کد خبر: ۱۵۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 21
مراسم روز ملی اهدای عضو و تقدیر از دکتر ایرج فاضل پدر پیوند عضو ایران برگزار شد

شفا آنلاین>سلامت>مراسم روز ملی اهدای عضو و تقدیر از دکتر ایرج فاضل پدر پیوند عضو ایران با حضور رییس فدراسیون فوتبال، اعضای انجمن اهدای عضو ایرانیان، جمعی از هنرمندان و خانواده اهداءکنندگان و دریافت کنندگان عضو برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین،  28 سال پیش در سی و یکم اردیبهشت ماه فتوای اهدای عضو توسط امام خمینی(ره) صادر شد. دکتر ایرج فاضل که به نام پدر پیوند اعضاء در ایران شناخته می‌شود مسئولیت پیگیری صدور این فتوا و همچنین تصویب این قانون را بر عهده داشت. او که در  مراسم سالروز صدور این فتوا که روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده‌ است سخنرانی می‌کرد درباره ماجرای تصویب قانون اهدای عضو(organ donation) در مجلس گفت: ما به فتوای امام خمینی (ره) در این زمینه نیاز داشتیم. وقتی این فتوا خدمت امام تقدیم شد چند سوال پرسیدند و بعد آن را صادر کردند. این اولین فتوا در زمینه اهدای عضو در دنیای اسلام بوده است. هنوز هم آیت‌الله سیستانی آن را صادر نکرده‌اند. فتوا در دادگاه‌ها قابل استناد نیست بنابراین ناچار بودیم قانون آن را نیز کسب کنیم.

وزیر اسبق بهداشت افزود: این تصمیم دو بار در مجلس رد شد. یکی از اعضای مجلس در آن زمان گفت که تصویب این قانون یعنی تمام اعضاء و جوارح ما را می‌گذارند داخل چمدان و به اسرائیل می‌برند. آنها این موضوع را برابر مثله کردن می‌دانستند. در آخر به مقامات بالاتر متوسل شدیم و در نتیجه شورای نگهبان آن را پذیرفت. روز به روز نیز به بزرگان و سخاوتمندانی که اهدای عضو را می‌پذیرند افزوده می‌شود.

فاضل تاکید کرد: تمام تریبون‌های نماز جمعه و صداوسیما باید این موضوع را تبلیغ کنند، اما این کار را انجام نمی‌دهند. اگر اهدای عضو به نحو مطلوب از تمام رسانه‌ها تبلیغ شود توسعه بیشتری پیدا می‌کند.

فاضل با بیان اینکه در عرصه اجتماعی، فرهنگی و علمی هیچ پدیده‌ای به اندازه اهدای عضو پیچیده و در عین حال شریف نیست ادامه داد: این اعضاء دو راه دارند یا زیر خاک بروند یا اینکه شاداب و با طراوت در تن کس دیگری به زندگی ادامه دهند. حتی یک بار نیز اتفاق نیفتاده است که یک بیمار مرگ مغزی(Brain death) زنده شود ولی سایر اعضا زنده می‌مانند. این کار بی نهایت انسانی است. تصادفات در کشور ما یکی از بالاترین ارقام را دارد و می‌توان از این اعضاء استفاده و نیاز بیماران را برطرف کرد.

در ادامه این مراسم از تعدادی از دریافت کنندگان عضو  و خانواده اهداءکنندگان تقدیر و قراردادی با فدراسیون فوتبال با هدف ایجاد بستر مشارکت هواداران و اعضای تیم‌های ملی و باشگاهی و فدراسیون در فعالیت‌های انجمن اهدای عضو منعقد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: