کد خبر: ۱۵۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 30
فرار رو به جلوی سازمان نظام پزشكي بدون دسترسي به پرونده پزشكي كيارستمي در فرانسه
به گفته زالي چند موضوع مهم وجود دارد؛ ابتدا اينکه علت تامه فوت آقاي کيارستمي علي‌القاعده بايد با کالبدشکافي در کشور فرانسه صورت مي‌گرفت، اينکه بيمار را بدون اتوپسي به ايران فرستادند جاي تعجب دارد.
شفاآنلاین>اجتماعی>هنوز مناقشه‌ها بر سر روند درماني عباس کيارستمي تمام نشده است. سازمان پزشکي قانوني از گفتن اينکه در دوره درمان عباس کيارستمي چه گذشت طفره مي‌رود و فقط به اعلام علت مرگ بسنده مي‌کند، اما خانواده کيارستمي بارها عنوان کرده‌اند ما نمي‌خواهيم علت مرگ را بدانيم و تنها برايمان مهم است که دادگاه درباره دوره درمان پدرمان در ايران اظهارنظر کند.
به گزارش شفاآنلاین،اين مناقشه و بحث از يک هفته پس از مرگ عباس کيارستمي آغاز شد و تا امروز نيز ادامه دارد. روز گذشته هم، دکتر عليرضا زالي، رئيس کل سازمان نظام پزشکي، آخرين وضعيت پرونده فوت عباس کيارستمي را تشريح کرد. زالي با اشاره به اينکه  باوجود دو بار نامه‌نگاري با نظام‌پزشکي فرانسه و بيمارستاني که مرحوم کيارستمي در آن بستري شده بود، اطلاعات باليني بيمار به ما داده نشد، بيان کرد: «در نامه دوم تأکيد کرديم که طبق قانون، سازمان نظام پزشکي در ايران مسئول رسيدگي به اين پرونده است و برهمين اساس خواستار پرونده بيمار در فرانسه شديم اما متأسفانه فرانسه از ارائه پرونده بيمار به ما استنکاف کرد. در اين مسير با سفير فرانسه در ايران، سفير ايران در فرانسه و همچنين از سوي آقاي قشقاوي در وزارت امور خارجه تلاش‌هايي را انجام داديم اما حتي يک تک‌برگ هم نتوانستيم از اطلاعات باليني بيمار بگيريم که جاي تعجب دارد، تنها خلاصه‌اي از پرونده بيمار به دست ما رسيد».
به گفته زالي چند موضوع مهم وجود دارد؛ ابتدا اينکه علت تامه فوت آقاي کيارستمي علي‌القاعده بايد با کالبدشکافي در کشور فرانسه صورت مي‌گرفت، اينکه بيمار را بدون اتوپسي به ايران فرستادند جاي تعجب دارد.
علت اصلي مرگ کيارستمي خون‌ريزي حاد تحت پرده‌هاي مغزي
زالي با بيان اينکه براساس نتايج بررسي‌هاي جمع ٤٠نفره کارشناسان از خلاصه پرونده موجود، علت اصلي مرگ مرحوم کيارستمي خون‌ريزي حاد تحت پرده‌هاي مغزي (ساب دورال) که منجر به مرگ مغزي شده بود، تشخيص داده شد، افزود: اين خون‌ريزي نيز ناشي از استفاده از دارويي به نام هپارين با دوز ٢٤ هزار واحد در روز است.
وي تصريح کرد:«در پرونده موجود ذکر شده که درمان بيمار با تشخيص آمبولي ريه شروع شده است. اين در حالي است که مرحوم کيارستمي دو روز قبل از اعزام به فرانسه در بيمارستان آراد سي‌تي‌اسکن ريه شد و آمبولي ريه براساس اين سي‌تي‌اسکن رد شده است. برهمين اساس در نامه‌اي که به فرانسه نوشتيم، دو سؤال مهم را مطرح کرديم؛ ابتدا اينکه چگونه آمبولي ريه را تشخيص داده‌اند و دلايل مستدل در‌اين‌باره چه بوده است. از آنجا که پزشک شش صبح متوجه کماي عميق بيمار مي‌شود، درخواست ديگرمان نيز آن بود که مشخص کنند از ساعت ١٢ شب تا شش صبح که بيمار ناگهان دچار اغما شده، وضعيت نرسينگ و علائم باليني را با جزئيات براي ما اعلام کنند، اما متأسفانه هنوز به اين درخواست‌هاي ما پاسخي داده نشده است. در کل مدارکي که از فرانسه براي ما فرستاده‌اند، هيچ مدرکي مبني بر آمبولي ريه (Pulmonary embolism)بيمار وجود ندارد. متأسفانه پزشک شش صبح متوجه کماي عميق بيمار مي‌شود، حدود دو ساعت وي با ضريب هوشياري چهار به آي‌سي‌يو منتقل مي‌شود و بعد از دو ساعت هم ضريب هوشياري بيمار به سه که همان مرگ مغزي است، مي‌رسد. همچنان تأکيد داريم مدارک مربوط به شرح دقيق علائم باليني بيمار و علت آغاز دوز بالاي هپارين را براي ما ارسال کنند».
زالي درباره حکم اعلام‌شده در رسانه‌ها درباره پرونده مرحوم کيارستمي و اعتراض خانواده وي به اين حکم گفت: ما به‌دقت اتفاقاتي را که در ايران افتاده بود بررسي کرديم. اعمال جراحي متعدد انجام‌شده براي مرحوم کيارستمي کاملا از سوي جمع ٤٠نفره کارشناسان مورد بررسي قرار گرفت. از مجموع پزشکاني که در اين پرونده حضور داشتند، براي يک پزشک کيفرخواست و همچنين رأي صادر شد. در ادامه مسير با اعتراض خانواده بيمار و همچنين پزشک معالج مواجه شديم و به همين دليل مجبور شديم پرونده را به دادسرا بفرستيم؛ اين در حالي است که پرونده از نظر ما بسته شده بود. همين امر موجب تأخير در صدور رأي شد.
به ما درباره پروسه درمان بگوييد
بهمن کيارستمي، درباه ادعاي مطرح‌شده ازسوي رئيس سازمان نظام پزشکي تصريح کرد: «پيش از اينکه وارد اين جزئيات شويم لازم است عرض کنم هفته گذشته در پزشکي قانوني دوباره تشکيل جلسه‌اي دادند و فکر مي‌کنم دليل اين جلسه اعتراضي بود که ما به نظريه قبلي سازمان نظام پزشکي کرده بوديم. آن جلسه مفصل بود و کادر درماني بيمارستان جم هم حضور داشتند و ما انتظار داشتيم اين جلسه به عنوان کميسيون عالي که قرار است رأي نهايي پرونده براساس اين کميسيون صادر شود به مسائل اصلي بپردازد، اما متأسفانه در اين جلسه هم باز اين سؤال شد که چرا ترجمه پرونده فرانسه به ما نرسيده و ما نمي‌توانيم به اين‌صورت اعلام نظر کنيم و باز ما تأکيد کرديم اعلام دليل فوت براي ما اهميتي ندارد. درخواست ما تشريح پروسه چهارماهه درماني در ايران است و اين نکته مهمي است که سازمان نظام پزشکي و پزشکي قانوني مسئوليتي در قبال مسائل پزشکي خارج از ايران ندارد، اما باز به روال قبل فرافکني مي‌شود». وي افزود: «بعد از گذشت يک سال از اين ماجرا تسلط من بر اين پرونده به اندازه يک پزشک شده و فکر مي‌کنم براي مسائلي که به نظر مبهم مي‌رسد، بايد نظر درستي داده شود. ولي بايد بگويم از جواب اين سؤال‌ها فرار شد و دوستان به اين سمت رفتند که مشاهدات شما در فرانسه چه بود و در فرانسه چه شد. من فکر مي‌کنم بعد از يک سال اين درست نيست جوابي که ما انتظار شنيدنش را داريم به دستمان برسد. پيش از اين پروفسور گايه روز بعد از فوت پدرمان دليل فوت را عنوان کردند و در روزنامه «شرق» نيز اين مصاحبه منتشر شد و همه اطلاعات لازم در اين مصاحبه بود که عباس کيارستمي به دليل سکته مغزي(stroke) فوت کرده که مي‌تواند دليل آن دوز غلط تزريق هپارين هم باشد. برخلاف اظهاراتي که مقامات پزشکي ايراني مي‌گويند، آمبولي در فرانسه تشخيص داده شد و اسناد آن هم موجود است ولي باز مي‌گويم مسئله اين است که ترجيح داده مي‌شود شرايط ايجاد اين اتفاق بررسي نشود و در عوض علت مرگ رسيدگي شود».
وي درباره پيگيري‌هاي آينده خانواده کيارستمي درباره پرونده مرحوم کيارستمي خاطرنشان کرد: «اين يک پروسه قانوني است و ما در نهايت مجبوريم هر آنچه از دستمان برمي‌آيد را در اين روند قانوني پيش ببريم. ما از نظام پزشکي نتيجه نگرفتيم و به پزشکي قانوني مراجعه کرديم و به کارشناسي اعتراض کرديم و تا جايي که از لحاظ حقوقي امکان تجديد نظر براي ما وجود داشته باشد، درخواست تجديدنظرخواهي مي‌کنيم. اما اين گام‌ها هم محدود است و بعد از‌ آن فکر مي‌کنم پرونده مختومه خواهد شد، ولي ما تا جايي که مراجع درخواست ما را مي‌پذيرند، اعتراض خواهيم کرد».
کيارستمي در پايان با اشاره به اينکه هنوز هيچ حکمي از مراجع قانوني دريافت نکرده‌ايم، افزود: «اين نکته مهمي است که ما هنوز از پزشکي قانوني درخواست تجديدنظر نکرده‌ايم، قبلا به ما گفتند دليل طولاني‌شدن رسيدگي به اين پرونده اين است که ما درخواست تجديدنظر کرده‌ايم، ما از دادسراي نظام پزشکي درخواست تجديدنظر نکرده‌ايم، بلکه درخواست ما از دادگاه جرايم پزشکي زير نظر قوه قضائيه بود. دوستان از ماه مهر که حکم دادند تا امروز صبر کردند؛ شايد براي اينکه بتوانند نظر مراجع ديگر را بگيرند و بر آن اساس حکم نهايي را صادر کنند. الان چون به نظر مي‌رسد شرايط اعلام نظر نهايي پزشکي قانوني مهيا شده آنها هم مي‌خواهند با يکديگر هماهنگ باشند و حکمشان اختلاف چنداني با هم نداشته باشد». در تاريخ ١١ مرداد ٩٥،‌ مصاحبه‌اي با پروفسور گايه، پزشک فرانسوي مرحوم کيارستمي در روزنامه «شرق» منتشر شد و اين پزشک بيان کرده بود: «مسئله خونريزي داخلي او هم مسئله بسيار پيچيده‌اي بوده و من تا به حال با موردي مثل چيزي که در گزارش خواندم مواجه نشده بودم. به نظر مي‌رسد دليل آن استفاده از داروي ضدانعقاد بوده است، ظاهرا عمل جراحي تقريبا هم‌زمان با استفاده از داروي پلاويکس انجام شده و تنها سه يا چهار روز پيش از عمل دارو را قطع کرده بودند. اين بيمار مسئله انعقاد خون داشت و به دليل خطر آمبولي، به او داروي ضدانعقاد خون داده شده بود. او در حقيقت نه يک بار، که دو بار دچار هماتوم (جمع‌شدن خون در بخشي از بدن) در مغز شده بود. بار نخست که دقيقا مشخص نيست در چه زماني اتفاق افتاده بود عواقب خطرناکي نداشته. اين هماتوم را ما پيش از وقوع هماتوم دوم در سي‌تي‌اسکن ديده بوديم اما دليل فوت او هماتوم دوم در نيمه ديگر مغز بود. يعني او دو هماتوم داشت و ادامه حيات با اين دو هماتوم غيرممکن بود. گرچه بعضي از هماتوم‌ها به سادگي درمان مي‌شوند، در اين مورد بهترين اتفاقي که مي‌توانست براي بيمار بيفتد، اين بود که تا سال‌ها زندگي نباتي کند. اما وقتي ما با متخصصان مغز و اعصاب در بيمارستان Sainte Anne پاريس مشاوره کرديم، پاسخ شنيديم که جراحي نکنيد، هيچ کاري نکنيد، تمام است. ما وقتي ساعت شش صبح او را ديديم، تقريبا مرده بود». شرق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: