کد خبر: ۱۵۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 07
وزیر بهداشت:
سیدحسن هاشمی گفت : بیماری ام اس یکی از بیماری‌هایی است که استرس در بروز آن نقش مهمی دارد، از اینکه در سه سال گذشته استرس در بین مردم کم شده است، خوشحالیم اما در زمان انتخابات و بعد از آن برخی بر استرس مردم افزودند.
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: باید کاری کنیم که 15 میلیون نفری که در انتخابات شرکت نکردند نیز به نظام امیدوار شوند و چهار سال آینده پای صندوق بیایند، با دعوا و بی‌اخلاقی،مشکلات حل نمی‌شود، اگر آرامش نباشد، تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی هم محقق نمی‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،سیدحسن هاشمی شامگاه سه‌شنبه در ضیافت افطار با خیرین بیماری ام اس در هتل اوین تهران افزود: بیماری ام اس یکی از بیماری‌هایی است که استرس در بروز آن نقش مهمی دارد، از اینکه در سه سال گذشته استرس در بین مردم کم شده است، خوشحالیم اما در زمان انتخابات و بعد از آن برخی بر استرس مردم افزودند.
وی گفت: بخشی از استرس مردم ناشی از نگاه فردی ماست، اینکه در دین اسلام این قدر به قناعت سفارش شده و چشم و هم چشمی و آرزوهای بلند، خودخواهی و زیاده خواهی نکوهش شده برای این است که استرس کم شود.
وزیر بهداشت افزود: بخشی از استرس‌ها هم ریشه در مسائل اجتماعی دارد، خطاب من به مسئولان است و گر نه مردم هیچ مشکلی ندارند، به همه جریانات سیاسی می‌گویم، این حق مردم نیست که این قدر استرس داشته باشند.
هاشمی گفت:‌ با برگزاری شکوهمند انتخابات بخشی از استرس مردم بر طرف شد، استقبال بی نظیر مردم این را نشان داد و افتخاری برای کشور، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی شد اما بعد از انتخابات برخی سیاسیون خوب عمل نکردند، روا نیست با ایجاد التهاب در جامعه، برای مردم استرس ایجاد کنیم.
وزیر بهداشت افزود: کمبود غذا، پوشاک و مدرسه؛ همه این‌ها برای مردم قابل حل و قابل تحمل است، آنچه قابل تحمل نیست، حرف های نامربوط و دعواها، نیش زدن‌ها، آزار رساندن‌های و چنگ انداختن‌ها به صورت هم است، اگر می‌خواهیم استرس مردم کم شود، دعوا نکنیم، امکان ندارد بتوانیم با دعوا کشور را بسازیم.
هاشمی اضافه کرد: نزدیک به 42 میلیون نفر پای صندوق رأی آمدند، اینکه کاری کنیم این افراد ناامید شوند، کار درستی نیست، جالب است هیچ کس از آن 15 میلیونی که پای صندوق نیامدند، حرفی نمی‌زند، آنها هم ایرانی هستند،اگر هنر داریم کاری کنیم آنها هم چهار سال بعد پای صندوق رأی بیایند و به نظام امیدوار شوند و ببینند که خواسته‌های آ‌نان نیز مورد توجه مسئولان است.
وزیر بهداشت تاکید کرد: با دعوا و نزاع‌های سیاسی مشکلات و گرفتاری های مردم حل نمی شود،مردم انتظار دارند همه به رأی آنها احترام بگذارند، همه ما مسئولان از هر طیفی که هستیم باید از همین امروز آستین‌ها را بالا بزنیم، یک ساعت تاخیر هم دیر است باید همه همت خود را به خرج دهیم و چشممان را باز کنیم و مشکلات مردم را حل کنیم.

**نزاع‌های منطقه علیه ایران جدی است
وی گفت: باید چشممان را به اطرافمان و کشورهای همسایه (Neighboring countries)باز کنیم، آن قدر که خودمان را می بینیم، اطرافمان را نمی‌بینیم،‌ ببینیم در چه شرایطی هستیم، با ما چه کار می‌کنند، کشورهای اسلامی منطقه چه می‌کنند، کاری کرده‌اند به خصوص آمریکا که جای اسرائیل و ایران عوض شود و ایران هراسی را جایگزین کرده‌اند و هر روز اتفاقی جدید می‌افتد.
هاشمی افزود: به خودمان بیاییم،‌از خودبینی و خودخواهی دست برداریم، به فکر مشکلات مردم باشیم، استرس را از جامعه کم کنیم و کاری کنیم که نشاط و امید و طراوت بیشتر شود.
وی با اشاره به وضعیت استرس در ایران گفت: در مورد آمار استرس هر کسی آماری می گوید،چون استرس سنج نداریم، آ‌مار دقیقی هم نداریم، البته در مورد افسردگی و اضطراب آ‌مارهایی داریم که بیش از متوسط جهانی نیست اما با خیلی کشورها موفق وحتی برخی کشورهای همسایه فاصله داریم.

** بخشی از استرس مردم ناشی از عملکرد ما مسئولان است
هاشمی افزود: همه باید تلاش کنیم، حسادت، چشم و هم چشمی، رقابت های منفی و نزاع های بی حاصل را کم کنیم، تا آسیب‌های مردم و آسیب‌های اجتماعی به حداقل برسد. بسیاری از آسیب‌های مردم ناشی از عملکرد ما مسئولان در دولت، قوه قضاییه، مجلس و ائمه جمعه است، از من ایراد نگیرید، این واقعیت است که اگر همه ما مسئولان مراقبت نکنیم، مسائل کشور حل نمی شود.
وی گفت: مردم هیچ مشکلی ندارند،هر مشکلی هست به خاطر عملکرد و حرف‌های ما مسئولان است، باید این دعواها را کنار بگذاریم تا آرامش در جامعه ایجاد شود، تا آرامش نباشد، کار ایجاد نمی شود و تا کار نباشد، خبری از اقتصاد مقاومتی، تولید،اشتغال و کاهش وابستگی هم نیست و هر چه هست، افزایش آسیب های اجتماعی، طلاق و اعتیاد است.
وزیر بهداشت خطاب به خیرین(Donors) حاضر در مراسم با اشاره به فیلم مارمولک ساخته کمال تبریزی گفت: چند سال پیش کمال تبریزی فیلمی ساخت به نام مامولک که با هنرمندی پرویز پرستویی بسیار تاثیرگذار بود، آن فیلم تکه کلامی داشت و آن این بود که راه‌های رسیدن به خدا فراوان است، من فکر نمی‌کنم کسی موحد باشد و این جمله را قبول نداشته باشد، از اینکه خداوند این را راه به شما(خیرین) نشان داده افتخار کنید و بیش از پیش در این مسیر انسانیت و نوعدوستی، گام بردارید.

**60 هزار مبتلا به ام اس در ایران
هاشمی درباره بیماری ام اس نیز گفت: حدود 2.5 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند و در ایران 60 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند که بیشترین آنها در گروه سنی 20 تا 40 سال هستند و زنان سه برابر مردان به این بیماری گرفتار می‌شوند.
وزیر بهداشت گفت: یکی از خواسته‌های این بیماران این است که جزو بیماران خاص قرار بگیرند یا لااقل از تسهیلاتی مشابه بیماران خاص برخوردار شوند، حدود 10 بیماری دیگر هم داریم که مبتلایان چنین انتظاری دارند، امیدوارم دولت و مجلس حمایت‌های بیشتری از این بیماران داشته باشند.
وی افزود: اگر قرار است کاری کنیم که بیماران جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشند، باید برای رفع مشکلات بیماران بیشتر تلاش کنیم، در دولت یازدهم کارهایی انجام شد اما واقعیت این است که هنوز فاصله داریم.

**بیمارستان‌های توانبخشی استاندارد از تعداد انگشتان دست کمتر است
هاشمی گفت: یکی از نیازهای مهم بیماران ام اس، خدمات توانبخشی است که حلقه چهارم خدمات نظام سلامت است، متاسفانه تعداد بیمارستان های استانداردی که بتوانند خدمات توانبخشی به بیماران بدهند در کشور به اندازه تعداد انگشتان دست است و کمبود زیادی داریم که امیدوارم با همکاری جمعیت هلال احمر کم شود.
وی افزود: در مورد داروهای بیماران ام اس، آن بخشی که تولید داخل است مورد حمایت 100درصدی بیمه هاست اما در مورد داروهای وارداتی حمایت بین 70 تا 90 درصد است. هزینه این داروها برای بیمارانی که نیاز دارند یک عمر این داروها را مصرف کنند،‌ بالاست به همین علت نیاز به حمایت بیشتری دارند. امیدوارم اعتبار بیشتری برای حمایت از این بیماران اختصاص یابد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: