایی از طریق مرزهای آبی به کشور وارد می شود، پاسخ داد.

وی گفت: هر بیماری که توان ایجاد همه گیری داشته باشد ممکن است از طریق انسان، دام، گیاه، حیوانات موذی، کالاها و آبی که در کشتی ها وجود دارد از یک کشور به کشور دیگر منتقل و باعث همه گیری شود که طیف این بیماری ها بسیار گسترده است.

گویا افزود: بیماری هایی که از طریق آب و غذا منتقل می شوند مانند وبا(Cholera)، یا بیماری آنفلوانزا و سایر بیماری های تنفسی از جمله مهم ترین بیماری هایی به شمار می آید که می تواند از مرزها عبور کند و از طریق کشتی و در بنادر از یک کشور به کشور دیگر منتقل شود.

وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین مواردی که در کنترل مرزهای آبی باید مورد توجه باشد، آبی است که در کشتی ها برای توازن کشتی ذخیره شده است که به آن آب توازن گفته می شود، کشتی ها نیز بر اساس مقررات بین المللی حق ندارند بدون اجازه سازمان بنادر و دریانوردی کشورها و مسئولان حوزه دریایی، این آب را در محدوده مرز آبی کشورها تخلیه کنند، زیرا آب توازن به صورت بالقوه می تواند عامل انتقال بیمای باشد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: یک نمونه آن سال ها قبل اتفاق افتاد و تخلیه آب توازن یک کشتی که از هند به پرو می رفت، باعث همه گیری بزرگ وبا در کشور پرو شد.

وی ادامه داد: حساسیت برای کنترل این نوع بیماری ها بسیار بالاست و حتما باید همکاری های بین بخشی در کشورها برای جلوگیری از ورود بیماری های واگیر از مرزها تقویت شود.

گویا در پاسخ به این پرسش که آیا تهدیدها و نوع بیماری هایی که در بنادر شمالی و جنوبی وجود دارد، متفاوت است، گفت: بله، نوع بیماری ها و تهدیدها بر اساس مناطبق مختلف جغرافیایی و شرایط محیطی مناطق مختلف دریایی می تواند متفاوت باشد.

گویا در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مبنی بر اینکه با توجه به تهدیدهای بین المللی آیا احتمال تهدیدهای بیوتروریسم از طریق مرزهای آبی وجود دارد و آیا تاکنون چنین مساله ای را در کشور داشته ایم نیز اظهار کرد: مقررات بین المللی برای کنترل مرزها یک مقررات عام بهداشتی است و تهدیدهای بیماری زا اعم از اینکه عمدی یا غیر عمدی باشند به طور کلی در همه موارد مانیتور می شوند و متناسب با نوع مخاطرات و خطری که وجود دارد، دستورالعمل های مشخصی برای کنترل و پیشگیری وجود دارد.

گویا همچنین از تدوین و ابلاغ دستورالعمل و راهنمای گام به گام بازرسی بهداشتی شناورها برای همکاری بین بخشی بین وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس مقررات بین المللی بهداشتی خبر داد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: مقررات بین المللی برای کنترل و پیشگیری از ورود و انتقال بیماری ها از مرزها در سال 2005 تدوین شده است و 214 کشور از جمله ایران این مقررات و تعهدات بین المللی را امضا کرده اند.

وی افزود: این مقررات برای این وضع شده است که هر جا تهدید و خطری برای سلامت مردم وجود دارد و احتمال انتقال بیماری از مرزها و ورود آن به یک کشور یا عبور آن از یک کشور و انتقال آن به کشور دیگر وجود دارد از کنترل و بروز بیماری پیشگیری شود و با همکاری های بین بخشی در کشورها و نیز همکاری های بین المللی، عوامل بیماری زا پاکسازی و کنترل شود و اگر اتفاقی افتاد به سرعت با آن برخورد شود.

گویا ادامه داد: کشورها بر اساس این مقررات بین المللی، متعهد شده اند که در درون خود و بین سازمان های همکار و ذی نفع تفاهمنامه و اسناد همکاری امضا کنند تا بر اساس آن بتوانند نسبت به حوادث پیش رو پاسخگو باشند، وی ، متولی اصلی کنترل این بیماری ها را وزارت بهداشت بیان کرد و اظهارکرد: وزارت بهداشت موظف است با بقیه سازمان های ذینفع در این زمینه اسناد همکاری امضا کند.

وی خاطرنشان کرد: تفاهمنامه همکاری بین وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی برای کنترل و پیشگیری از ورود بیماری های واگیر به کشور در همین راستاست و برای تقویت این همکاری کارشناسان دو سازمان تاکنون در دو برنامه آموزشی سازمان بهداشت جهانی شرکت کرده اند و این برنامه ها برای پیشگیری از ورود بیماری ها در بنادر شمالی و جنوبی کشور بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: با توجه به اقدامات انجام شده و همکاری های مشترک و نیز آموزش های ارائه شده برای کارکنان درگیر این برنامه در وزارت بهداشت و سازمان بنادر این اطمینان را به مردم می دهیم که هیچ بیماری از طریق مرزهای آبی وارد کشور نمی شود و با کنترل و مراقبت های دائمی و دقیق در مرزها، اقدامات پیشگیرانه اطمینان بخشی در حال اجراست

گویا تاکید کرد: دو برنامه آموزشی با کیفیت و استاندارد بالا برای کارکنان دو سازمان زیر نظر سازمان بهداشت جهانی برگزار ، یک برنامه آموزشی پیشرفته نیز در بندرعباس برگزار و ظرفیت های لازم در وزارت بهداشت و سازمان بنادر برای پیشگیری و اقدام به موقع کنترلی فراهم شده است.

وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی برای جلوگیری از بیماری های واگیر از طریق انسان، حیوان، آب و کالا از مرزهای آبی همکاری می کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: