کد خبر: ۱۵۴۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 08
مفصل ران یا هیپ یکی از بزرگترین و مهمترین مفاصل بدن بوده و از دو قسمت عمده تشکیل شده است.
شفا آنلاین:یک گوی یا کره که به آن سر استخوان ران میگویند و در واقع قسمت بالایی استخوان ران <The upper part of the femur>است ( و توسط گردن ران به تنه استخوان ران متصل میشود ) و یک کاسه گود که قسمتی از استخوان لگن بوده و به آن استابولوم میگویند. انحنای این گوی و کاسه کاملا با یکدیگر هماهنگ است بطوریکه گوی میتواند براحتی در هر جهتی در درون کاسه حرکت کند و همین امر موجب میشود مفصل ران دامنه حرکت زیادی در جهات مختلف داشته باشد.


به گزارش شفا آنلاین:از دورادور لبه حفره استابولوم ( کاسه ) بافت محکمی به شکل پرده ای قوی به سمت پایین امتداد یافته و به پایین گردن ران میچسبد. این بافت که آنرا کپسول مفصل ران میگویند سر ران را درون حفره استابولوم نگه داشته و مانع از بیرون آمدن گوی از کاسه میشود و در واقع مفصل را پایدار میکند. هم سطح رویی سر فمور و هم سطح داخلی استابولوم پوشیده از لایه ای سفید و لغزنده و قابل ارتجاع بنام غضروف است که وظیفه آن لغزنده کردن و کاهش اصطکاک بین دو سطع مفصلی است و با این کار حرکت مفصل را تسهیل میکند.

یک لایه نازک به نام پرده سینوویال (Synovial membrane) سطح داخلی کپسول مفصلی را میپوشاند و وظیفه آن ترشح مایع لزجی بنام مایع مفصلی یا مایع سینوویال است که موجب روانی ( شبیه روغن کاری در ماشین ها) حرکت مفصل میشود. برای کارکرد طبیعی مفصل باید تمام این قسمتها بدرستی فعالیت کنند.

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

منبع: ایران ارتوپد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: