کد خبر: ۱۵۵۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 12
خانواده دارویی جدیدی که به نظر می‌رسد در پیشگیری از سردردهای میگرنی کمک‌کننده است، در حال گذراندن مراحل پایانی مطالعات بوده و به زودی برای تایید به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه خواهد شد.

شفا آنلاین:به گفته دکتر پیتر گاتسبی، استاد بخش نورولوژی دانشگاه کالیفرنیا، این اولین درمان پیشگیرانه اختصاصی میگرن <Specific preventive treatment of migraine>خواهد بود.


به گزارش شفا آنلاین:وی سرپرست یک مطالعه بالینی در این زمینه است که نتایج آن در نشست انجمن سردرد آمریکا در بوستون ارائه خواهد شد. داروی قابل تزریق جدید، با بلوک یک پروتئین مرتبط با میگرن، که پپتید وابسته به ژن کلسی تونین نامیده می‌شود یا گیرنده‌ای که این پروتئین روی آن اثر می‌گذارد، عمل می‌کند.

گاتسبی می‌گوید: «پپتید وابسته به ژن کلسی تونین(CGRP)، یک مولکول کوچک است که از عصب‌های درد در سر آزاد می‌شود و جزئی کلیدی در پروسه میگرن محسوب می‌شود.»
میگرن، یک بیماری ناتوان‌کننده است که بیش از 36 میلیون زن، مرد و کودک در سراسر آمریکا را گرفتار کرده است. به جز سردرد، علائم دیگری نظیر تهوع، حساسیت به نور یا بو، نوسانات خلقی، دشواری در تمرکز و اختلالات دید نیز در مبتلایان به میگرن شایع است. میگرن مزمن به معنی وقوع سردردی است که 15 روز یا بیشتر در یک ماه اتفاق بیافتد. در مورد میگرن اپیزودیک، فواصل از این هم کمتر است. بیشتر داروهای پیشگیری‌کننده از میگرن، داروهایی هستند که با هدف دیگری تولید شده‌اند. این داروها شامل آنتی‌دپرسانت‌ها، داروهای کاهنده فشارخون یا داروهای پیشگیری‌کننده از تشنج هستند. همه این داروها عوارض ناخواسته متعددی دارند و بیماران معمولا آنها را بر اساس نوع عارضه جانبی و تحمل پذیری انتخاب می‌کنند و نه بر اساس اینکه آنها تا چه اندازه در پیشگیری از حملات میگرن توانا هستند. در تحقیق انجام شده توسط گاتسبی و همکارانش، که توسط شرکت داروسازی امژن حمایت شده، داروی جدید ارنوماب(Erenumab) مورد بررسی قرار گرفت. در مطالعه فاز3، برای ارزیابی اثربخشی این دارو، بیش از هزار بیمار با میگرن اپیزودیک برای مدت 6 ماه به طور کاملا تصادفی تحت درمان با یکی از دو دوز ارنوماب یا دارونما قرار گرفتند. نیمی از بیماران دریافت‌کننده تزریقات ماهانه دوز بالای ارنوماب، تا 50درصد کاهش تعداد دفعات وقوع حمله میگرن را تجربه کردند. طبق اعلام گاتسبی، این دارو از سوی بیماران به خوبی تحمل شد و تنها عارضه ناخواسته آن عبارت بود از تحریک موضعی محل تزریق که به سرعت برطرف شد. امژن انتظار دارد که ارنوماب در نیمه سال 2018 میلادی از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا ثبت و تایید شود. دکتر نووا روزن، سرپرست مرکز سردرد نورت ول در نیویورک می‌گوید: «نتایج به‌دست آمده بسیار هیجان انگیز هستند. هر فردی که با بیماران میگرنی سر و کار دارد، وقت زیادی را برای توضیح این موضوع تلف می‌کند که چرا داروی قلبی یا داروی ضدتشنج ممکن است بتوانند از سردردهای میگرنی پیشگیری کنند و چرا دارویی اختصاصی برای پیشگیری از سردردهای میگرنی وجود ندارد. این یک انقلاب است. آنچه که تریپتان‌ها نظیر ایمیترکس برای درمان حمله حاد میگرن انجام دادند، این داروی جدید برای پیشگیری از حملات میگرن انجام خواهد داد.»سپید
سایت رسمیFDA
مهدی شاهمیرانی،داروساز




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: