کد خبر: ۱۵۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 29
میزان شیری که در اختیار نوزاد قرار می دهیم باید بر اساس میل او باشد. ترجیح با شیر مادر است مگر این که به هر علت خاصی به توصیه پزشک، لازم باشد از شیر خشک نیز در کنار شیر مادر یا به تنهایی استفاده کرد.
شفاآنلاین>تغذیه>یکی از مهم ترین دغدغه های مادران از هنگام تولد نوزاد، تغذیه و سلامتی اوست. درست است که موضوع تغذیه بسیار مهم است اما گاهی حواشی آن نیز به اندازه خودش اهمیت پیدا می کند. در این مطلب نکاتی را درباره تغذیه کودک از تولد تا شش ماهگی بررسی می کنیم.

به گزارش شفاآنلاین، میزان شیری که در اختیار نوزاد قرار می دهیم باید بر اساس میل او باشد. ترجیح با شیر مادر است مگر این که به هر علت خاصی به توصیه پزشک، لازم باشد از شیر خشک(milk powder) نیز در کنار شیر مادر یا به تنهایی استفاده کرد.
در هنگام شیردادن به نوزاد بهتر است او را در آغوش بگیرید و به رویش لبخند بزنید. با نوزاد صحبت و سعی کنید با او ارتباط عاطفی برقرار کنید. حتی در سه ماهه اول تولد که فکر می کنیم نوزاد چیزی را نمی بیند و درک خاصی ندارد، این ارتباط بسیارمفید واقع می شود.
یکی از موضوعات مهم در این دوران آروغ گرفتن از نوزاد بعد از شیر خوردن است. این کار ضروری و مهم است چون نوزاد به تنهایی قادر نیست هوای اضافی که درهنگام شیرخوردن وارد معده اش شده است، خارج کند. به ویژه نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی شوند و میزان هوای بیشتری از طریق شیشه شیر وارد معده شان می شود. هم اکنون شیشه شیرهایی مخصوص در بازار به نام استیک یا آروغ بگیر وجود دارد اما با این وجود حتما نوزاد هوا را می بلعد پس باید حتما آروغ را گرفت. به گزارش بیتوته، حتی اگر نوزاد خوابید به مدت 20 دقیقه به صورت کاملا عمودی وی را در آغوش خود نگه می داریم و پشتش را رو به بالا ماساژ می دهیم تا آروغ بزند. روش قدیمی ضربه زدن منسوخ و رد شده است.
کودک سه تا شش ماهه ممکن است موقع خوردن شیر دور و اطرافش را نگاه وسینه مادر را رها کند و بعد از چند لحظه دوباره بگیرد که امری طبیعی است. به محض رها کردن سینه نباید فکر کنیم که بچه سیر شده است و به سرعت روند شیردهی(Breast-feeding) را متوقف کنیم. باید بگذاریم بچه به شیرخوردن ادامه دهد. اگر احساس کردیم که حواس نوزاد خیلی پرت می شود بهتر است به جای آرامی برویم و در آن جا به او شیر بدهیم. جایی که احساس آرامش کند و حواسش پرت نشود. جای خلوتی که نور خیلی زیادی در صورت و چشم بچه نباشد.
نوزاد تا شش ماهگی تنها از شیر تغذیه می کند و اگر ما نتوانیم شیر کافی در اختیار او بگذاریم ممکن است دچار عقب افتادگی رشد شود.


برچسب ها: شیرمادر ، شیرخشک ، نوزاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: