کد خبر: ۱۵۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 19
* هر تغییری در زندگی اضطراب‌زاست از جمله پوشک گرفته شدن کودک بنابراین بهتر است این تغییر در شرایط اضطراب‌زا صورت نگیرد و حداقل دو سه هفته‌ قبل از اقدام به این کار در منزل آرامش برقرار باشد و بعد این پروسه شروع شود.
شفا آنلاین: شروع آموزش کنترل دفع در کودکان از سن ۲ سالگی لغایت سنین 3/5 تا 4 سالگی است و این بر اساس تفاوت ذهنی یا بدنی کودکان با هم فرق دارد. معمولا دختران زودتر از پسران کنترل ادراری پیدا می‌کنند. اگر شیرخواری دارید که قصد دارید او را از پوشک بگیرید بد نیست در ادامه به نکاتی که دکتر بهاره صباغ‌ابریشمی، روانپزشک و روان‌درمانگر جنسی و خانواده در این خصوص اشاره می‌کند، توجه داشته باشید.

به گزارش شفا آنلاین:* هر تغییری در زندگی اضطراب‌زاست از جمله پوشک گرفته شدن کودک بنابراین بهتر است این تغییر در شرایط اضطراب‌زا صورت نگیرد و حداقل دو سه هفته‌ قبل از اقدام به این کار در منزل آرامش برقرار باشد و بعد این پروسه شروع شود. 

* اگر کودک اشتباه کرد و خودش را کثیف کرد، نباید سرزنش و تنبیه شود چراکه گاهی اوقات ممکن است حواسش نباشد و یادش برود. باید نسبت به رفتار نامطلوب کودک بی‌تفاوت باشید و با چهره‌ای عاری از هرگونه بازخورد مثبت یا منفی و بدون هیچ صحبتی با کودک به نظافت و تمیزکردنش بپردازید، البته این نباید به معنای قهرکردن با کودک باشد.

* در صورت کنترل دفع و رفتن به توالت کودک باید توجه، تشویق و هیجان کلامی زیاد دریافت کند که می‌توان از برچسب ستاره و جدول جایزه و... سایر روش‌های تشویقی برای هر بار که کودک به دستشویی می‌رود، استفاده کرد. 

* در طی این مدت هر یک از افراد خانواده را که به دستشویی می‌رود در مقابل دیدگان کودک مورد تشویق قرار دهید، تا کودک اهمیت موضوع را کم‌کم درک کرده و برای اینکه خودش نیز تشویق شود، گرایش بیشتری به رعایت آن پیدا کند. 

* در لگن انتخابی برای کودک سایز، رنگ، جنسیت کودک، شکل و مدل و  به‌طور کلی سلیقه کودک را مدنظر قرار دهید.

* می‌توانید آموزش کنترل دفع و نشستن سر لگن را با کمک عروسک‌ها و به شکل داستان و تئاتر به کودک یاد بدهید.

* از کودک بخواهید هر چند ساعت یکبار چند دقیقه‌ای روی لگن بنشیند و در حین این کار برایش داستان تعریف کنید.

* حواستان به سردی لگن باشد، برای بچه‌ها نشستن روی لگن سرد آزاردهنده است، خصوصا در اوایل کار لگن را کمی مثلا با سشوار گرم کنید.

* حواستان به رژیم غذایی کودک خصوصا در ابتدای پروسه آموزش کنترل دفع باشد. اسهال یا یبوست کودک می‌تواند در روند آموزش ایجاد مشکل کند و خاطره بدی از این دوران برای کودک به جا گذارد.

* توالت منزل را زیباسازی کنید، از عروسک‌ها و رنگ مناسب و مواد خوشبوکننده در آن استفاده کنید تا کودک دوست داشته باشد وارد این محیط شود.

* حتما از سیستم پاداش برچسب ستاره و جدول جایزه برای هربار که کودک سر لگن دستشویی می‌کند استفاده کنید. می‌توانید این جدول و برچسب‌ها را حتی روی دیوار دستشویی نصب کنید تا کودک بیشتر به این موضوع علاقمند شود. تشویق و هیجان کلامی زیاد و توجه مثبت و بوسیدن کودک و در آغوش گرفتن او نیز به نوعی پاداش محسوب می‌شود.سلامانه

 

*دکتر بهاره صباغ‌ابریشمی، روانپزشک

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: