کد خبر: ۱۵۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 06
باید تلاش کنیم که در محتوای علوم پزشکی به‌صورت تئوری و به‌صورت عملی، بحث اخلاق حرفه‌ای را جدی بگیریم

شفا انلاین>سلامت>رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به جزئیات یک ضعف بزرگ در سیستم نظام پزشکی کشور پرداخت.

به گزارش شفا آنلاین،حسن ابوالقاسمی درباره چالش احترام نگزاردن پزشکان به جایگاه بیماران در سیستم نظام سلامت کشورمان که در غالب مواقع نیز مورد نقد بیمار و همراهان آنها است، با تأیید این نقص بزرگ در پزشکی کشور اظهار داشت: ما در آموزش پزشکی این ضعف را سالیان سال است که داریم و باید تلاش کنیم که در محتوای علوم پزشکی به‌صورت تئوری و به‌صورت عملی، بحث اخلاق حرفه‌ای را جدی بگیریم.

ابوالقاسمی ادامه داد: اگر ما این مسئله را جدی بگیریم وضع پزشکی کشور بهتر می‌شود کما اینکه بسیاری از پزشکان هستند که واقعاً برای بیمار دل می‌سوزانند و بسیار هم زحمت می‌کشند، حتی شب‌ها از غصه بیمارشان خواب‌شان نمی‌برد، اما این دلسوزی را باید به زبان بیاورند و در عمل نشان دهند که بیمار متوجه شود و در ظاهر برخورد نیز این دلسوزی مشخص شود، بنابراین این ضعف (عدم تکریم بیمار از سوی پزشکان) به تمرین و آموزش نیاز دارد.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره موفقیت دیگر کشورها در زمینه رعایت اخلاق حرفه‌ای در رشته پزشکی توضیح داد: در کشورهای موفق، بحث اخلاق حرفه‌ای پزشکی به‌جد آموزش داده می‌شود و اخلاق حرفه‌ای را بسیار جدی می‌گیرند و در دروس تئوری و عملی به مقوله اخلاق حرفه‌ای بسیار اهمیت می‌دهند.

ابوالقاسمی تصریح کرد: ما نیز می‌توانیم با تغییراتی در حوزه پزشکی به‌نوعی شیرینی خدمات پزشکی را در کام مردم شیرین‌تر کنیم، کما اینکه در عمل؛ پزشکان ایرانی دلسوز هستند، مثلاً جراحی ساعت‌ها برای نجات یک بیمار در اتاق عمل تلاش می‌کند ولی به‌محض بیرون آمدن از اتاق جراحی، همراه بیمار از یک لبخند و یا توضیح جراح بی‌دریغ می‌ماند.

رئیس سابق سازمان انتقال خون ایران با رد کم دانستن تقوای پزشکان و همچنین غرور علمی آنان در زمینه ضعف در تکریم بیمار؛ همچنان بر ضعف آموزش اخلاق حرفه‌ای در پزشکی کشور تأکید کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: