کد خبر: ۱۵۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 03
الان اكثر آدم‌ها زیاد عمر می‌كنند و نسبت به سنشان سالم‌تر هستند. اما همه یك روز به این نقطه می‌رسند كه حافظه‌شان دیگر قابل اعتماد نیست. نگران می‌شوند چون نام معلم‌های مدرسه ابتدایی یادشان نمی‌آید.

شفا آنلاین: الان اكثر آدم‌ها زیاد عمر می‌كنند و نسبت به سنشان سالم‌تر هستند. اما همه یك روز به این نقطه می‌رسند كه حافظه‌شان دیگر قابل اعتماد نیست.


به گزارش شفا آنلاین:نگران می‌شوند چون نام معلم‌های مدرسه ابتدایی یادشان نمی‌آید. جدا از اینكه شاید 40 سال حتی به این قضیه فكر نكرده بودند. هر نامی كه در 30 سالگی به یاد نیاید، زنگ خطری برای 60 سالگی است. سوال این است «چیزی هست كه به بازیافت حافظه‌مان كمك كند؟» دکتر مرضیه سعدی، کارشناس ارشد تغذیه به این پرسش پاسخ می‌دهد.

چیزی هست كه به بازیافت حافظه‌مان كمك كند؟
فراموش كردن یك نام، رویداد یا هر چیز دیگری در هر سنی عادی است. ولی چند نكته را باید در مورد تاثیر تغذیه بر حافظه بدانید. نتایج پژوهشی نشان می‌دهند برخی از مكمل‌های غذایی برای حافظه خوب هستند. البته نتیجه همه پژوهش‌ها قابل اعتماد نیست و تاریخ علم مملو از نتایج پژوهشی است كه دوام چندانی نداشته‌اند. مسئله این است كه شناسایی نتایج قابل‌اعتماد چندین سال طول می‌كشد. برای همین است كه در توصیه یك ماده غذایی محتاط رفتار می‌كنیم.

* اول اینکه قویا توصیه می‌شود قبل از خوردن هر قرصی، خودتان تحقیق كنید چون اطلاعات پزشكی ماه به ماه عوض می‌شوند. پس حتما مشورت كنید. این مساله درمورد تمام خوراكی‌ها صادق است.


* اگر از میانسالی رد شده‌اید و نسبت به 30 سالگی، حافظه‌تان ضعیف‌تر است، یادتان باشد كه سنتان دو برابر آن موقع است. پس خیلی بیش از آن زمان مطلب در حافظه‌تان هست. پس باید هم هر چیزی دیرتر یادتان بیاید.


* حواستان به ادعاهای كارخانه‌های سازنده و فروشندگان مواد بهداشتی باشد. اینها دنبال سلامت شما نیستند بلکه به فكر فروختن محصول خود هستند.


* یادتان باشد كه عقل سالم در بدن سالم است. یك شاعر رومی 2000سال قبل هم این را گفته است. در ابتدا و قبل از اینكه ببینیم كدام خوراكی‌ها برای حافظه خوب هستند باید بدانید كدام نوع غذاخوردن درست است و كدام نوع نیست. در اولین قدم بدانید كه باید همواره وزنتان نزدیك به وزن مطلوب باشد. چربی حیوانی نخورید، چون سرخرگ‌ها را مسدود می‌كند. تصلب شرائین (بسته شدن سرخرگ‌ها) علاوه بر اینكه دشمن قلب است نمی‌گذارد خون به مغز برسد و یكی از علل فراموشی هم به شمار می‌رود.


* پژوهشگران دریافته‌اند كه اگر موش تحت رژیمی با دوسوم كالری عادی و ویتامین و مواد معدنی كافی باشد، هم بیشتر عمر می‌كند و هم حافظه‌اش قوی‌تر است و درنتیجه دیرتر دچار فراموشی می‌شود. اینكه این رژیم برای انسان هم چنین تاثیری داشته باشد، قطعی نیست.

فراموش نکنید آدم‌ها متفاوت هستند و چیزی كه سردرد یك نفر را خوب می‌كند ممكن است سردرد كسی را بدتر كند. پس این اصول را حتما باید به خاطر بسپارید:


* اگر فكر می‌كنید مشكل حافظه، تمركز یا هر چیز دیگری دارید قبل از درمان به متخصص مراجعه كنید.


* اگر دارو مصرف می‌كنید قبل از مصرف هر دارو یا مكمل مصنوعی یا گیاهی مشورت كنید. گیاهی بودن هیچ چیزی دال بر بی‌ضرر بودنش نیست.


* اگر باردار هستید یا حتی احتمال دارد باردار باشید قبل از مصرف هر دارو یا مكمل به متخصص مراجعه كنید.


* هیچ چیزی را به توصیه فروشندگان، دوستان، خویشاوندان و... مصرف نكنید. تحقیق كنید و از خبره‌ها بپرسید.


* فریب كلمه «طبیعی» را نخورید. طبیعی بودن دال بر مفید بودن و بی‌ضرر بودن نیست. آمانیتا فالوئیدس (یك نوع قارچ) كاملا طبیعی بوده و به همان اندازه مرگبار است. به این قارچ «ملك‌الموت» هم می‌گویند.


* اگر 500 میلی‌گرم از دارویی مفید است فكر نكنید 1000میلی‌گرم آن مفیدتر است. سوال كنید.


* همه دكترها متخصص تغذیه نیستند. گرچه حرف دكترها در زمینه تغذیه بسیار معتبرتر از دیگران است.

مرضیه سعدی، کارشناس ارشد تغذیه

برچسب ها: وزن ، حافظه ، ماده غذایی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: