کد خبر: ۱۵۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 06
. ترشح پرولاکتین توسط موادی که به آنها «عوامل ممانعت کننده پرولاکتین» گفته می شود (مانند دوپامین) کنترل می شود.
هیپرپرو لاکتینمی ( افزایش هورمون پرولاکتین )

پرولاکتین چیست ؟
شفا آنلاین:پرولاکتین <: Prolactin>هورمونی است که توسط غده هیپوفیز، که در زیر قشر مغز قرار گرفته ترشح می شود. بطور طبیعی هم مردان و هم زنان مقادیر کمی از این هورمون را در خونشان دارند. ترشح پرولاکتین توسط موادی که به آنها «عوامل ممانعت کننده پرولاکتین» گفته می شود (مانند دوپامین) کنترل می شود.

به گزارش شفا آنلاین:پرولاکتین باعث بزرگ شدن پستان ها می شود. مقدار پرولاکتین در طول حاملگی افزایش می یابد و بعد از به دنیا آمدن نوزاد، پرولاکتین پستان ها را وادار به ساختن شیر جهت شیردهی نوزاد می نماید. در زنانی که حامله نیستند پرولاکتین در تنظیم نمودن سیکل های عادت ماهانه نقش دارد. در آقایان پرولاکتین به ساخته شدن اسپرم کمک میکند.

هیپرپرولاکتینمی ( افزایش ترشح پرولاکتین ) چیست ؟
هیپرپرولاکتینمی وضعیتی است که مقدار زیادی پرولاکتین درخون زنان غیر حامله یا مردان وجود داشته باشد. این وضعیت در بین بانوان نسبتا شایع است. حدود یک سوم از زنان در سنین تولید مثل با پریودهای نامنظم و تخمدان های طبیعی، این بیماری را دارند. هیپرپرولاکتینمی میتواند باردار شدن یک زن را سخت نموده و حتی باعث ترشح شیر در زنان غیر حامله شود (که به آن «گالاکتوره» گفته می شود)90% از زنان با گالاکتوره، پرولاکتین بالاتر از حد طبیعی دارند. زیادی پرولاکتین با تولید هورمون های دیگری مانند استروژن و پروژسترون تداخل می کند و نظم ترشح آن ها را به هم می زند.

این اتفاق باعث تغییر یا توقف تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) می شود که باعث نامنظم شدن و یا از بین رفتن سیکل های ماهانه می شود.در بعضی از بانوان افزایش پرولاکتین هیچ علامتی ندارد.در مردان افزایش پرولاکتین باعث گالاکتوره، ضعف جنسی، کاهش میل جنسی و ناباروری می شود. مردان با پرولاکتین بالاتر از حد طبیعی ممکن است تعداد اسپرم کمتری در مایع منی خود داشته باشند و یا اصلا اسپرم نداشته باشند.

دلایل شایع هیپرپرولاکتینمی چیست ؟
بعضی از دلایل شایع افزایش پرولاکتین :

تومورهای هیپوفیز ( پرولاکتینوما )
کم کاری تیروئید
داروهای ضدافسردگی و ضدفشار خون
گیاهان شامل شنبلیله، تخم رازیانه و شبدر قرمز
سوزش دیواره قفسه سینه ( به دلیل زخم جراحی ،زونا یا حتی سینه بند های تنگ )
استرس یا ورزش سنگین
بعضی غذاها
تحریک نوک پستان


پزشک آنلاین

دکتر اکرم صالحی [ طب سنتی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: