کد خبر: ۱۵۲۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 16
بیماران پیش از اجرایی شدن طرح تحول سلامت حدود 60 درصد هزینه‌‌های درمان را از جیبشان پرداخت می‌کردند در حالی که هم اکنون این میزان به 39.6 درصد کاهش یافته است.
شفاآنلاین>سلامت> طرح تحول سلامت که در دولت تدبیر و امید کلید خورد مشکلات بسیاری از خانوارهای ایرانی را در حوزه سلامت رفع کرد و حتی جامعه را از فقر ناشی از تامین هزینه‌های درمان نجات داد.

به گزارش شفاآنلاین،میزگرد بررسی دستاوردهای طرح تحول سلامت برای محرومان با حضور علی ماهر، معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت، علی شهرامی، معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت و سید موسی طباطبائی لطفی، رئیس گروه برنامه ریزی اقتصاد و بیمه های سلامت دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه خدمات سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد.

خلاصه سخنان سه مقام مسئول حاضر در این نشبت به این شرح است:
**ماهر؛ معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت:
- طرح تحول سلامت برنامه‌ای برای ارتقا سلامت تمام ایرانیان است این طرح با هدف اجرایی کردن قانون بر جای مانده از دولت قبل مبنی بر تخصیص 10درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به سلامت مردم که اجرایی نشده بود و کاهش هزینه‌های مربوط به سلامت که مردم مستقیم از جیبشان پرداخت می کردند در نیمه دوم سال 92 آغاز شد.
- این طرح با هدف حفاظت مالی مردم در هزینه ها در حوزه سلامت، ‌افزایش دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی و افزایش کیفیت این خدمات طراحی و اجرا شد.
- بیماران پیش از اجرایی شدن طرح تحول سلامت حدود 60 درصد هزینه‌‌های درمان را از جیبشان پرداخت می‌کردند در حالی هم اکنون این میزان به 39.6 درصد کاهش یافته است.
- پیش از اجرایی شدن طرح تحول سلامت بیماران 37درصد هزینه‌های بستری در مراکز درمانی را می پرداختند در حالی که این آمار هم اکنون به 8 درصد کاهش یافته است.
- پس از اجرایی شدن طرح تحول سلامت، مردم پس از دریافت خدمات درمانی در مراکز و بیمارستان های دولتی دچار فقر و مشکلات مالی نمی شوند و زیر خط فقر نمی روند.
- در کمتر کشوری این اتفاق می افتد که سالیانه 5 درصد از هزینه‌های درمان که مردم به طور مستقیم خودشان پرداخت می‌کردند، کاهش یابد.
- بر اساس طرح تحول سلامت تمام تجهیزات و داروی مورد نیاز بیماران در بیمارستان تهیه می شود در حالی پیش از این سال ها بیماران تمام تجهیزات و داروهای مورد نیازشان را خارج از بیمارستان تهیه می کردند.
- ایران پس از برزیل رکوردار زایمان سزارین در جهان بود ولی با رایگان شدن زایمان طبیعی(Natural childbirth) که طرح تحول سلامت وجود داشت،‌ رتبه ایران از دوم به پنجم رسیده است ولی همچنان فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته داریم.
- پیش از این تنها هزار و 400 پزشک متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم حضور داشتند که با طرح تحول سلامت با افزایش 310 درصدی پزشکان در این مناطق مواجه شدیم و امکانات زندگی این پزشکان نسبت به قبل بهبود یافت.
- در طرح تحول سلامت به توزیع مراکز خدماتی، پزشک متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم و مرزها توجه شد.
- نهضت ساخت زیر ساخت های سلامت در طرح تحول سلامت شکل گرفت و تا 21 هزار تخت در کشور ایجاد شد و قرار است این تعداد به 24 هزار تخت بیمارستانی افزایش یابد.

**شهرامی؛ معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت:
- جابه جایی بیمار با جابه جایی فرد عادی فرق دارد.
- 69 هزار تجهیزات بیمارستانی تا پایان سال 95 بین بیمارستان های مناطق محروم توزیع شده که از محل یک درصد ارزش افزوده تامین شده است.
- در شهرستان هایی چون شهر بابک، سراوان، کاشمر، میناب، رودان و گچساران ارائه خدمات تخصصی پیش از این وجود نداشته است اما امروز خدمات تخصصی ارائه می شود و از اعزام بی مورد بیماران به مراکز استان جلوگیری شده است.
- با استقرار 44 مرکز هوایی امداد و نجات، کل کشور می‌تواند خدمات دریافت کند که تاکنون بیش از 30 مرکز امداد بالگرد فعال و ارائه خدمات کامل شده است.
آمبولانس هوایی بیش از 3800 سورتی پرواز داشته اما تا قبل از طرح تحول سلامت، سه پایگاه فعال و 244 سورتی پرواز انجام شده است.

**طباطبائی لطفی، لطفی، رئیس گروه برنامه ریزی اقتصاد سلامت وزارت بهداشت:
- کارگروه سلامت و هدفمندی در روزهای ابتدایی دولت تدبیر و امید تشکیل و براساس مصوبه آن چهار بند اصلاح بیمه ها و افزایش تعداد بیمه شدگان، کاهش پرداختی مردم در بیمارستان ها، اصلاح نظام ارائه خدمات در مناطق حاشیه ای شهرها و مناطق محروم و بهبود شرایط اقامتی و ارائه خدمات در بیمارستان های دولتی(Government hospitals) تعیین شد و بعد از آن این چهار بند به بسته خدمات تحول سلامت تبدیل و مصوب شد.
- بر اساس این مصوبه 15 برنامه برای بهبود وضعیت حاشیه شهرها تدوین شد.
- برنامه استقرار و راه اندازی مراکز جامع خدمات سلامت طراحی شد.
- نقشه فقر الزاما با نقشه جغرافیایی تطابق ندارد.
- در طرح تحول سلامت سعی شده است تا در هرم ارائه خدمات سلامت به مردم بالاترین میزان خدمات باکیفیت ارائه شود.
- بسیاری از مردم ساکن در مناطق محروم برای دریافت خدمات سلامت به شهرهای بزرگ مراجعه می کنند بنابراین ارائه خدمات براساس پراکندگی جغرافیایی نیست بلکه بر اساس تحقق اهداف تعیین شده و ارائه خدمات به مردم است.
- در نظام سلامت شاخص ها یک شبه تغییر نمی‌کند.
- چهار سال است که استان ها مکلف هستند سالانه گزارش مربوط به 52 شاخص عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را ارائه دهند.
- پایداری طرح تحول سلامت در گرو عزم سیاستگزاران، توجه به فرهنگ عامه و حقوق شهروندان و تامین تمهیدات و زیرساخت هاست.
- در اواخر دولت قبل در شاخص عدالت سلامت رتبه 120 قرار داشتیم که وضعیت بسیار نامطلوبی بود.
-یک سال پیش از شروع طرح تحول سلامت، شاخص پرداخت مستقیم از جیب مردم در هزینه‌های بهداشت و درمان 55 درصد بود که اکنون این شاخص به 39.6 درصد رسیده است یعنی با مقدار 3 درصد هزینه های دولت در بهداشت و درمان، 12 درصد کاهش مستقیم هزینه به مردم هدیه داده شده است.
- شاخص هزینه های فاجعه بار در بهداشت درمان براساس آمار رسمی 3.2 درصد بود بدین معنا که 3.2 درصد از مردم برای دریافت خدمات درمانی دچار فقر می شدند اما اکنون این شاخص نزدیک به یک درصد است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: