کد خبر: ۱۵۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 24
رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد:
وزارت بهداشت، سال‌هاست که نسبت به میزان بالای نمک، شکر و چربی در غذای ایرانیان هشدار می‌دهد و اعلام کرده میزان مصرف این مواد مضر در غذای ایرانیان بسیار بیشتر از حد مجاز است و این مسئله عامل مهم انواع بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی، دیابت، سکته و سرطان است.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو گفت: نظارت وزارت بهداشت بر مواد غذایی اکنون بیشتر معطوف به مواد خوراکی بسته‌بندی شده است اما بنا داریم طرحی را در شورای عالی سلامت مصوب کنیم که بر اساس آن بر غذای رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها هم نظارت شود.

به گزارش شفاآنلاین،وزارت بهداشت، سال‌هاست که نسبت به میزان بالای نمک، شکر و چربی در غذای ایرانیان هشدار می‌دهد و اعلام کرده میزان مصرف این مواد مضر در غذای ایرانیان بسیار بیشتر از حد مجاز است و این مسئله عامل مهم انواع بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی، دیابت، سکته و سرطان (cancer)است.
سازمان غذا و دارو در چند سال گذشته تلاش‌هایی را برای کاهش میزان شکر، نمک و چربی در فرآورده‌های غذایی بسته بندی شده و از جمله میزان نمک در نان و میزان شکر در نوشابه شروع کرده است و به عنوان مثال در شورای عالی سلامت تصویب کرده است که میزان نمک در نان از حدود 1.8 گرم به یک گرم کاهش یافته یا میزان شکر موجود در نوشابه به زیر 10درصد برسد.
اما واقعیت این است این اقدامات در مقابل انبوه مواد غذایی مصرفی مردم در رستوران‌ها و به خصوص فست فودها و فرآورده‌های گوشتی شور و چرب کافی نیست و هنوز نظارت‌ها در این بخش ها اندک است.
از رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو پرسیدم،با توجه به هشدارهای مداوم وزارت بهداشت درباره میزان نمک، شکر و چربی مجاز در مواد غذایی، همچنان شاهد میزان بالای این مواد در غذای رستوران‌ها و به خصوص فست فودها هستیم، وزارت بهداشت برای کاهش این مواد چه برنامه‌ی دارد. او  گفت: فعلا سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بر اساس ضوابط موجود کاری چندانی نمی‌تواند بکند،‌چون مسئولیت مستقیمی در این مورد تعریف نشده است.
او اضافه کرد: ولی با توجه به اهمیت موضوع و وظیفه وزارت بهداشت برای حفظ و ارتقای سلامت مردم و نظارت بر کیفیت مواد غذایی و حتی نظارت بر تبلیغات حوزه سلامت می‌خواهیم پیش‌نویس طرحی را آماده کنیم و با تصویب شورای عالی سلامت در این زمینه ورود کنیم برای اینکه بتوانیم در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها از جمله فست فودها نیز برای کتنرل میزان شکر،‌نمک و چربی نظارت کنیم و برای میزان نمک، شکر و چربی این غذاها سقف بگذاریم و کنترل کنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در واقع می‌خواهیم با مصوبه شورای عالی سلامت که عالی‌ترین نهاد سیاستگزاری اجرایی در حوزه سلامت است و رئیس آن رئیس جمهوری است به این نظارت جنبه قانونی بدهیم، و بگوییم که رستوران‌ها نمی‌توانند هر غذایی درست کنند، ‌نمی‌توانند غذایی را به مردم بدهند که چربی آن از یک حد مجاز بیشتر باشد یا نمک آن از حد مجاز بیشتر باشد. چنین نظارتی در برخی کشورها تجربه شده و موفقیت آمیز بوده است.
دیناروند گفت: بر اساس قانون، منعی برای ورود وزارت بهداشت به اغذیه فروشی‌ها و نظارت بر محتوای مواد غذایی آنها وجود ندارد، تاکنون نظارت وزارت بهداشت (ministry of health)بر این اماکن بیشتر نظارت بهداشتی بر بهداشت محیط آنها بوده است اما از این پس می‌خواهیم بر کیفیت و محتوای مواد غذایی آنها نیز نظارت کنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو  که با توجه به تعداد بالای این اماکن و تعداد میلیونی اغذیه فروشی‌ها چطور می خواهید بر آنها نظارت کنید، گفت: در تدوین پیش نویس ایجاد ضوابط و نظارت به اعذیه فروشی ها داریم به همین موضوع ها فکر می کنیم، نمی‌توانیم بپذیریم که نظارت وزارت بهداشت بر کیفیت مواد غذایی فقط محدود به غذاهای بسته بندی باشد و بگوییم کار ما تمام شد، حتما برای نظارت بر مواد غذایی در اغذیه فروشی‌ها هم وارد می‌شویم به خصوص اینکه با توجه به تعهدات سند ملی کنترل بیماری‌های غیر واگیر، مسئولیت و تعهدات مهمی برای کنترل این بیماری ها داریم که باید به آن عمل کنیم.
وی گفت: البته با توجه به ذائقه مردم این کار به صورت تدریجی و به مرور انجام می‌شود و نمی‌توان توقع داشت که یک دفعه میزان نمک، شکر و چربی مواد غذایی، رستوران‌ها و اعذیه فروشی‌ها به حد محاز برسد و این طرح یک کار تدریجی خواهد بود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: