کد خبر: ۱۵۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 29
سازمان غذا و داروی آمریکا در روزهای اخیر از تایید تسهیل شده درمانی برای مبتلایان به بدخیمی که دارای تظاهر ژنتیکی خاصی هستند حمایت کرده است.
شفا آنلاین:این اولین بار است که سازمان مذکور درمانی برای بدخیمی -بر اساس یک بیوماکر و نه بر اساس محلی که تومور از آن منشاء گرفته است-مورد تایید قرار می‌دهد.


پمبرولیزوماب(Pembrolizumab) با نام تجاری کیترودا (Keytruda)، برای درمان بزرگسالان و کودکان مبتلا به تومورهای جامد متاستاتیک یا غیرقابل درمان با جراحی که دارای بیومارکر مشخص شده MSI-H یا دچار نقص عدم تطابق ترمیم (dMMR) هستند تاییدیه گرفت.


به گزارش شفا آنلاین:این اندیکاسیون همچنین شامل بیمارانی می‌شود که به دنبال درمان قبلی، بیماری آنها مجددا عود کرده و نیز بیمارانی که به گزینه آلترناتیو دیگری که بتوانند مورد استفاده قرار دهند دسترسی ندارند و نیز بیماران مبتلا به بدخیمی کولورکتال که پس از شیمی درمانی قبلی، بیماری آنها پیشرفت کرده است.

ریچارد پازدور، سرپرست اداره محصولات هماتولوژی و انکولوژی مرکز بررسی و ارزیابی دارویی سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید: «این خبر بسیار مهمی برای جامعه درگیر با سرطان است. تاکنون سازمان غذا و داروی آمریکا درمان‌های بدخیمی را بر اساس منشاء و محل اولیه بدخیمی مورد تایید قرار می‌داد. به عنوان مثال، در مورد بدخیمی‌های ریه یا پستان، چنین قانونی همیشه حکمفرما بوده است. اما امروز شاهد تایید دارویی بر اساس بیوماکر تومور بوده‌ایم. صرفنظر از این که منشاء تومور از کدام بافت بوده است.»

تومورهای واجد بیومارکرهای MSI-H یا dMMR ، دچار ناهنجاری هستند که روی ترمیم DNA سلولی تاثیرگذار است. تومورهای دارای این بیومارکرها، اغلب در بدخیمی‌های کولورکتال، اندومتریال و گاسترواینتستینال مشاهده می‌شوند؛ اما به طور نادری در بدخیمی‌هایی نظیر پستان، پروستات، مثانه و تیروئید نیز گزارش شده اند.

در حدود 5درصد از بیماران مبتلا به بدخیمی متاستاتیک کولورکتال، تومورهای با بیومارکرهای MSI-H یا dMMR دارند. کیترودا با هدف قرار دادن مسیر سلولی با نام PD-1/PD-L1 (پروتئین‌هایی که روی سطح سلول‌های‌ایمنی بدن و برخی از سلول‌های سرطانی یافت می‌شوند) عمل می‌کند. با بلوک کردن این مسیر، کیترودا به سیستم‌ایمنی بدن در مبارزه با بدخیمی کمک می‌کند.
سازمان غذا و داروی آمریکا، قبلا کیترودا را برای درمان بیماران خاصی که دچار ملانومای متاستاتیک، بدخیمی ریه غیرسلول کوچک متاستاتیک، بدخیمی‌های راجعه یا متاستاتیک سر و گردن، لنفومای کلاسیک هوچکین مقاوم به درمان و کارسینوم اوروتلیال بوده اند مورد تایید قرار داده بود. کیترودا برای اندیکاسیون جدید تحت مسیر تایید تسهیل شده بررسی شد. بر این اساس، سازمان غذا و داروی آمریکا به داروهایی که برای درمان بیماری‌های کشنده که هنوز درمان دارویی یا غیردارویی مطلوب برای آنها وجود ندارد و در مطالعات اولیه روی بیماران نتایج نسبتا رضایتی بخشی داشته‌اند، توجه ویژه ای می‌کند. مطالعات بیشتری برای اطمینان از فواید کیترودا و اثبات اثربخشی آن در اندیکاسیون جدید مورد نیاز است که در حال انجام هستند. اثربخشی و ‌ایمنی کیترودا برای این اندیکاسیون در بیماران با تومورهای جامد واجد بیومارکرهای MSI-H یا dMMR که در یکی از 5 مطالعه بالینی غیرکنترلی تک بازویی شرکت کرده بودند بررسی شد.
در برخی از مطالعات بالینی، بیماران برای شرکت در مطالعه باید بیومارکرهای MSI-H یا dMMR را می‌داشتند؛ در حالی که در برخی دیگر از مطالعات، تنها بخشی از بیماران پس از شروع درمان دارای بدخیمی بیومارکر MSI-H یا dMMR دانسته شدند.
در مجموع، 15 نوع بدخیمی در بین 149 بیمار شرکت کننده در این 5 مطالعه بالینی مطرح بود شایع ترین بدخیمی در میان آنها، بدخیمی‌های کولورکتال، اندومتریال و سایر سرطان‌های گوارشی بود.
بررسی کیترودا برای این اندیکاسیون، براساس درصد بیمارانی انجام شد که پاسخ دهی کامل درمانی به این دارو داشتند و نیز طول مدتی که به درمان پاسخ دادند. از مجموع 149 بیماری که در این 5 مطالعه بالینی کیترودا دریافت کردند، 39.6درصد پاسخ‌دهی درمانی کامل یا نسبی داشتند. در مورد 78درصد از بیماران، پاسخ دهی به درمان بیش از 6 ماه پایدار بود.
شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده در مطالعات در گروه بیماران تحت درمان با کیترودا عبارت بودند از ضعف و خستگی، بی‌حالی، خارش پوست، اسهال، کاهش اشتها، بثورات جلدی، تب، سرفه، تنگی نفس، دردهای عضلانی-اسکلتی، یبوست و تهوع. کیترودا ممکن است مشکلات جدی مربوط به‌ایمنی نظیر التهاب ارگان‌های سالم مانند ریه (پنومونیت)، کولون (کولیت)، کبد (هپاتیت)، غدد اندوکرین (اندوکرینوپاتی‌ها) و کلیه (نفریت) ایجاد کند.
همچنین، عوارض جدی یا مرگ مرتبط با پیوند سلول بنیادی هماتوپوئتیک آلوژنیک، به دنبال مصرف کیترودا گزارش شده است.
در بیمارانی که عوارض شدید و کشنده مربوط به اینفیوژن را تجربه کرده اند، کیترودا باید قطع شود. در زنان باردار یا شیرده نیز مصرف کیترودا مجاز نیست. اثربخشی و‌ایمنی کیترودا در کودکان خردسال مبتلا به بدخیمی‌های سیستم عصبی مرکزی با بیوماکر MSI-H مورد مطالعه قرار نگرفته است.سپید

PRNewswire
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: