کد خبر: ۱۵۳۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 28
تجمعی که امروز مقابل مجلس شوای اسلامی با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان علوم پایه سراسر کشور رخ داد، برای حمایت از تصمیم قانونی وزیر بهداشت بود.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن بیوشیمی(biochemistry) ایران گفت: وزارت بهداشت بعد از 27 سال حق مسلم جامعه علوم آ‌زمایشگاهی را برای تاسیس آزمایشگاه به آنان بازگرداند و تجمع امروز ما مقابل مجلس برای حمایت از تصمیم وزارت بهداشت است.

به گزارش شفا آنلاین،رضا مشکاتی در حاشیه تجمع جامعه علوم آزمایشگاهی مقابل مجلس شورای اسلامی افزود: تجمعی که امروز مقابل مجلس شوای اسلامی با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان علوم پایه سراسر کشور رخ داد، برای حمایت از تصمیم قانونی وزیر بهداشت بود.

وی ادامه داد: این تجمع، به دلیل این بود که 27 سال پیش قانونی در مجلس تصویب شد، اما به مرحله اجرا درنیامد. این قانون در سال 67 به تصویب رسید و پس از دو سال به حالت تعلیق درآمد.

او اظهارکرد: تلاش ها و رایزنی‌های بسیاری صورت گرفت، تا اینکه در نهایت در سال 90 آیین نامه اجرایی این قانون مجددا ابلاغ شد که با تحصن و اعتراض همکاران پاتولوژیست متوقف شد.

رئیس انجمن بیوشیمی ایران گفت: در دولت یازدهم با همت وزیر بهداشت و باقر لاریجانی، معاون آموزشی روی این قضیه کار شد و کمیته 6نفره‌ای تشکیل شد که سه نفر از اساتید پاتولوژیست(Pathologist) و سه نفر از اساتید رشته‌های علوم آزمایشگاهی حضور داشتند و طی جلسات متعدد به این جمع بندی رسیدند که آیین نامه مصوب شود. این آیین‌نامه به امضای وزیر بهداشت رسید و هفته قبل ابلاغ شد.

مشکاتی گفت: بعد از ابلاغ آیین نامه، در سایت‌ها، فضای مجازی و اطلاعیه‌ها، از سوی جامعه پاتولوژی به جامعه علوم آزمایشگاهی مطالب کذب و ناروایی نسبت داده شد و آنها بر انحصار طلبی خود تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه جای خوشحالی دارد که بعد از 27 سال حق مسلم جامعه علوم آزمایشگاهی به آنها بازگردانده شد، افزود: در معیارهای بین‌المللی هم حق فنی آزمایشگاه را صرفا به پاتولوژیست‌ها نداده‌اند بلکه آنها می‌توانند، مسئولیت بخشی از آزمایشگاه را برعهده بگیرند؛ ضمن اینکه همکاران phd علوم آزمایشگاهی با گذراندن دوره‌های تکمیلی می‌توانند، وارد آزمایشگاه شده و مسئولیت فنی آن را داشته باشند.

مشکاتی تصریح کرد: اینکه مسئول فنی آزمایشگاه صرفا پزشک باشد و این مسئولیت منحصرا در اختیار گروه خاصی باشد، در هیچ جای جهان پذیرفته شده نیست؛ وقتی انحصار وجود داشته باشد، رقابت کاهش پیدا می‌کند. رقابت هم نباشد، کیفیت خدمات تحت الشعاع قرار می گیرد. یعنی پدیده ای که در آزمایشگا‌ه‌های کشور در طی این 27 سال دیده شده است که با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.
برچسب ها: آزمایشگاه ، پزشک ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: