کد خبر: ۱۵۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 25
مالیاتی که سازمان مالیاتی کشور می‌گیرد، مالیات بر درآمد است.
شفا آنلاین:رئیس جامعه پزشکان متخصص ایران، ضمن اعتراض نسبت به افزایش مالیات پزشکان حتی بعد از سن بازنشستگی و در زمان کهولت سن، تاکید کرد که مالیات باید براساس درآمد <Taxes should be based on income>فعلی شخص باشد نه بر اساس سن او.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید ایرج خسرونیا  درخصوص مالیاتی که جامعه پزشکی پرداخت می‌کنند، گفت: «مالیاتی که سازمان مالیاتی کشور می‌گیرد، مالیات بر درآمد است.

به عبارتی هر کس که درآمدی دارد باید به همان نسبت پرداخت مالیات داشته باشد اما وقتی مالیات‌هایی که سازمان مالیات کشور در سال‌های اخیر برای پزشکان معین کرده را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که این مالیات با درآمد پزشکان همخوانی ندارد.» وی افزود: «اولین مشکلی که وجود دارد این است که هر چه سن پزشک بالاتر می‌رود، فعالیت او هم کمتر می‌شود. به خصو ص در سنین هفتاد به بالا طبیعی است که ساعت حضور او در بیمارستان و مطب و در نتیجه درآمد او هم کمتر می‌شود. بالطبع با این شرایط باید مالیات او هم کاهش پیدا کند اما با توجه به اینکه هر سال مالیات را ده تا 20 درصد گاهی تا 100 درصد افزایش می‌دهند، مالیات افراد مسن هم افزایش پیدا می‌کند.»خسرونیا اضافه کرد: «تعدادی از همکاران ما که سنشان از 70 به بالا می‌رود، می‌بینیم که مالیاتشان از افراد بسیار فعال هم بالاتر می‌رود و به این دلیل که این مالیات بسیار زیاد است، مجبور می‌شوند که ازکار کنار بکشند، از گردونه درمان خارج و خانه‌نشین شوند و این حیف است که ما با این کارها، افراد با تجربه را خانه‌نشین کنیم.»


رئیس جامعه پزشکان متخصصدر بخش دیگری از این مصاحبه اظهار داشت: «گاهی اوقات پزشکان ما از قدیم چند بیمار دارند و برای اینکه بیکار نمانند، روزی سه چهار مریض می‌بیند. چنین پزشکانی دیگر نباید مالیاتی پرداخت کنند که ده بیست سال پیش و در دوره جوانی که می توانستند روزی 50 بیمار را ویزیت کنند، همان اندازه مالیات را می پرداختند.» وی گفت: «مالیات باید متناسب با درآمد تعیین شود. لازم است که بیایند از مطب‌ها بازدید کنند و طبق تعداد بیماران، مالیات را تعیین کنند.» خسرونیا ادامه داد: «یک مدتی در گذشته برای بازدید مطب می‌آمدند یا دفتر ویزیت را می‌خواستند. ما هم دفتر را تحویل می‌دادیم اما باز هم به همان روش خودشان مالیات مشخص می‌کردند.

متاسفانه بدون اینکه حساب و کتابی باشد و توافقی با سازمان نظام پزشکی باشد، مالیات را می‌بندند. درحالی که با تمام صنوف قرار ملاقات‌هایی داشتند، نشستند، قراردادهایی بستند و الان اکثر صنوف، مالیات چندانی پرداخت نمی‌کنند اما برای پزشکان این اتفاق نیفتاد. برای پزشکان فقط شماره ملی را وارد سیستم می‌کنند، تمام حسابهایشان را بررسی می‌کنند و دور از انصاف است که پزشکی که فعالیتش معلوم است وتعداد برگه‌های بیمه‌اش مشخص است، دو یا سه برابر آنچه باید، پرداخت کند. این اجحاف است.»


معاون نظارت نظام پزشکی استان تهران با بیان اینکه ما منتظر توافق سازمان مالیاتی کشور با سازمان نظام پزشکی هستیم، گفت: «تا چند سال پیش این توافق وجود داشت اما متاسفانه یکی از همکاران به سازمان عدالت اداری شکایت کرد و این رویه عوض شد. الان هم اگر سازمان نظام پزشکی نامه‌ای برای سازمان مالیاتی کشور نوشت مبنی بر اینکه فلان پزشک، سن و سال بالایی دارد یا اینکه بچه مریض دارد و بههر دلیل نتوانسته است در مطب حاضر شود، انتظاری که وجود دارد این است که سازمان مالیاتی این نامه را ارج بنهد، نه اینکه دو سه برابر از او مالیات بگیرد.» وی تصریح کرد: «ظرف دو سه ماه اخیر، لازم بوده که پزشکان باید برای پر کردن اظهار نامه‌ها مراجعه کنند. اما همه نگرانند که باز هم امسال مانند دو سه سال قبل، مالیات‌ها افزایش چشمگیر داشته باشد و دوتا سه برابر شود.»


این پزشک با سابقه جامعه پزشکی، انجمن‌ها، سازمان نظام پزشکی و بیمارستان‌های خصوصی را درباره این موضوع، «متفق‌القول» خواند و از قول آنها گفت: «باید همه ما مالیات پرداخت کنیم اما مالیات بر درآمد نه مالیات بر سن.» وی در توضیح این مطلب گفت: «مالیات بر مطب، باید مالیاتی بر اساس درآمد مطب باشد. فرض کنید کسی خانه‌اش را اجاره داده و اجاره‌ای‌بهایی به صورت ماهیانه به حسابش ریخته می‌شود. این دیگر جزو درآمد مطب نیست.

وقتی کسی خانه‌ای را اجاره می‌دهد، مالیات آن را به جای خود پرداخت می‌کند. اگر کسی خانه‌ای می‌خرد یا می‌فروشد یا ماشینی خرید و فروش می‌کند، این مالیات را قبلا پرداخت کرده و نباید دوباره این مالیات روی مطب هم لحاظ شود.»خسرونیا خاطرنشان کرد: «در مجلس باید تصویب شود کسانی که سن بالای 70 سال دارند، بر مالیات آنها افزوده نشود و حداقل همان میزان مالیات قبل بماند نه اینکه دو تا سه برابر شود. کسی که جوان است و مثلا 45 یا 50 سال دارد، می‌تواند از صبح تا غروب بدود و تلاش کند اما کسی که 75 سال سن دارد که نمی‌تواند این میزان فعالیت را داشته باشد. با عصا و عینک می‌آید و کار می‌کند. بنابراین درست نیست که مالیات او افزایش پیدا کند و از دوره جوانیش هم بیشتر شود.» معاون نظام پزشکی تهران تاکید کرد: «مالیات دریافتی از پزشک باید مالیات بر درامد باشد نه مالیات بر سن که هر چه سن او افزایش پیدا کرد، مالیات هم افزایش پیدا کند.»


رئیس جامعه پزشکان متخصص با تاکید بر اینکه مالیات پزشکان نسبت به سال‌های قبل افزایش زیادی داشته، گفت: «مالیات پزشکان در دوسه سال اخیر حدود 100 تا 200 درصد رشد داشته است و با اینکه اعتراض‌هایی از جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی انجام شده است، تاکنون کسی به آنها توجهی نکرده است.» وی علت عمده افزایش مالیات پزشکان را شایعاتی خواند که در خصوص درآمد بالای پزشکان مطرح شده است. خسرونیا تصریح کرد: « عده‌ای شایعه کردند که پزشکان درآمدهای آنچنانی می‌گیرند. در حالی که پزشکان نیزعضو همین جامعه هستند و مثل سایر کارمندها وقتی سطح توان اقتصادی مردم پایین باشد، سطح درآمد آنها هم پایین می‌آید.»
وی در پایان عنوان کرد: «معیار مالیات، همان برگه‌های زرد بیمه است. خیلی راحت می‌توانند همان‌ها را لحاظ کنند و به طور عادلانه، مالیات را دریافت کنند اما متاسفانه اینطور نیست.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: