کد خبر: ۱۵۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 11
"عمه‌تراپی" یک اصطلاح است که روانشناسان به کار می‌برند و مصداق فردی است که بدون داشتن تخصص و اطلاعات به دیگران مشاوره می‌دهد

شفا آنلاین>اجتماعی>یک روانشناس معتقد است، "عمه تراپی" می‌تواند دردسرهای فرد در امور مختلف را بیشتر کند.

به گزارش شفا آنلاین،فاطمه مرادی اظهار کرد: «عمه‌تراپی» یک اصطلاح است که روانشناسان به کار می‌برند و مصداق فردی است که بدون داشتن تخصص و اطلاعات به دیگران مشاوره می‌دهد.

وی افزود: متاسفانه بیشتر افراد نه تنها در زمینه مشاوره روانشناسی(Psychology)، بلکه در امور مختلف از جمله پزشکی، سیاست، هواشناسی و سایر موارد بدون اطلاع و داشتن تخصص اقدام به اظهار نظر و ارائه راهکار می‌کنند.

مرادی تصریح کرد: این امر موجب مخاطرات فراوانی برای افراد گیرنده مشاوره می‌شود، زیرا این مشاوره‌های غیرتخصصی می‌تواند آنها را با چالش‌های بیشتری مواجه کند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: بحث عمه‌تراپی در زمینه مشاوره را به ویژه در "روابط زوجین" و "فرزندپروری" شاهد هستیم و بسیاری افراد بدون داشتن تخصص و تجربه اقدام به ارائه راهکار در زمینه بهبود روابط زوجین اطرافشان می‌کنند.

وی افزود: در زمینه فرزندپروری(Parenting) نیز یک نمونه بسیار مرسوم و معمول عمه تراپی این است که به مادران گفته می‌شود "بچه را بغلی نکن" و این درحالی است که این عادت و وابستگی کودک و نوزاد به آغوش مادر مقطعی و گذراست و اگر مادر از در آغوش گرفتن بچه خودداری کند، عواطف کودک و نوزاد دچار آسیب خواهد شد.

مرادی یادآور شد: حساسیت این موضوع در دین اسلام نیز مورد تاکید قرار گرفته و در روایات مختلفی افراد از مشورت با افراد فاقد صلاحیت منع شده‌اند، از جمله اینکه در برخی روایات عنوان شده با افراد نادان و ترسو مشورت نکنید.

وی افزود: اصل بر این است که افراد ابتدا مشاور خود را شناخته و سپس از او مشورت بگیرند و اگر در خصوص زندگی خود از کسی مشورت می‌خواهند باید ببینند کسی که مشورت می‌دهد، خود او چه زندگی دارد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: ظاهر زندگی افراد نیز نباید در این زمینه ملاک باشد و اگر کسی واقعا خوشبخت است و زندگی او در واقعیت به خوبی و آرامی سپری می‌شود، می‌توان از او مشورت گرفت.

مرادی خاطرنشان کرد: همانطور که در زمینه همه امور باید به متخصص آن مراجعه کرد، بهتر است در زمینه مشاوره و مشورت نیز با افراد متخصص و دارای صلاحیت مشورت کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: