کد خبر: ۱۵۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 16
درگفتگوی اختصاصی شفاآنلاین با دکتر علی فتاحی مطرح شد:
شفاآنلاین:دادستان کل نظام پزشکی کشوربا تشریح مهم ترین دستاوردهای دولت دکترروحانی دربرون رفت ازچالش های فراوان اجتماعی،سیاسی واقتصادی،ضمن حمایت قاطع ازتداوم ریاست جمهوری وی،برحضور همه جانبه وگسترده اقشارمختلف جامعه وبه ویژه جامعه فرهیخته پزشکی درانتخابات پیش رو تاکید کرد.

دکتر علی فتاحی،درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پیرامون اهمیت حضور گسترده در انتخابات و عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت گفت: همه مردم باید در انتخابات شرکت کنند و از این طبیعی ترین حق خود در تعیین سرنوشت استفاده کنند و این موضوعی بسیار مهم و اساسی است.

وی اظهار کرد: مردم باید با حضور قوی در صحنه ،برای آینده خودشان تصمیم گیری کنند و ما باید به این باور برسیم که تنها راه رسیدن به اهدافمان و تنها راه تغییر و ارتقاء و پیشرفت جامعه از طریق صندوق های رأی است و راه دیگری نداریم.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور بیان کرد: به جای اینکه دیگران برایمان تصمیم بگیرند بهتر است که خودمان تصمیم گیرنده و تعیین کننده آینده کشورمان باشیم .چراکه اگر دولتی انتخاب شود که با آراء اکثریت مردم باشد چون این دولت نتیجه برآیند فکری اکثریت جامعه است همسویی بیشتری از لحاظ تفکرات اجتماعی، اقتتصادی، فرهنگی و سیاسی با اکثریت جامعه خواهد داشت و حمایت جامعه را به دنبال اجرای برنامه هایش خواهد داشت.

عضوشورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: از طرف دیگر نگاه و رفتار کشورهای دیگر با دولتی که با آراء اکثریت جامعه انتخاب شده باشد با این عنوان که این حکومت یک حکومت مردمی است و پشتوانه قوی خواهد داشت و متفاوت است. من معتقدم که اولین فکر و هدفمان باید شرکت گسترده و پر شور در انتخابات باشد و سپس مردم از میان آراء و عقاید مختلف، بهترین را انتخاب کنند.

وی بر خدمات دولت آقای روحانی در همه حوزه ها به خصوص در حوزه بهداشت و درمان تأکید کرد و گفت: دولت آقای روحانی انصافاٌ در 4 سال گذشته کارهای بزرگی را انجام داده و برای اولین بار در تاریخ کشور، حوزه بهداشت و درمان جزء اولین اولویت های دولت در تخصیص بودجه و اعتبارات قرار گرفت .هرچند که تا درصد مورد نیاز از تولید ناخالص ملی و در مقایسه با سایر کشورها فاصله داریم و هنوز هم این رقم و درصد باید افزایش پیدا کند. ولی در این دوره واقعاً توجه ویژه ای به حوزه بهداشت، درمان و سلامت مردم شد که اغلب جامعه وبه خصوص اقشارضعیف و نیازمند طعم بیشتری ازاین خدمات چشیدند.

دکتر فتاحی ادامه داد: طرح تحول سلامت البته کاستی هایی هم دارد ولی بی تردید نقاط قوت آن از نقاط ضعفش بسیار بیشتر است. در دوره گذشته و قبل از شروع طرح تحول، پرداخت مردم از جیب در بخش بستری بیش از 40 درصد بود و در حال حاضر به زیر 10 درصد رسیده است. همچنین بیمار برای تأمین دارو و لوازم مصرفی مجبور بود که به خارج از بیمارستان مراجعه کند ولی در حال حاضر اغلب این لوازم و تجهیزات توسط خود بیمارستان ها تأمین می شود.

وی تصریح کرد: در گذشته بیمارستان ها برای تأمین لوازم مورد نیازشان بسیار با مشکل روبرو بودند و به دلیل تحریم ها قطعات دستگاه ها و تجهیزات پزشکی ودارو شرایطی بحرانی داشتند و از کشورهای  واسطه و با چندین برابر قیمت و با صرف زمانی طولانی وارد کشور می شد.

وی خاطر نشان کرد: اما در این دوره، خدمات بسیار شایسته ای در حوزه بهداشت و درمان انجام شد. هر چند که در نیمه های اجرای طرح به مشکل تأمین اعتبار برخوردیم و البته این تأمین اعتبار هم به یک سری فاکتورهای سیاسی واقتصادی بازمی گردد. در هر صورت من معتقدم که استمرار دولت آقای روحانی کمک بسیاری به ادامه پیشرفت و سازندگی کشور می کند .ضمن اینکه در این دوره تعامل عزت مندانه و سیاست خارجی مثبتی با دنیا پیدا کرده ایم.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست خارجی اقدامات بسیار خوبی طی این 4 سال انجام شد و برجام اقدام بزرگی بود که یک کشور در مقابل کشورهای قدرتمند جهان قرار گرفت که خوشبختانه به نتیجه مطلوب نیزرسید. ضمن اینکه دوست و دشمن همه بر بزرگی این اقدام اذعان دارند ودر مناظرات نیز هیچ کس بیان نمی کرد که توافق برجام بد بود بلکه بر نحوه اجرای آن خرده می گرفتند.

وی با توصیه مهمی به جامعه پزشکی  گفت: ما باید به طرح تحول سلامت به طورکلی نگاه کنیم و مثلاً من پزشک به این نگاه نکنم که آیا طرح تحول به نفع من بود یا نه .پس اگرنبود حالا در انتخابات شرکت کنم یا نکم .بلکه معتقدم ما باید به صورت کلی به حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، سلامت و... نگاه کنیم و به جمع بندی برسیم که به کدام یک از  کاندیداها رأی دهیم.

دکتر فتاحی بیان کرد: طرح تحول سلامت با معیارهای مثبتی شروع شد ولی در استمرار آن  به مشکل نقدینگی و کمبود اعتبار خورد و این موضوع مقداری خارج از سیستم حوزه وزارت بهداشت بود .البته در این باب پزشکان گلایه هایی از وزارت بهداشت دارند ولی باید این موارد را در این موقعیت فاکتور بگیریم و همگی یک صدا ویک پارچه پشت دولت آقای روحانی بایستیم. چرا که برآیند فعایت های دولت ایشان در حوزه های مختلف بسیار مثبت است و برنامه هایی ایشان در حوزه های مختلف به هیچ عنوان با کاندیدا های دیگر قابل مقایسه نیست. مثلاً در حوزه اقتصاد ما بیشترین مشکل را در کشور داشتیم .وقتی نگاه کنیم می بینیم رشد منفی 6 درصد به رشد مثبت 7 درصد تبدیل شده کار و گام بسیار بزرگی است هرچند که مشکلات عدیده ای نیز داریم ولی مشکلات در این دوره به وجود نیامده اند که بخواهد در کوتاه مدت هم رفع شود.

وی در پایان گفت: ما باید فرد اصلحی را انتخاب کنیم، فردی که به فکر نیازمندان باشد و نخواهد که فقر را در جامعه توزیع کند و فرهنگ گدایی را در کشور نهادینه کند. بی تردید کسانی که می خواهند از منابعی که وجود ندارد بین مردم پول توزیع کنند نیتی جز جمع آوری آراء ندارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: