کد خبر: ۱۵۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 28
شاید عمده ترین دلیل خلوت شدن مطبها و کلینیکهای دندان پزشکی در ایام ماه رمضان شبهات بیماران در مورد تداخل درمانهای دندانپزشکی با روزه آنها باشد.
شفا آنلاین:ماه مبارک رمضان و مشکلات دندانپزشکی روزه داران وارد کردن وسایل دندانپزشکی به دهان، و در کل هر جسم غیر خوراکی، حین روزه داری اشکال ندارد.

به گزارش شفا آنلاین:میتوانید بدون دغدغه خاطر برای معاینه دندانها <Dental examinations>به دندانپزشک مراجعه کنید... شاید عمده ترین دلیل خلوت شدن مطبها و کلینیکهای دندان پزشکی در ایام ماه رمضان شبهات بیماران در مورد تداخل درمانهای دندانپزشکی با روزه آنها باشد. آنچه در پی میآید مجموعه احکام روزه داری برای بیماران دندان پزشکی است.

*مسواک زدن اشکالی ندارد
بسیاری از روزه داران در طول روز، از بو و طعم بد دهان خود و احتمال رنجش اطرفیان در عذابند؛ مخصوصا اینکه پیش از موعد رسیدن اذان صبح فرصت مسواک کردن دندانها را نیافته باشند. طبق حکم مراجع، مسواک کردن دندانها با خمیر دندان در حالت روزه اشکال ندارد، مشروط بر اینکه روزه دار از فرو دادن آب دهان و کف خمیردندان پرهیز کند.اما اگر بدون خمیر دندان هم دندانها را مسواک میکنید، باید توجه داشته باشید که یا مسواک را از دهان خود خارج نکنید و یا رطوبت دهان را فرو ندهید. چراکه با بیرون آوردن و به دهان بردن دوباره مسواک، رطوبت آن رطوبت خارجی محسوب میشود که فرو دادنش موجب ابطال روزه میگردد.

* وسایل معاینه روزه را باطل نمیکنند
وارد کردن وسایل دندانپزشکی به دهان، و در کل هر جسم غیر خوراکی، حین روزه داری اشکال ندارد. می توانید بدون دغدغه خاطر برای معاینه دندانها به دندانپزشک مراجعه کنید.

* نگران تزریق بیحسی نباشد
شاید مهمترین نگرانی بیماران از انجام درمانهای دندان پزشکی ، هراس از تزریق ماده بیحسی باشد. بیحسی یکی از لازمه های بسیاری از درمانهای دندانپزشکی است که بدلیل ورود یک مایع خارجی این توهم را پیش می آورد که ممکن است موجب ابطال روزه شود. مراجع تقلید بر افراد روزه دار احتیاط واجب دانسته اند که از تزریق آمپولی که به جای غذا به کار میرود، خودداری کنند. اما به حکم ایشان تزریق آمپولی که عضو را بیحس میکند یا بعنوان دارو به کار میرود، در مدت روزه داری اشکال ندارد.

* خون و ترشحات دندان را فرو ندهید
یکی از عوارض درمانهای دندانپزشکی ، در حین یا پس از انجام درمان، حضور خون و دیگر ترشحات در محیط دهان است. کشیدن دندان بارزترین مثال برای چنین مواردی است. درحالیکه فرو بردن عمدی این خون و ترشحات روزه را باطل میکند ، فرو دادن سهوی آنها اشکال ندارد و سلامت روزه را به خطر نمی اندازد. اگرچه بر طبق نظر مراجع ، کشیدن دندان و هر کاری که به واسطه آن خون از دهان بیاید یا بی جهت آب یا مایع دیگری در دهان روان گرداند ، از مکروهات ایام روزه داری است.

* نگران خروج خودبخودی چرک نباشد
خروج خودبخودی چرک از مجرای آبسه ( فیستول ) که به دهان باز میشود، و فرو دادن طبیعی آن همراه بزاق ، روزه را باطل نمی کند. اما خروج عمدی این مواد توسط عملی ارادی که خود بیمار یا دندانپزشک انجام دهند و فرو برده شدن آن همراه بزاق ، بنا بر احتیاط واجب موجب ابطال روزه میشود ؛ حتی اگر بقول فقها « چرک در آب دهان مستهلک شده باشد » !

* پانسمان موقت دندان اشکال ندارد
پس از پایان برخی درمانهای دندانپزشکی مانند درمان ریشه (عصب کشی ) یا جراحی لثه ، دندان پزشک ممکن است دندان را به صورت موقت پانسمان کند. این پانسمان ممکن است در دراز مدت در بزاق دهان حل شود و حتی مزه گس آن در دهان محسوس باشد. فرو دادن سهوی این مواد در افراد روزه دار اشکال ندارد.

* نخ دندان را فراموش نکنید
اگر روزه دار از روی عمد ، ذرات گیر کرده میان دندانها را فرو دهد، روزه اش باطل میشود. برای پرهیز از این اتفاق باید پس از صرف غذا از نخ دندان استفاده کنید. هیچ عذری برای عدم استفاده از نخ دندان در ایام روزه داری پذیرفته نیست. استفاده از مسواک، دهانشویه و نخ دندان جزء لاینفک بهداشت دهان و دندان هستند که به عقیده دندانپزشکان در هیچ حالتی نباید از آنها غافل شد. البته توجه داشته باشید که استفاده از نخ دندان در اصل جایگزین مسواک برای برداشتن پلاک و جرم میان دندانهاست ، جایی که برسهای مسواک به آنجا نمی رسد ، نه بیرون کشیدن ذرات غذا از میان دندانها . در حین روزه داری سعی کنید از هر قسمت نخ بیش از یک بار استفاده نکنید. چراکه رطوبتی که جذب الیاف نخ شده است، در صورت بیرون آوردن نخ از دهان ، رطوبت خارجی محسوب میشود و در صورت آمیختن دوباره آن با بزاق و فرو دادن آن ، روزه را باطل میکند. بهتر است از نخ دندان های بدون طعم و اسانس استفاده کنید تا شبه های در مورد سلامت روزه تان نداشته باشید..

پزشک آنلاین

دکتر سید محسن هاشمی نیا [ متخصص درمان ریشه ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: