کد خبر: ۱۵۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 17
متخصص قلب و عروق درگفتگو با شفاآنلاین تاکید کرد:
شفاآنلاین :عضو انجمن متخصصین قلب و عروق کشور، کم شدن هزینه های درمان از جیب مردم در طرح تحول سلامت را اقدامی بسیار مهم در دولت یازدهم دانست و گفت:دراین دولت مردم و به خصوص نیازمندان جرات یافتند بدون دغدغه به مراکزدرمانی مراجعه کنندبی آنکه یک شبه به زیرخط فقر ونابودی سقوط کنند.

دکتر حسن فضلی سروستانی، پیرموان خدمت دولت یازدهم به خبرنگار شفاآنلاین گفت: همه می دانیم که وزارت بهداشت از سه حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده و سه رسالت بسیار مهم و ملی به عهده دارد و در این حوزه ها باید انجام وطیفه کند.درعین حال  بی تردید هماهنگ کردن این سه حوزه کار بسیار سختی است. اما در مجموع می توانیم بگوییم که در دولت دکتر روحانی و دوره وزارت دکتر هاشمی، وزارت بهداشت در بسیاری از حوزه ها موفق عمل کرده است.

وی اظهار کرد: اولین توفیق وزارت بهداشت در دولت یازدهم کم کردن هزینه های درمان از جیب مردم است که بار بسیار سنگینی را برای بودجه دولت و منابع تأمین کننده آن ایجاد کرده است . ولی همین اقدام باعث شده بسیاری از مردمی که در دوره های گذشته به سختی می توانستند به خدمات درمانی دسترسی پیدا کنند جرأت این را پیدا کنند که به مراکز درمانی مراجعه کنند و از خدمات درمانی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اجرای طرح هدفمندی نظام سلامت، میزان هزینه مردم از جیب خودشان در زمینه های مختلف از 30 تا 70 درصد بود و این بار بسیار سنگینی بر اقتصاد خانواده ها به خصوص خانواده های نیازمند بود ولی با اجرای طرح تحول میزان حجمی که از جیب مرم برای دریافت خدمات پرداخت می شد بسیار پایین آمد و در حال حاضر بین 7 تا 9 درصد است و ین بسیار کار با ارزشی است.

دکتر فضلی تصریح کرد: همه مردم ایران از این خدمات استفاده و اذعان می کنند که این کار وزارت بهداشت کار بسیار بزرگی است. البته این طرح نقایصی هم داشت ولی دولت یازدهم به دلیل اینکه علاقه داشت یک کار ملی بزرگ برای خدمت به مردم انجام دهد علی رغم تبعات بسیار سنگین این طرح در بودجه دولت و همین طور در مراکز درمانی پذیرفتند که این طرح را بدون اینکه پایلوتی در آن انجام شود به صورت همگانی اجرا کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه سازمان های بیمه گر در بسیاری از حوزه ها مسوولیت پرداخت به موقع هزینه ها را ندارند و فشار بسیار زیادی به مراکز درمانی و به ویژه بیمارستان ها در زمینه تجهیزات پزشکی، دارو و حتی خدمات نیروی انسانی ایجاد شده اما به هر حال این خدمت، خدمت بسیار شایسته ای است که به نظر من در حوزه درمان نمره و کارنامه دولت دکتر روحانی و وزارت دکتر هاشمی قطعاً اگر20 نباشد 19 خوهد بود.

وی افزود: در حوزه بهداشت که حوزه مشخص و تعریف شده ای است، درتمام دولت ها بر اساس فرمول ها و پروتکل هایی که در وزارت بهداشت وجود داشت انجام وظیفه کردند و به نظرم دولت یازدهم نیز در حوزه بهداشت عملکرد سایر دولت ها را ادامه دادند گرچه به هر ترتیب در حوزه بهداشت هم بودجه های بهداشتی گسترش پیدا کرد و مراکز بهداشتی بیشتر شد اما تحول شگرفی که قابل توصیف باشد در حوزه بهداشت قابل ذکر نبود چون از قبل هم این خدمات ارائه شده بود.

 متخصص قلب و عروق بیان کرد: ولی در حوزه آموزش پزشکی تحول بزرگی در دولت یازدهم و وزارت دکتر هاشمی انجام شد و زمینه توسعه آموزش بین الملل و جذب دانشجوی خارجی علاقمند به تحصیل در رشته های علوم پزشکی از کشور های مختلف ایجاد شد و نگاه دکتر هاشمی به عرصه آموزش پزشکی نگاه تجاری و صنعتی است. چون امروز در حقیقت آموزش در دنیا به عنوان یک بیزینس و تجارت تلقی می شود و در حقیقت برای بسیاری از کشورها منبع درآمد ارزشمندی ایجاد می کند و کشورهای طراز اول دنیا بعد از نفت و مالیات دومین یا سومین منبع درآمد ارزی شان از طریق محل فروش خدمات آموزشی است.

وی گفت: کشور ما و به خصوص وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی قبل از وزارت دکتر هاشمی بسیار عملکرد ضعیفی داشت. ولی در دولت یازدهم در تیم معاونت آموزشی وزارت بهداشت گام های بسیار ارزشمندی در گسترش خدمات آموزش بین المللی اتخاذ شد و دروازه های بسیاری از دانشگاه ها بر روی دانشجویان خارجی نه در قالب بورسیه بلکه دانشجویان خارجی که به ازاء تحصیل، هزینه های مربوطه رامی پردازند باز شد. و الان ما تعداد قابل قبولی نسبت به دوره های قبل دانشجوی خارجی داریم اما نسبت به امکانات توانمندی ها و جایگاه آموزش پزشکی کشورمان در منطقه هنوز بسیار عقب هستیم و گام های اولیه را طی می کنیم اما خوشبختانه زیر ساخت های لازم برای توسعه این صنعت و کسب درآمد ارزی برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در وزارت بهداشت در دولت یازدهم ایجاد شده و معتقدم در حوزه آموزش پزشکی هم وزارت بهداشت نمره 18 از بیست را دریافت می کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرضیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
0
0
Verey good my friend
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: