کد خبر: ۱۵۴۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 04
بسیاری از افراد در وعده افطار با مصرف غذاهای چرب و پرخوری، به یکباره حجم زیادی از مواد غذایی را وارد سیستم گوارش خود می‌کنند که این کار تبعات منفی برای سلامتی بدن به همراه دارد.
شفا آنلاین>سلامت>یک پژوهشگر طب سنتی دمنوش هایی را معرفی کرد که به کمک آن‌ها روزه‌های گرم ماه رمضان را می‌توان به راحتی سپردی کرد همچنین چربی و قندخون را پایین آورد و از فواید لاغری آن‌ها استفاده کرد.

به گزارش شفا آنلاین،حیدر عظمایی پژوهشگر(Researcher) طب سنتی با بیان اینکه بسیاری از افراد با پرخوری در وعده افطار دچار چاقی در ماه رمضان می‌شوند، اظهار کرد: بسیاری از افراد در وعده افطار با مصرف غذاهای چرب و پرخوری، به یکباره حجم زیادی از مواد غذایی را وارد سیستم گوارش خود می‌کنند که این کار تبعات منفی برای سلامتی بدن به همراه دارد.

وی افزود: یکی از نکاتی که برای کاهش وزن در ماه رمضان باید به آن توجه داشت،نوشیدن مایعات به میزان کافی، خواب کافی و پرهیز از مصرف غذاهایی مانند ساندویچ‌ها، فست فودها، شیرینی‌جات قنادی و آب سرد در وعده افطار است، زیرا موجب اختلال در هضم مواد غذایی شده و با فساد در معده منجر به چاقی می‌شود.
 
مصرف میوه و سبزیجات را فراموش نکنید سالادی معجزه آسا برای لاغری در ماه رمضان
این پژوهشگر طب سنتی(Traditional medicine) با تاکید بر مصرف میوه‌ها و سبزیجات در فاصله بین افطار تا سحر عنوان کرد: در این فاصله زمانی خوردن میوه‌ها و سبزیجات با فیبر بالا، به خصوص پس از افطار موجب احساس سیری در فرد شده و در کنترل اشتها و پاکسازی بدن نقش موثری دارد.

عظمایی با اشاره به برخی مواد غذایی مفید برای لاغری در ماه رمضان گفت: مصرف سالاد حاوی کاهو، کلم، کرفس، خیار، هویج، سیر به همراه لیموترش تازه و سرکه سیب در کاهش وزن بسیار موثر است البته باید توجه داشت به هیچ وجه از سس به عنوان چاشنی استفاده نشود.

نان‌های سبوس دار معجزه لاغری در ماه رمضان
وی به مصرف مواد غذایی سبوس دار به منظور کاهش وزن توصیه کرد و افزود: با مصرف سبوس و کمی شوید همراه برنج به دلیل عملکرد درست سیستم جذب بدن می‌توان از چاقی برنج که یکی از مواد غذایی اصلی مورد استفاده در ماه رمضان است، جلوگیری کرد.

این پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: مصرف نان‌های سفید و بدون سبوس به دلیل وجود نشاسته چاق کننده هستند به همین دلیل بهتر است از نان‌های سبوس دار و نان جو در وعده افطار یا سحر استفاده کرد.


مشکلات گوارشی را با این نوشیدنی درمان کنید
وی با توصیه به افرادی که مشکلات گوارش دارند، گفت: افرادی که ناراحتی معده یا روده دارند و روزه گرفتن برای آن‌ها دشوار است موقع افطار و سحر می‌توانند از ترکیب ۲ قاشق غذاخوری عرق نعناع + یک قاشق مرباخوری بارهنگ + یک قاشق غذاخوری گلاب + یک لیوان آب جوش با کمی نبات یا عسل مخلوط کنند و روزه خود را با این نوشیدنی افطار کنند.
 

با این دستورالعمل در ماه رمضان گرمازده نمی‌شوید
عظمایی با بیان اینکه یکی از مشکلات روزه داران در ماه رمضان مقارن با فصول گرم گرمازدگی است، عنوان کرد: روزه داران برای آن که بدنشان در طول روز دچار کم‌آبی یا گرمازدگی نشوند هنگام سحری از ترکیب خاکشیر + تخم شربتی + عرق بیدمشک + گلاب + یک لیوان آّب و کمی عسل استفاده کنند، این نوشیدنی را می‌توان تا ۲ لیوان نوشید و دیگر گرفتار عطش روزه داری در روزهای گرم نشد.
 

کبد چرب ارمغان زولبیا و بامیه
وی با بیان اینکه زولبیا و بامیه مضرات زیادی برای سلامتی بدن دارد، گفت: این شیرینی‌ها به دلیل اینکه از روغن جامد یا مایع و قند و شکر صنعتی تهیه می‌شوند و اغلب افراد تنها به یک عدد بامیه یا زولبیا بسنده نکرده و چند عدد از آن را مصرف می‌کنند به دلیل آنکه به یکباره کالری بالایی وارد بدن می‌شود، چاقی و اضافه وزن در ماه رمضان را به دنبال دارد همچنین موجب چرب شدن کبد می‌شود.

عظمایی عنوان کرد: تنبلی کبد و یبوست در افرادی که سردی معده دارند به وجود می‌آید که می‌تواند در موارد شدید منجر به نارسایی قلبی عروقی نیز شود، این افراد به دلیل آنکه طبیعت معده و کبد آن‌ها سرد است با مصرف کمی موادغذایی چاق می‌شوند.

دیابتی‌ها این دمنوش را در ماه رمضان بنوشند
وی با بیان اینکه اغلب بیماران دیابتی چاق هستند و با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای و مصرف دمنوش‌ها می‌توان وزن را تا میزان زیادی کاهش داد، افزود: نوشیدنی تهیه شده از شنبلیله + چای ترش + گزنه + برگ زیتون می‌تواند به کاهش وزن و قند خون بیماران دیابتی کمک زیادی کند.
 
عظمایی ادامه داد: به منظور آماده سازی این دمنوش ماه رمضانی برای بیماران دیابتی باید این گیاهان دارویی را پودر و یک قاشق چایخوری از آن را به چهار لیوان آب اضافه و حداکثر سه تا چهارلیوان دم کرده آن را درفاصله بین افطار تا سحر نوشید.

دمنوش ماه رمضانی برای آن‌ها که چربی خون بالا دارند
این پژوهشگر طب سنتی(Traditional medicine) با اشاره به یک دمنوش مفید در ماه رمضان برای کاهش چربی خون گفت: افراد مبتلا به چربی خون بالا ترکیب لیمو عمانی + تخم شوید + زیره سبز + چای سبز را پودر کرده و یک قاشق مربا خوری آن را در چهار لیوان آب ریخته و دم کرده آن را بنوشند، این نوشیدنی مفید موجب کاهش وزن نیز می‌شود.
 
وی به بیماران مبتلا به چربی و قند خون بالا توصیه کرد: بیماران این دمنوش‌ها را همزمان با داروهای شیمیایی که پزشک تجویز کرده مصرف نکنند و یک تا ۲ ساعت بین مصرف این دمنوش‌ها با دارو‌ها فاصله باشد.
برچسب ها: طب سنتی ، سلامت ، پژوهشگر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: