ارزیابی دقیق توانمندیهای شناختی کودکان کم شنوا امری بسیار مهم بوده و با دشواریهایی همراه است.
شفا آنلاین>سلامت>عضو هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: ارزیابی دقیق
توانمندیهای شناختی کودکان کم شنوا امری بسیار مهم بوده و با دشواریهایی
همراه است.
به گزارش شفا آنلاین،گیتا موللی عضو هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد:
کودک کم شنوا به کودکی گفته میشود که بیش از ۱۵ دسی بل کاهش شنوایی داشته
باشد، از آنجایی که کم شنوایی شایعترین نقص مادرزادی است و طبق آمارهای
جهانی از هر ۱۰۰۰ نوزاد ۱ تا ۳ نوزاد با کم شنوایی دوطرفه دائمی متولد
میشوند باید مشکلات درمان و در گامهای اساسی آموزش و یادگیری این گروهها
را مدنظر قرار داد.
وی
افزود: صدمه به سیستم شنوایی نیز بسته به زمان، شدت و محل آسیب عوارضی از
جمله مشکلات زبان و گفتار، مشکلات روانشناختی، اجتماعی(social)، شغلی، تحصیلی و
یادگیری را برای فرد کم شنوا و خانواده وی به همراه دارد.
موللی
گفت: کم شنوایی و فقدان زبان آموزی ناشی از آن بدون تردید بر پیشرفت زبانی
کودکان تاثیر دارد و ممکن است بر روی سایر توانمندیهای کودکان نیز تاثر
گذار باشد.
عضو
هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: از آنجایی که
بسیاری از کودکان کم شنوا در زمینههای شناختی دچار مشکل هستند باید
تواناییهای هوشی این افراد نیز مدنظر قرار بگیرد.
موللی
گفت: شناسایی توانمندیهای کودکان کم شنوا نیازمند ابزارهای تخصصی است که
متولیان سلامت، توانبخشی و بهزیستی باید نسبت به این مهم اهتمام داشته
باشد.
عضو
هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: با توجه به شیوع بالای
کم شنوایی کودکان لازم است با استفاده از آزمونهای روان شناختی به خصوص
سنجش هوش نسبت به برنامه ریزی مناسب برای جایگزینی صحیح و ارایه آموزشهای
لازم و خدمات توانبخشی مناسب اقدام شود.
وی
گفت: ارزیابیهای هوشی بسیار اندکی برای کودکان کم شنوا فراهم است با توجه
به اینکه غالب آموختههای این گروه از راه شنوایی است و کودکان کم شنوا در
این زمینه با محدودیتهای فراوانی روبرو هستند و آموزش صحیح کودکان کم
شنوا از سنین پایین حائز اهمیت است.
موللی
افزود: کودکان کم شنوا با مداخله صحیح و زودهنگام صرف نظر از نوع و روش
آموزش خواهند توانست به سطح کودکان شنوا و سطح هنجار جامعه برسند.
وی
مداخله زودهنگام، تجویز سمعک، درمان گروهی، مشارکت و آگاه بخشی والدین در
مسیر مشاوره، توانبخشی و درمان؛ طراحی دورههای مجازی، تسهیلات آموزشی و
آموزش مربیان و معلمان را گام اساسی در یادگیری و آموزش این گروه از کودکان
جامعه دانست.