کد خبر: ۱۵۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 30
از آنجا که این دارو کلسترول را با روش متفاوتی کاهش می‌دهد، گزینه جدیدی برای بیمارانی که به درمان با استاتین‌ها پاسخ‌دهی درمانی مطلوب نداشته‌اند محسوب می‌شود.»
شفا آنلاین:طبق نتایج به‌دست آمده از دو مطالعه بالینی که هم‌اکنون در مرحله ابتدایی هستند، درمان‌های جدید بر اساس ژن، به میزان قابل توجهی سطوح کلسترول <Cholesterol Levels>در بیماران را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند پلاک‌های شریانی را بردارد. محققان گزارش داده‌اند که هر دوی این درمان‌ها، توانایی بدن در شکستن کلسترول را با هدف قرار دادن یک ژن ویژه مهار‌کننده این روند، بهبود می‌بخشند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر فردریک دیوی، سرپرست محققان یکی از این دو مطالعه بالینی معتقد است که ژن شبه آنژیوپویتین 3(ANGPTL3)، به طور معمول پروتئین‌های درگیر در شکست کلسترول را کنترل می‌کند.

وی سرپرست مرکز ژنتیک رژنرون شهر تری تاون در نیویورک است. دو گروه تحقیقاتی به طور جداگانه ادعا کرده‌اند که توانسته‌اند با موفقیت سطح کلسترول را در افراد با استفاده از روش‌های مختلف بلوک ANGPTL3 کاهش دهند.


اویناکوماب(Evinacumab)، یک درمان بر پایه آنتی بادی است که توسط دکتر دیوی و گروه همکارانش ارائه شده است. این درمان، میزان تری گلیسریدها را تا 76درصد کاهش می‌دهد و میزان کلسترول LDL را تا 23 درصد کم می‌کند.


همچنین، این داروی جدید تولید شده توسط شرکت داروسازی لونیز(Lonis)، موجب کاهش کلسترول (63درصد کاهش در تری گلیسریدها و 33درصد کاهش در کلسترول LDL) می‌شود.

این روش جدید کاهش کلسترول، کاملا از روش‌های قبلی (یعنی مصرف داروهای گروه استاتین که با مهار توانایی کبد در تولید کلسترول، میزان آن را کاهش می‌دهند) تفاوت دارد. دکتر دیوی می‌گوید: «از آنجا که این دارو کلسترول را با روش متفاوتی کاهش می‌دهد، گزینه جدیدی برای بیمارانی که به درمان با استاتین‌ها پاسخ‌دهی درمانی مطلوب نداشته‌اند محسوب می‌شود.»
دکتر رابرت ایکل، سخنگوی انجمن قلب آمریکا و سرپرست بخش آترواسکلروز دانشکده پزشکی دانشگاه کلورادو می‌گوید: «یافته‌های حاصل از این مطالعه بالینی، ما را امیدوار کرده است که بتوانیم مکانیسم جدیدی برای کاهش کلسترول در انسان‌ها پیدا کنیم. البته داروهای جدید هدف گیرنده ANGPTL3 ، نسبتا گران قیمت خواهند بود و از نظر هزینه با داروهای پرمصرف استاتین‌ها قابل مقایسه و برابری نیستند.»
همچنین، وی اضافه می‌کند که مطالعات بالینی هنوز نشان نداده‌اند که داروهای هدف گیرنده ANGPTL3 می‌توانند آمار ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری‌های قلبی دیگر را کاهش دهند یا خیر.
وی می‌گوید: «ما مطالعات بالینی بیشتری لازم داریم. به علاوه باید بدانیم که در رقابت با درمان‌های موجود برای کاهش کلسترول در چه جایگاهی قرار داریم و نیز اینکه این درمان‌ها تا چندین برابر از درمان‌های قبلی گران‌ترند»
شرکت داروسازی رژنرون برای آغاز تحقیقات خود به دنبال افرادی گشت که دارای موتاسیون‌های ژنتیکی بودند که موجب می‌شدند ژن ANGPTL3 نتواند به درستی عمل کند. تحلیل اطلاعات به‌دست آمده از 189 هزار بیمار نشان داد که افراد با ژن معیوب ANGPTL3 ، به سطوح پایین تر کلسترول و نیز کاهش خطر بیماری‌های قلبی تمایل دارند.
دیوی می‌گوید: «در افراد دارای این موتاسیون‌ها، فراوانی ANGPTL3 به نصف می‌رسد و آنها نزدیک به 40درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری هستند. چنین گفته‌ای به معنای قابلیت حفاظت قلبی این ژن است.» بر اساس این مطالعات، رژنرون اویناکوماب(Evinacumab) را برای بلوک ANGPTL3 در افراد تولید کرد. مطالعات بالینی اولیه که شامل 83 شرکت‌کننده بودند، کاهش سطح کلسترول را طی 12 هفته درمان نشان دادند؛ بدون آن که عارضه جدی ثبت شود.
داروسازی لیونز، در تلاش برای یافتن راهی برای کاهش کلسترول با هدف قرار دادن ANGPTL3 با استفاده از داروی تخصصی جدید خود است. گروه تحقیقاتی جدید همکار با شرکت لیونز، گزارش کرده که پس از 6 هفته درمان، کاهش کلسترول در 44 شرکت‌کننده ثبت شد.
اما پس از قطع درمان، سطوح کلسترول آنها مجددا به میزان قبل از درمان بازگشت. همچنین، در مطالعه شرکت لونیز هیچ عارضه جانبی خاصی برای داروی جدید گزارش نشد. در این مطالعه هیچ شرکت‌کننده‌ای به دلیل عارضه مرتبط با درمان مجبور به قطع مصرف دارو نشد.
سخنگوی شرکت رژنرون، الکساندر بووی، می‌گوید: «یک مطالعه فاز2 روی اویناکوماب را به پایان برده است و در حال برنامه ریزی مطالعات فاز 3 است. این مطالعات جدید بر اثربخشی دارو متمرکز خواهند بود.»
نتایج به‌دست آمده از هر دوی این مطالعات، در شماره 24 می‌نشریه پزشکی نیوانگلند به چاپ رسیده است.
در سال 1999 میلادی، آنا فورر که در آن زمان 40 سال داشت، در یک برنامه تبلیغاتی در سنت لوئیز شرکت کرد. او آستین را بالا زد و اجازه داد یک تکنیسین برای اندازه گیری کلسترول خون اش از وی خون بگیرد. چند روز بعد، پزشک شرکت با وی تماس گرفت و به وی اطلاع داد که سطوح تری گلیسرید خون‌اش به طور غیرقابل توجیهی پایین است.
در مورد سطوح کلسترول LDL و HDL وی هم وضعیت همین بود.
نتایج عجیب او را وادار کرد که به متخصص مراجعه کند. این متخصص، دکتر گوستاو شونفلد در دانشگاه واشنگتون سنت لوئیز بود. وی از خانم فورر پرسید که آیا او یا عضو دیگری از خانواده آنها حاضر است در مطالعه تحقیقاتی شرکت کند یا نه. جواب مثبت بود. دکتر شونفلد دریافت که برخی افراد سطوح تری گلیسرید پائینی دارند و در گروهی از افراد نیز میزان کلسترول همیشه نرمال است.
وی سال‌ها تلاش کرد که ژن مسبب این وضعیت را پیدا کند. اما شکست خورد. در سال 2009 میلادی، دکتر سکار کاتیرسان، کاردیولوژیست بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا دریافت که خانم فورر حامل موتاسیون‌هایی در هر دو کپی‌های ژن ANGPTL3 است. بی‌تردید ژن مذکور، در متابولیسم تری گلیسرید دخیل است.سپید
NYTHealth

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: