کد خبر: ۱۵۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 17
رئیس ستاد سلامت حسن روحانی
: خیلی از اشخاصی که امروز در صف حامیان آقای دکتر روحانی قرار دارند،‌ اشخاصی هستند که در طول چهار سال گذشته،‌انتقاداتی هم به اجرای برخی برنامه‌ها داشته‌اند.
شفا آنلاین:سیدرضا رئیس‌کرمی فوق‌تخصص روماتولوژی کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران است. با وی که ریاست ستاد سلامت حسن روحانی را هم برعهده دارد، درباره نگاه جامعه پزشکی به انتخابات بیست‌ونهم اردیبهشت و فعالیت‌های ستاد سلامت به گفت‌وگو نشستیم.

به گزارش شفا آنلاین: به نقل از سپید  خیلی از اشخاصی که امروز در صف حامیان آقای دکتر روحانی قرار دارند،‌ اشخاصی هستند که در طول چهار سال گذشته،‌انتقاداتی هم به اجرای برخی برنامه‌ها داشته‌اند. نمونه آن پزشکانی هستند که انتقادات فراوانی به شکل اجرای طرح تحول سلامت داشتند ولی امروز از اصل طرح تحول سلامت حمایت می‌کنند. به نظر شما، «نقد» با «حمایت» در منافات با یکدیگر نیستند؟
اولا انتقاد با حمایت منافاتی ندارد. به‌خصوص اگر منتقد به قصد تخریب و سیاه‌نمایی انتقاد نکند و نقد او به قصد اصلاح کار باشد. در منابع دینی ما هم این نکته آمده است که بهترین دوست و برادر من کسی است که معایب من را به من بگوید. اگر منتقد، دلسوزانه و به قصد اصلاح امور انتقاد کند، نقد او قابل پذیرش است و باید از وجود چنین منتقدانی استقبال کرد. بنابراین انتقاد با حمایت منافاتی ندارد.
از طرف دیگر مجموعه دولت آقای روحانی مجموعه‌ای از اقدامات را انجام داد که یکی از آنها طرح تحول سلامت بود. طرح تحول به عنوان بزرگترین طرح اجتماعی دولت مطرح است. علی‌رغم اینکه بعضا انتقاداتی هم به نحوه اجرای آن داریم و طبیعی هم هست که در مرحله اجرای طرح به این بزرگی، اشکالاتی به وجود بیاید.
نکته دیگر این است که یکی از دستاوردهایی که سیاست‌های آقای روحانی هم در بعد داخلی و هم در بعد بین‌المللی برای ما به ارمغان آورده، آرامشی بود که در تمام سطوح چه در بعد سیاست داخلی و چه در بعد سیاست خارجی برای ما به ارمغان آورد. آن هم در شرایطی که منطقه ما پر از مشکلات و درگیری‌ها و پر از فتنه انگیزی‌ها بود، ما کشوری امن و آرام داشتیم. در حوزه سلامت هم این دولت به عنوان نخستین دولت در چند دهه گذشته، نگاهی ویژه و خاص داشته و مشکلات بسیاری را در این حوزه حل کرده است. در واقع روحانی، بزرگترین پشتیبان نظام سلامت در نیم قرن اخیر بوده است.
وقتی با این رویکرد کلی به عملکرد دولت نگاه کنیم، می‌بینیم که حمایت از آقای روحانی امروز یک امر ملی و منطبق بر مصالح ملی است و لازم است که همه ما همراه با مردم امروز از دولت ایشان حمایت کنیم. درباره طرح تحول سلامت هم باید بگویم که من فکر می‌کنم انصافا طرح بسیار بزرگ و مفیدی به ویژه برای مردم بوده است. کار بسیار بزرگی شده است. چه در ساختار عمرانی و نوسازی و احداث منابع زیرساختی، منابع فیزیکی و تجهیزاتی و چه در منابع انسانی کارهای بزرگی انجام شده است. البته این طرح بزرگ در اجرا مشکلاتی داشته است که پزشکان هم انتقاداتی نسبت به آن داشتند ولی واقعیت امر در کل مجموعه جامعه پزشکی من کسی را ندیدم که بگوید این کار باید تعطیل شود و بازگشت به عقب صورت بگیرد. حتی دکتر قناعتی به عنوان رئیس ستاد سلامت آقای رئیسی در مناظره‌ای که با من انجام دادند، با صراحت گفتند که طرح تحول را ادامه می‌دهند اما اصلاحاتی روی آن انجام خواهند داد.
: به نظر شما آیا ادامه طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم به صلاح است؟ و اگر به صلاح است، اصلا امکان ادامه وجود دارد؟
با توجه به اینکه طرح تحول سلامت مردم را در این حوزه مطالبه‌گر کرده و مردم خدماتی دریافت کرده‌اند که قبل از آن کمتر می‌گرفته‌‌اند لازم است که ادامه پیدا کند. اما اینکه به چه صورت ادامه پیدا کند، در برنامه‌های دولت دوازدهم که از طرف آقای روحانی ارائه شده، آمده است.
: شما مسئولیت ریاست ستاد سلامت دکتر روحانی را هم برعهده دارید. لطفا توضیحاتی درباره اقداماتی که تاکنون در این ستاد انجام شده، بفرمایید.
ما بعد از تعطیلات نوروز، کار ایجاد ساختار اولیه ستاد را شروع کردیم. در ابتدای کار با بزرگان جامعه پزشکی درحوزه‌های مختلف، افرادی که فکر می‌کردیم همفکر ما هستند و عقلای ‌انجمن‌های صنفی و علمی تخصصی صحبت‌های اولیه را انجام دادیم و در نهایت توانستیم محور فعالیت‌ها را ساماندهی کنیم. یک محور ما محور جغرافیایی بود که بر مبنای «استان» انجام شد و یک محور هم «رشته» بود. به‌هرحال شما می‌دانید که جامعه ‌پزشکی، جامعه بسیار متنوعی است‌. در ابتدای کار نام ستاد که با عنوان «ستاد پزشکان» نامگذاری شده بود به پیشنهاد من به «ستاد سلامت» تغییر پیدا کرد. بعد از این که تغییر نام ستاد در شورای راهبردی ستاد آقای روحانی تایید و به ما هم ابلاغ شد، یک شورای راهبردی در تهران و دیگر استان‌ها تشکیل دادیم که در همه شوراهای راهبردی یک نفر از رشته‌های پزشکی بهداشتی مختلف، یک دندانپزشک، یک داروساز یک پرستار و یک ماما‌ به نمایندگی از صنف در آن شورا حضور داشتند. خود آنها تقسیم‌بندی راهبردی را درخصوص آن رشته انجام دادند. بر مبنای جغرافیایی هم شوراهای شهرستان‌ها و پس از آن، شوراهای روستاها را تشکیل به نحوی که ما در مجموعه ستادمان، مجموعه‌ای شبیه به خود وزارت بهداشت تعریف کردیم که همه اینها حضور داشته باشند. بالاخره در شهرهای اصلی و بیمارستان‌ها تا خانه‌های بهداشت زیر مجموعه‌هایی هستند که افرادش به حوزه ما مربوط می‌شوند. ما این ساماندهی را انجام دادیم و دوستانی که همفکر ما بودند و علاقه‌مند به کار گروهی بودند، شرکت کردند و بقیه کارها را بر اساس آن تعریف کردند. فعالیت‌هایی از قبیل سخنرانی‌ها، همایش‌ها، جمع‌آوری امضا، مصاحبه‌ها، تشکیل جلسات مختلف و بحث‌های دیگری که در کنار فعالیت ستادی دوستان ما در این استان‌ها انجام دادند. نکته بسیار جالب در این مسئله این است که شاید برخی از افراد جامعه وقتی پزشکان را از دور می‌بینند، گمان می‌کنند مشغول مسائل مربوط به خودشان هستند. تصور می‌کنند که آنها یا به فعالیت‌های علمی و پژوهشی مشغولند و یا به کار درمانی می‌پردازند و آن‌طور که باید در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی وارد نمی‌شوند. این درحالی است که از همکاران بزرگ ما در جامعه پزشکی گرفته تا همکاران ما در مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت همه یک‌صدا نسبت به موضوع انتخابات حساسیت داشتند و احساس می‌کردند که لازم است ‌حضور خوبی داشته باشند. ضمن اینکه انتخابات این دوره برای آنها اهمیت دارد، به انتخاب آقای روحانی به عنوان نماینده یک جریان سیاسی هم اهمیت می‌دهند. اکنون برای مردم مشخص است که دو جریان مشخص در کشور مشغول رقابت هستند و برنامه‌ها و طرح‌های هر کدام هم مشخص است‌. این نکته برای من خیلی جالب توجه بود که انجمن بیهوشی، جراحان گوش و حلق و بینی‌، متخصصین نورولوژی، متخصصین روانپزشکی، جامعه پرستاران که همه می‌دانند انتقادات زیادی به طرح تحول داشته و دارند، جامعه داروسازی که در صف اول منتقدین وزارت بهدشت و طرح تحول بودند و بسیاری دیگر از اساتید و دانشجویان رشته‌های مختلف در این برهه زمانی مسائل کلان ملی را مهم‌تر از مباحث صنفی خودشان دانستند و از سطح بالاتری به موضوع انتخابات ریاست جمهوری نگاه می‌کردند و موضع آقای روحانی و برنامه‌های اقتصادی فرهنگی سیاسی ایشان در ابعاد بین‌المللی و داخلی را قبول داشتند و در حوزه بهداشت و درمان هم به میدان آمدند و حمایت کردند.
نکته دیگری که من می‌خواهم به آن اشاره کنم،‌ این است که در نماد بیرونی شاید اینطور به نظر برسد که موضع کلی همه اعضای جامعه پزشکی در قبال طرح تحول سلامت، انتقادی باشد اما تک‌تک این افراد در مباحثی که در این مدت داشتند، بلا استثناء خدمت‌رسانی فراوان این طرح به مردم را قبول داشتند و همه آنها خواهان ادامه این طرح هستند. در واقع هیچ طرح و هیچ گروهی نگفت که این طرح باید قطع شود و این موضوع برای خود ما بسیار جالب بود که منفعت بسیار زیادی که از این طرح عاید مردم می‌شد، برای آنها بسیار مهم‌تر از مباحث صنفی خود آنها بود و به همین دلیل ضمن اینکه انتقادات خودشان را هم دارند و معتقدند که لازم است اصلاحات لازم در این طرح صورت پذیرد، اصل موضوع را به لحاظ خدماتی که برای مردم شده، قبول داشته و مورد حمایت قرار دادند و این نشان داد که جامعه پزشکی به واسطه ارتباط نزدیک و تنگاتنگی که با مردم دارند، کاملا با دردهای آنها آشنایی دارند. من در همین‌جا لازم است که از تک‌تک اعضای این جامعه مسئول و دردآشنا تشکر کنم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: