کد خبر: ۱۰۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 06
شفا آنلاین>سلامت>انجمن دیابت ایران با اعلام اینکه در ایران بیش از 12 درصد جمعیت بزرگسالان به دیابت مبتلا هستند، تغذیه صحیح، فعالیت جسمی و مدیریت استرس را بهترین راه پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

 به گزارش شفا آنلاین،انجمن دیابت ایران به مناسبت روز جهانی بهداشت هفتم آوریل (19 فروردین ماه) با شعار 'غلبه بر دیابت' در اطلاعیه ای اعلام کرد: دیابت نوع 2 و چاقی که یکی از عوامل مهم ابتلا به دیابت به شمار می رود، در جهان رو به افزایش است.
این اطلاعیه می افزاید: آخرین آمار منتشر شده از سوی فدراسیون بین المللی دیابت، رقم افزایش دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، طی 25 سال آینده 2 برابر اعلام نموده است. یعنی از 35 میلیون و 400 هزار نفر کنونی به 72 میلیون و 100 هزار نفر خواهد رسید. در حال حاضر بیش از 415 میلیون نفر از بزرگسالان در سراسر جهان به دیابت مبتلایند و تا 25 سال آینده عده دیابتی ها به 643 میلیون نفر خواهد رسید.
در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شعار روز جهانی بهداشت بهترین، بی ضررترین و ارزان ترین راه برای مقابله با دیابت پیشگیری است. امروزه می دانیم که استفاده بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی های پرکالری که به طور فراوانی از چربی های اشباع شده، نمک و شکر تهیه می شوند از علل عمده چاقی و در نهایت ابتلا به دیابت است.
انجمن دیابت ایران در اطلاعیه خود توصیه کرد: بهترین راه برای پیشگیری از دیابت، تغذیه صحیح، فعالیت جسمی و مدیریت استرس است. در همین راستا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری تهران، دانشگاه های علوم پزشکی و سایر سازمان های مرتبط به مناسبت روز جهانی بهداشت برنامه های آموزش و پیشگیری برای غلبه بر دیابت را برنامه ریزی کرده اند.
دیابت زمانی بروز می کند که بدن از عهده تولید انسولین به میزان کافی و یا استفاده موثر از آن برنیاید. انسولین هورمونی است که از لوزالمعده ترشح می شود و بدن بدون آن نمی تواند انرژی مورد نیاز را از مواد غذایی مصرفی به دست آورد.
مواد غذایی در بدن به نوعی قند به نام گلوکز تبدیل می شوند و انسولین به گلوکز کمک می کند که برای تبدیل شدن به انرژی، وارد سلول های بدن شود. بدون انسولین، گلوکز به جای ورود به سلول در بدن جمع می شود.
به طور کلی بیماری دیابت شامل دیابت نوع یک، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری است؛ دیابت نوع یک در اثر کمبود یا نبود انسولین در بدن به وجود می‏ آید بنابراین افراد مبتلا به این نوع دیابت نیازمند تزریق انسولین هستند.
این نوع دیابت که به آن دیابت جوانی نیز گفته می شود بیشتر در کودکان و نوجوانان بروز می یابد و عامل ژنتیکی دارد. گفته می شود حدود 10 تا 15 درصد دیابتی ها مبتلا به دیابت نوع یک هستند.
دیابت نوع 2 در اثر اختلال در تولید انسولین بروز می یابد و طبق آمارهای جهانی 90 درصد بیماران دیابتی در جهان، مبتلا به دیابت نوع 2 هستند.
برچسب ها: انجمن ، بهداشت ، دیابت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: