کد خبر: ۱۵۴۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 08
گنجاندن مواد غذایی و کربوهیدرات های دیر هضم مثل غلات سبوس دار و حبوبات و سیب زمینی به دلیل اینکه جزو کربوهیدرات پیچیده هستند در بدن دیر تر هضم شده و مدت طولانی تری احساس سیری ایجاد می کنند
شفا آنلاین:این روزها با توجه به نزدیک شدن به تیرماه و زمان برگزاری کنکور ،<Holding the exam> اهمیت تغذیه ی صحیح برای این دوره بیش از پیش مطرح میشود . در این دوران با توجه به حجم بالای درس خواندن نوجوانان و فعالیت بالای مغز باید نسبت به تغذیه ی صحیح و باید نبایدهای تغذیه ای بسیار حساس و دقیق برخورد کرد .

به گزارش شفا آنلاین:برای تغذیه ی کنکوریها دقیقا همانند مطالعه ی مباحث درسی باید برنامه ریزی شود !
گنجاندن مواد غذایی و کربوهیدرات های دیر هضم مثل غلات سبوس دار و حبوبات و سیب زمینی به دلیل اینکه جزو کربوهیدرات پیچیده هستند در بدن دیر تر هضم شده و مدت طولانی تری احساس سیری ایجاد می کنند . جایگزین این دسته از مواد غذایی به جای مواد غذایی با کربوهیدرات ساده مثل نان و برنج بدون سبوس و قندها و شکر ها میتواند در بالا بردن بهره وری از مغز کمک کننده باشد .

وعده های سنگین و پرکالری باعث کسلی و خواب آلودگی میشود به همین علت کنکوریها باید چهار یا پنج وعده ی سبک به جای سه وعده ی سنگیم داشته باشند . یک صبحانه ی پروتیینی برای شروع روز خود انتخاب کنید . تخم مرغ اب پز و یا نیمرو ، خوراک لوبیا و خوراک عدسی همراه با قارچ و با روغن کم میتواند یک صبحانه ی عالی و کاکل و غنی از پروتیین به حساب بیاید که در طول روز به خوبی میتواند انرژی شما را تامین کند .

به مصرف پروتیین بالا بخصوص پروتیین لبنیات در این دوران باید دقت کافی شود و در طول روز حتما از شیر و ماست و کشک به عنوان میان وعده استفاده شود . حتما هرشب قبل از خواب یک لیوان شیر به همراه یک قاشق چایخوری کنجد در برنامه ی روزانه گنجانده شود . مصرف مولتی ویتامینهایی مثل ب کمپلکس و یا ول من و یا ول وومن میتواند در دوره ی کوتاه یک تا دوماه مصرف شود و در بهبود خستگی و خواب آلودگی موثر باشد . بخصوص دخترانی که با کم خونی مواجه هستند از مصرف اسیدفولیک و قرص آهن نباید غافل شوند .

آجیلها و مغزهارا در برنامه ی روزانه حتما قرار دهید . گردو و بادام و فندق باعث افزایش قدرت تمرکز و حافظه و تامین انرژی در طول روز میشود . در حین غذا خوردن به هیچ وجه درس نخوانید ! این کارباعث میشود بدون اینکه متوجه شوید حجم زیادی از غذا را میل کنید و یا بالعکس باعث بی اشتهایی شما میشود . غذا خوردن در حین تماشای تلویزیون و یا درس خواندن باعث افزایش هیجان و استرس شده و موجب اختلال در عملکرد سیستم گوارش نیز میشود .

پزشک آنلاین

پروانه کاظمی [ کارشناس تغذیه ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: