کد خبر: ۱۵۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 24
6 عامل مهم را که بر وضعیت سلامتی و بیماری انسان تأثیر‌گذار است، سته ضروریه می‌گویند
شفا آنلاین>سلامت>پرخوری و کم‌خوری هر دو می‌تواند مزاج را به‌سمت سردی هدایت کند؛ همین‌طور عدم‌تحرک، و ورزش بسیار شدید برای یک فرد غیر‌حرفه‌ای نهایتاً مزاج بدن را به‌سمت سردی می‌برد.

به گزارش شفا آنلاین،حمد انصاری‌پور درباره سته ضروریه اظهار کرد: 6 عامل مهم را که بر وضعیت سلامتی و بیماری انسان تأثیر‌گذار است، سته ضروریه می‌گویند که شامل آب و هوا, خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها, خواب و بیداری, حرکت و سکون, اعراض نفسانی, احتباس و استفراغ که برای سلامتی ضروری است.

وی افزود: از دیدگاه حکمای ایرانی این 6 عامل در صورتی که به‌صورت متعادل بر انسان اثر کنند, سبب سلامتی و در صورت افراط و تفریط در آنها سبب بیماری می‌شوند.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران بیان داشت: افراط و تفریط در هریک از این عوامل بدن را از تعادل مزاجی خارج می‌کند مثلاً پرخوری و کم‌خوری هر دو می‌تواند مزاج را به‌سمت سردی هدایت کند؛ همین طور عدم‌تحرک، و ورزش بسیار شدید برای یک فرد غیر‌حرفه‌ای نهایتاً مزاج بدن را به‌سمت سردی می‌برد.

انصاری‌پور متذکر شد: سه عامل مهم از دیدگاه ابن‌سینا عبارتند از تدبیر ورزش، تدبیر تغذیه و تدبیر خواب، همچنین در علوم جدید ورزش و تغذیه به‌خوبی قابل توجه است ولی به خواب و بیداری و نقش آن در سلامتی و بیماری به‌طور لازم پرداخته نشده است البته در مقالات مطالب زیادی هست ولی هنوز در کتب مرجع پزشکی در حد لازم نیست.

وی یادآور شد: برای ماندن در وضعیت سلامتی باید به‌طور متوسط به 6 عامل سلامتی توجه کافی داشت؛ سبک زندگی سالم عبارتست از ورزش معتدل، تغذیه معتدل، خواب معتدل و...، البته حد اعتدال برای هر کسی متفاوت است مثلاً ممکن است برای کسی خوردن یک قرص نان حد اعتدال باشد ولی برای فرد دیگری نصف یا بیشتر از یک قرص نان همچنین شخصی با 7 ساعت خواب در شب سرحال می‌شود و شخص دیگری با 9 ساعت. حد اعتدال به سن، جنس، شغل، موقعیت جغرافیایی، جثه، عادت، مزاج و از این قبیل وابسته است.

برچسب ها: پرخوری ، تغذیه ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: