کد خبر: ۱۵۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 10
محققی که درباره خواص پیاز قرمز مطالعه کرده است گفت: «پیاز زمینه‌ای را فراهم می‌آورد که سلول‌های سرطانی به سمت مرگ سلولی هدایت شوند و با ایجاد و تشدید محیطی نامطلوب برای سلول‌های سرطانی، همراه با درهم‌گسیختن راه‌های ارتباطی میان این سلول‌ها از رشد و گسترش آنها جلوگیری می‌کند».
شفاآنلاین>تغذیه>پیاز قرمز که از نظر تغذیه‌ای منبعی غنی از فلانوئید به شمار می‌رود، به گفته محققانی در کانادا، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کارکردی بسیار عالی دارد و می‌تواند به مبارزه علیه سرطان پستان و روده بزرگ کمک کند.

به گزارش شفاآنلاین، «عبدالمنعم مُریَّن»، دانشجوی دکترای دانشگاه گوئلف در انتاریو و محققی که درباره خواص این ماده غذایی مطالعه کرده است گفت: «پیاز زمینه‌ای را فراهم می‌آورد که سلول‌های سرطانی به سمت مرگ سلولی هدایت شوند و با ایجاد و تشدید محیطی نامطلوب برای سلول‌های سرطانی، همراه با درهم‌گسیختن راه‌های ارتباطی میان این سلول‌ها از رشد و گسترش آنها جلوگیری می‌کند».
بر اساس یافته‌های این مطالعه که بتازگی در نشریه Food Research International منتشر شده است، پیاز حاوی سطوح بالایی از کوئرستین (quercetin) است. کورستین یک پلی‌فنل گیاهی از گروه فلاوونوئیدها محسوب می‌شود که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، گیاهان برگی و مغزدانه‌ها موجود است و از جمله خواص آن می‌توان به کاهش التهاب و درمان آلرژی اشاره کرد.
طبق نتایج این تحقیق، در پیاز قرمز علاوه بر اینها مقادیر زیادی آنتوسیانین (Anthocyanin) موجود است که سبب تقویت خواص پاکسازی مولکول‌های کوئرستین می‌شود: «انتوسیانین ماده‌ای مرتبط با رنگ میوه‌ها و سبزیجات است و به پیاز قرمز که جزو تاریکترین رنگها محسوب می‌شود قدرت بیشتری برای درمان سرطان(cancer) و مبارزه با سلول‌های سرطانی می‌بخشد».
هر چند محققان در مطالعه اول خود با بررسی چگونگی از بین بردن سلول‌های سرطانی با مصرف پیاز پرداختند و دریافتند که همه پیازها خاصیت ضد سرطانی دارند اما سپس پنج نوع پیاز را مورد آزمایش قرار دادند و متوجه شدند نوعی که حلقه یاقوتی‌رنگ دارد و سخت، سفت، بلندتر و به رنگ قرمز تیره‌تر است، ویژگی برتری را از این لحاظ به خود اختصاص می‌دهد.
گروه مطالعاتی کوئرستین استخراج شده از این پنج گونه متفاوت پیاز را با سلول‌های سرطانی پستان و روده بزرگ تماس داد و شاهد نتیجه موثر آن در از بین بردن سلول‌های سرطانی بود.
گام بعدی این تحقیق، انجام آزمایش‌های انسانی است و محققان ابراز امیدواری کرده‌اند که در صورت تایید می‌توان از آن عصاره یا قرص‌هایی ساخت که برای درمان طبیعی سرطان بتوان از آنها استفاده کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: