کد خبر: ۱۵۲۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 22
در برخی از بیماران، صدای بسته شدن دریچه قلب کیفیت خواب آنها را کاهش می‌دهد. حاصل چنین وضعیتی، گریز از اجتماع و شیوع بیشتر اضطراب و افسردگی در آنان است.
شفا آنلاین:تقریبا یک نفر از هر 4 بیماری که دریچه مکانیکی قلب<Heart valve> دارند، صدای آن را برهم زننده خواب خود می‌داند. سرپرست مطالعه، دکتر کجرستی اوترهالز، که محققی در بیمارستان دانشگاهی برگن در نروژ است می‌گوید: «در برخی از بیماران، صدای بسته شدن دریچه قلب کیفیت خواب آنها را کاهش می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین: حاصل چنین وضعیتی، گریز از اجتماع و شیوع بیشتر اضطراب و افسردگی در آنان است.»
محققان نروژی، 245 بیمار با دریچه مکانیکی قلب را تحت بررسی قرار دادند. متوسط سنی شرکت‌کنندگان در مطالعه، 60 سال بود. 87درصد از مردان و 75درصد از زنان اظهار کردند که صدای بسته شدن دریچه را می‌شنوند. 23درصد گفتند که خواب آنها در اثر صدای دریچه مختل می‌شود و 9درصد حتی این صدا را مزاحم فعالیت‌های روزانه خود می‌دانند. همه افراد نیاز به محیط آرامی برای خواب و استراحت دارند و صدای بسته شدن دریچه قلب، مختل‌کننده این آرامش است. نیمی از شرکت‌کنندگان بیان کردند که صدای دریچه مصنوعی اغلب یا گهگاه توسط اطرافیان شنیده می‌شود. ولی فقط 16درصد از این که صدا توسط اطرافیان شنیده شود احساس ناراحتی داشتند. در حدود 28درصد از بیماران معتقدند که ترجیح می‌دهند دریچه مکانیکی آنها با دریچه پروستتیک که بدون صداست عوض شود. 31درصد از بیماران به بی‌خوابی خفیف مبتلا بودند و 17درصد آنها از بی‌خوابی شدید یا متوسط رنج می‌بردند. شدت صدای دریچه، مهم‌ترین عامل در ایجاد بی‌خوابی در این گروه از بیماران بود. عامل بعدی، افزایش سن است.

یافته‌های به‌دست آمده از مطالعه اخیر قرار است در نشست سالانه انجمن قلب اروپا در سوئد ارائه شود. متاسفانه همه بیماران قبل از دریافت دریچه مکانیکی قلبی از این موضوع مطلع نیستند که صدای دریچه شنیده می‌شود. بیشتر بیماران به این صدا عادت می‌کنند. اما برخی نیز این صدا را غیرقابل تحمل می‌دانند.سپید
PRNewswire
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: