کد خبر: ۱۵۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 29
بیشتر شکایات در حوزه سلامت معطوف به آلودگی مواد غذایی است و هم کار پزشکان را زیر سوال می‌برد و هم مردم دچار بیماری می‌شوند

شفا آنلاین>اجتماعی>معاون انتظامی نظام پزشکی با اشاره به ۱۶ هزار شکایت از پزشکان در برابر ۹۱۰ میلیون بار مراجعه سرپایی و دفتری در سال ۹۵ گفت: بیشتر شکایات در حوزه سلامت معطوف به آلودگی مواد غذایی است و هم کار پزشکان را زیر سوال می‌برد و هم مردم دچار بیماری می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین،  علی فتاحی در نشست خبری رئیس سازمان نظام پزشکی کشور درباره میزان قصورات و عوارض پزشکی در سال 95 اظهار داشت: شکایت از اقدامات درمانی در تمام دنیا وجود دارد زیرا پزشکی همیشه با عوارض مواجه است و از طرفی هم نیز هر مشکلی که برای بیمار رخ می‌دهد خانواده متعاقباً قصور را از چشم پزشک می‌بیند و این در حالی است که هیچ پزشکی نمی‌تواند 100 درصد تضمین دهد که اقدامات پزشکی او بدون عوارض باشد. 

وی ادامه داد: برای رسیدگی به قصورات و عوارض پزشکی سه مرجع دادسرای نظام‌پزشکی، دادسرای عمومی و انقلاب و تعزیرات به آنها رسیدگی می‌کند که مجموع این سه مرجع شاهد کاهش شکایت‌های پزشکی بودیم به طوری که از 910 میلیون بار مراجعه درمانی در نهایت 16 هزار پرونده شکایت گزارش شد و این در حالی است که 40 درصد این پرونده‌ها مربوط به بیمارانی است که به هر 3 مرجع شکایت کردند یعنی ما یک آمار همپوشانی داریم. 

معاون انتظامی نظام پزشکی تصریح کرد: در تمام دنیا 3 درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت می‌شود که در 10 سال گذشته در ایران این آمار 6 هزارم درصد بوده است که منجر به شکایت شده البته این شکایت‌ها در برخی استان‌ها متفاوت است مثلا در برخی از استان‌ها تا 50 برابر بیشتر از استان دیگر شکایت پزشکی داریم و این به سواد و نوع فرهنگ مردم برمی‌گردد. 

فتاحی در ادامه به آمار سازمان تعزیرات در سال 95 گریزی زد و گفت: این سازمان در سال 95، 10 هزار پرونده در حوزه سلامت(Health) داشت که بیشتر آن مربوط به موارد بهداشتی، دارویی و آلودگی مواد غذایی بود به طوری که 90 درصد این شکایت‌ها در حیطه مواد غذایی بوده است و به نوعی مردم با مواد غذایی ناسالم بیمار می‌شوند و پزشکان نیز گرفتار این مشکلات و بیماری‌ها می‌شوند. 

وی در توضیح بیشتر با اشاره به اینکه در تهران در سال 95،  120 میلیون بار مراجعه سرپایی داشتیم و 1.5 میلیون نیز بستری شدند که از این تعداد 900 نفر شرکت داشتند که 60 درصد این شکایت‌ها مربوط به مشکلات دستخط پزشکان، دارویی و ... بود و این در حالی  بود که ما در سال بالغ بر 150 نفر را برخورد قانونی می‌کنیم که اصلا پزشک نیستند ولی در کارهای پزشکی دخالت کردند که منجر به شکایت مردم شده است. 

معاون انتظامی نظام پزشکی(Medical System) با اشاره به اینکه آسان‌ترین راه برای مردم در جهت ارائه شکایت خودشان درباره مشکلی که در حوزه سلامت با آن مواجه شدند شماره 1690 است که طبق آمار سال 95 نسبت به سال 94 تعداد این شکایت‌ها نیز از 1.5 میلیون بستری در تهران کاهش و به 400 شکایت منجر شده است که بیشتر این 400 شکایت نیز در بیمارستان‌ها معطوف به شکایت از گرانی خدمات پزشکی بوده است در حالی که سبد درمان مانند سبد محصول غذایی نیست که قیمت دقیق و مشخصی در آن تعیین شود که این مسئله باعث می‌شود سوءتفاهماتی برای این بیماران ایجاد شود. 

فتاحی درباره تعداد شکایات دریافت‌های غیرمتعارف نیز توضیح داد: براساس گزارش‌های ثبت شده بالغ بر 20 شکایت در این زمینه داشتیم. 

وی درباره برخی اتفاقاتی که در حوزه سلامت رخ می‌دهد و آسیب آن به جامعه پزشکی متعاقبا به اعتماد مردم وارد می‌شود گفت: مثلا وقتی یک هنرمند به دلیل سکسکه دچار مشکلاتی می‌شود و در نهایت فوت می‌کند ما مواجه می‌شویم که در همان ایام بسیاری از مردم به دلیل سکسکه به بیمارستان مراجعه می‌کنند در حالی که ما از روز دوم فوت این هنرمند دلیل مرگ را می‌دانستیم ولی اجازه دادیم تمام فرایند نظارتی و پزشکی صورت پذیرد تا هیچ سوءبرداشتی در اذهان عمومی نیاز نشود. 

معاون انتظامی نظام پزشکی درباره این شائبه که سازمان نظام پزشکی در شکایات بیماران از پزشکان همیشه طرف صنف پزشکی را می‌گیرد، پاسخ داد: این مسئله را می‌توان در آمار تبرئه پزشکان مقایسه کرد، زیرا 3 مرجع دادسرای نظام پزشکی، دادسرای عمومی و انقلاب و تعزیرات آمارهای تبرئه پزشکان را ارائه می‌دهد که با نگاهی به این آمارها متوجه می‌شویم تفاوت فاحشی بین تبرئه پزشکان در این 3 مرجع وجود ندارد. 

فتاحی درباره میزان شکایات بیماران از برخی رشته‌های پزشکی مانند دندانپزشکان و خدمات زایمان و ارتوپدی توضیح داد: مسلماً آمار این رشته‌ها در شکایات پزشکی بالاتر است چون هم تعداد خدمت‌دهنده بیشتر است مثلاً تعداد دندانپزشکان نیمی از جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهد و خدمات دندانپزشکی بالاست و از طرفی جراحی‌های مانند زایمان و ارتوپدی عوارض بسیار بیشتری نسبت به جراحی‌های دیگر دارد این مقولات باعث می‌شود شکایات بیماران نیز از این رشته‌های پزشکی بیشتر شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: