کد خبر: ۱۵۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 22
سیدمحمد کاظمینی گفت: از سال 1381 تاکنون که مرکز مدیریت پیوند عضو فعالیت خود را آغاز کرده، 15 هزار عضو افراد مرگ مغزی به بیماران نیازمند عضو پیوند زده شده است.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت از انجام سه هزار و 438 مورد پیوند عضو طی سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و 274 مورد پیوند از افراد زنده و بقیه مربوط به افراد مرگ مغزی بود.

به گزارش شفاآنلاین،سیدمحمد کاظمینی یکشنبه شب در نشست با خبرنگاران استان یزد افزود: از سال 1381 تاکنون که مرکز مدیریت پیوند عضو فعالیت خود را آغاز کرده، 15 هزار عضو افراد مرگ مغزی به بیماران نیازمند عضو پیوند زده شده است.
وی یکی از پیوندهای مهم در کشورهای پیشرفته را پیوند کبد ذکر و خاطرنشان کرد: اکنون پیوند کبد تنها در شیراز و اصفهان انجام می‌شود که هشت مرکز پیوند کبد و علاوه بر آن 30 مرکز پیوند کلیه نیز در استان های مختلف کشور فعال است.
وی درخصوص پیوند کبد(Liver Transplant) در کشور گفت: در پیوند کبد تاکنون افزون بر 500 پیوند در شیراز انجام شده و در دنیا جزو رتبه های اول تا سوم در این زمینه هستیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هزینه‌ پیوند عضو در خارج از کشور بسیار بالا است ولی در ایران رایگان انجام می شود.

کاظمینی همچنین از انجام پیوند مغز استخوان در کشور خبرداد و خاطر نشان کرد: یک هزار و 40 مورد پیوند مغز استخوان سال گذشته در کشور انجام شد که از سلول‌های بنیادی خون ساز بهره می‌گیرد.
کاظمینی با تاکید بر ترویج فرهنگ پیوند اعضای افراد مرگ مغزی تصریح کرد: هم اکنون 57 درصد پیوند کلیه در کشور از افراد مرگ مغزی(Brain death) انجام می شود.
وی با تشریح فعالیت های یزد در خصوص پیوند عضو گفت: یزد از استان‌هایی است که در زمینه پیوند عضو خیلی خوب عمل کرده، به نحوی که به نسبت جمعیت رتبه دوم کشور را پس از کهگیلویه وبویراحمد به خود اختصاص داده است.
مدیر مرکز پیوند وزارت بهداشت به اهمیت فرهنگ‌سازی در این پیوند عضو اشاره کرد و گفت: برای تحقق اهداف بهداشت در خصوص پیوند باید همچنان تشکل های مردم نهاد در کنار دولت اقدام کنند.
کاظمینی در خصوص کارت‌ های اهدای عضو گفت: در صورتی که فرد کارت پیوند اعضا را امضا کرده باشد به معنای این است که وصیت کرده و نیازی نیست که از خانواده اجازه گرفته شود ولی در سال‌های گذشته به دلیل جلوگیری از مشکلات حتما رضایت را هم می‌گیریم.
استان یزد از نظر زیرساخت های درمانی در زمره استان های برتر کشور است و حدود نیمی از ظرفیت های درمانی این استان از سوی سایر هموطنان مورد استفاده قرار می گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: