کد خبر: ۱۵۵۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 10
وزیر بهداشت در این مراسم گفت: در طول سال های اخیر این مرکز توانسته است در فرایند تصمیم سازی در درمان بیماری ها کمک زیادی کند و مقالات مناسبی را در دسترس دانشمندان قرار دهد.
شفاآنلاین>سلامت>مرکز کاکرین ایران (موسسه تحقیقاتی جمع آوری کننده شواهد علمی در حوزه سلامت) امروز ( 20 خرداد) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعی از معاونان این وزارتخانه و محققان در دانشگاه علوم پزشکی ایران به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش شفاآنلاین،وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: در طول سال های اخیر این مرکز توانسته است در فرایند تصمیم سازی در درمان بیماری ها کمک زیادی کند و مقالات مناسبی را در دسترس دانشمندان قرار دهد.
حسن قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: دسترسی دانشمندان به این مقالات توانسته است زمینه ارائه خدمات بهتر را اعم از تشخیصی و درمانی فراهم کند.
وی اظهار امیدواری کرد که با بهره گیری از این مجموعه بتوان در تصمیم سازی برای حوزه درمان اقدامات جدی تری صورت بگیرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر چند محققان ما در این زمینه فعالیت هایی داشته اند اما امیدواریم با ادامه این روند بتوانیم محققان ایرانی(Iranian researchers) به خصوص جوان را ورزیده تر کرده تا شاهد دستاورد خوبی در این زمینه باشیم.
وی گفت: بهره گیری از این مجموعه علاوه بر این که در تشخیص و درمان بیماری موثر است، می تواند زمینه مناسب برای حفظ و ارتقای ما باشد. امیدواریم از این فرصت به نحو مطلوب برای توسعه علم و ارائه خدمات در کشور استفاده شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نمونه با اشاره به این که نزدیک بینی چشم در کشورهای کره و چین در حال افزایش است، گفت: این موضوع در بازه زمانی کمتر از 50 سال 30 درصد افزایش یافته است که محققان علت آن را استفاده از رایانه در سنین کودکی اعلام کرده بودند؛ در مقابل در کشورهای آمریکای شمالی که این محصولات بیشتر یافت می شود، رشد آن بسیار کمتر است و این موضوع سبب شده که علت اصلی بیماری مشخص نشود. اما در قالب این مجموعه می توان به بررسی و جمع آوری اطلاعات دقیق اقدام و بر اساس آن روش تشخیص و درمان مناسب را انتخاب کرد.

***توجه به ارتقای کیفی گزارش های علمی
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مراسم افتتاح این مرکز گفت: هدف این مجموعه تصمیم سازی بهتر و صحیح تر برای ارتقای سلامت است.
دکتر رضا ملک زاده اظهار کرد: این نهاد عمومی که حدود 20 سال پیش به وجود آمد، با جمع آوری مقالات صحیح و متقن توانسته است خدمات خوبی را ارائه دهد.
وی تعداد محققانی را که با این مجموعه همکاری دارند، 37 هزار نفر اعلام کرد و گفت: محققان بیش از 130 کشور در این مجموعه همکاری دارند و این مجموعه در 53 گروه تحقیقاتی در قالب 17 گروه متدولوژی فعالیت دارند.
وی گفت: هرچند برخی از محققان در این مجموعه فعالیت می کردند، اما از ابتدای سال میلادی این فرصت برای همه محققان ایرانی فراهم شده است.
ملک زاده یکی از مزایای همکاری با این مجموعه را ارتقای گزارش های علمی دانست و گفت: این فعالیت ها می تواند به ارتقای کیفیت گزارش های علمی منجر شده و در بهبود فعالیت های علمی و تحقیقاتی در کشور نقش موثری داشته باشد.
وی تحقیقات قابل اعتماد، تصمیم گیری آگاهانه و ارائه خدمات بهتر را از جمله مزایای مشارکت و همکاری با این طرح اعلام کرد و گفت: در قالب این طرح، محققان ایرانی علاوه بر همکاری با محققان دنیا می توانند از تکرار در موضوعات جلوگیری کرده و دسترسی خود را به مقالات و منابع علمی معتبر دنیا افزایش دهند. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: